Under 2024 har Sweco undersökt konsumtionen av ekologiska livsmedel. De har också analyserat vad som krävs för att öka andelen svenska ekologiska livsmedel jämfört med importerade. Dessutom har de identifierat vilka produkter som kan produceras i Sverige och gett rekommendationer för framtida åtgärder.
Foto: Lev Dolgachov/Mostphotos
I arbete har både generella och specifika utmaningar inom olika delar av livsmedelskedjan identifierats och analyserats. De viktigaste åtgärderna varierar beroende på produkt. För att lösa dessa utmaningar måste olika aktörer, från jord till bord, samarbeta och ta hänsyn till hur utmaningarna påverkar varandra.
Kartläggningen har identifierat flera livsmedel som primärproducenter och livsmedelsföretag skulle kunna satsa på för att öka marknadsandelen av svenska ekologiska livsmedel:
För att öka produktionen av ekologiska livsmedel behövs insatser som kan skapa förutsättningar för hållbart företagande i förädlingsledet. Det krävs också utbildning, forskning och rådgivning kopplat till ekologisk primärproduktion samt samverkan i produktions- och förädlingsledet.
Efterfrågan på ekologiska livsmedel är bland annat beroende av informations- och kommunikationsinsatser om den ekologiska produktionen och dess mervärden
Inom primärproduktionen är lönsamheten en avgörande faktor för att nå en ökad svensk ekologisk produktion. Lönsamhet påverkas av flera faktorer:
Förädlings- och distributionsledet skulle kunna bidra till att fler svenska ekologiska livsmedel når försäljningsledet och slutkonsumenterna. Eftersom förädling och distribution kräver tillräckliga volymer för att hanteringen ska vara kostnadseffektiv är det viktigt att den ekologiska produktionen upprätthåller eller ökar sina produktionsvolymer och att det finns efterfrågan för de ekologiska produkterna i konsumtionsledet.
Investeringsstöd för lagrings- och förädlingsutrustning kan ha betydelse för att sänka tröskeln för nya företag att etablera sig i mellanleden, liksom samverkan mellan aktörer för att dela kostnader och öka volymer.
Marknaden och försäljningen domineras av ett fåtal stora företag. Samarbeten mellan primärproducenter och mellan primärproducenter och handel kan hjälpa svensk ekologisk produktion att hitta nya försäljningskanaler och bli mer tillgänglig för konsumenter.
Konsumenters preferenser och val baseras i hög utsträckning på kunskap och värdering av den ekologiska matens mervärden. Efterfrågan på ekologiska livsmedel är bland annat beroende av informations- och kommunikationsinsatser om den ekologiska produktionen och dess mervärden.
Många olika märkningar eller otydlig kommunikation försvårar för konsumenterna att göra medvetna val. Svenskt och närproducerat utgör i dagsläget tydliga konsumtionspreferenser. Dessa är möjliga att kombinera med ekologiskt. Ett svårare ekonomiskt läge gör dock att färre prioriterar ekologiskt på grund av ett oftast högre pris.
Det krävs insatser i hela livsmedelskedjan för att produktionen och konsumtionen av svenska ekologiska livsmedel ska öka. För att svenska jordbruksföretag och småskaliga livsmedelsföretag på landsbygden ska kunna producera och sälja mer ekologiskt ger Sweco följande rekommendationer:
Här kan du läsa hela rapporten.
En del av pengarna som finansierat vårt arbete kom från EU via landsbygdsprogrammet.