Logotyp Jordbruksverket

Logotyp

Viktigast av allt i den grafiska profilen är vår logotyp. Den ska skapa igenkänning och vara en garanti för att det är vi som myndighet som står bakom kommunikationen. Därför är det viktigt att vi använder den på rätt sätt.

Logotypen utgörs av två element: vårt namn, Jordbruksverket, och vårt märke. Märket symboliserar vår breda verksamhet och för tankarna till ett öppet landskap med himmel, hav, horisont och fält.

Som identitetsbärare är logotypen ovärderlig i vår kommunikation. Genom att använda logotypen på rätt sätt bidrar du till en mer trovärdig och tydlig bild av oss.

Versioner

Det finns två olika versioner på vår logotyp, en stående och en liggande version. Du väljer den version som passar sammanhanget bäst.

Stående logotyp

Liggande logotyp

Jordbruksverkets sekundära logotyp

Frizon

För att skydda logotypens integritet ska den alltid omges av en frizon. Ju större de fria ytorna runt logotypen är, desto starkare och tydligare är det visuella intrycket. Frizonen mäts enkelt ut med hjälp av höjden på J:et i texten Jordbruksverket.

I de fall flera logotyper placeras sida vid sida kan frizonen räknas fram till nästa logotyp vilket innebär att frizoner i sådana fall får överlappa varandra.

Frizonen runt om ska vara lika stor som J:et i logotypen

Ett exempel av felaktig användning när logotypen inte omges av en frizon.

Färgalternativ

Båda varianterna av logotypen finns i olika färger. Vilken färgvariant du ska använda beror på layouten. Välj den variant som ger en harmonisk layout med bra synlighet och kontrast. Du får inte ändra färgerna i logotypen.

Vit och beige lätt logotyp

I layouter med bakgrund eller bild i mörkare färg används med fördel den negativa logotypen. Den finns både i vitt och i Beige lätt. Använd i första hand den sistnämnda.

Beige lätt

RGB: 248, 246, 232
CMYK: 4, 2, 12, 0
PMS: 9064 C/UC >60%
HEX: #F8F6E8

Färgad logotyp

Placera alltid logotypen mot vit eller Beige lätt som bakgrund, så att den syns bra. Det går även att ha en bild som bakgrund, men då är det mycket viktigt att det är ljust och neutralt under loggan så att loggans alla färger syns tydligt.

Färgerna i logotypen återfinns inte i vår vanliga färgpalett, utan är specifika för logotypen.

Logotyp Grön

RGB: 148, 191, 28
CMYK: 50, 0, 100, 0
PMS: 376 C/U
HEX: #94BF1C

Logotyp Blå

RGB: 101, 190, 236
CMYK: 59, 7, 0, 0
PMS: 2915 C/U
HEX: #65BEEC

Logotyp Grön

RGB: 116, 72, 8
CMYK: 0, 51, 94, 65
PMS: 469 C/U
HEX: #744808

Svart logotyp

Används vid produktioner i enfärgstryck eller bild med ljusa färger som gör färglogotypen otydlig.

Logotyper för nedladdning

Om du behöver vår logotyp finns de att ladda ner i vår bildbank. Kommer du inte åt bildbanken finns vissa logotyper på vår externa webbplats. Du kan även kontakta kommunikationsenheten.


Felaktig användning av logotypen

När du använder vår logotyp är det viktigt att du använder den rätt. Symbolen och texten ska alltid användas tillsammans och du ska undvika att ändra deras placering i förhållande till varandra. Undvik också att lägga till skuggor eller effekter på logotypen, och förvräng inte dess ursprungliga form eller färg. Genom att följa dessa riktlinjer kan du öka igenkännbarheten och stärka Jordbruksverket som varumärke.

Exempel på felaktig användning av våra logotyper.