Logotyp Jordbruksverket

Samarbeten

När vi kommunicerar tillsammans med andra kan det vara klurigt att avgöra vilka riktlinjer som gäller. Utgå ifrån vilken roll vi har i samarbetet så blir det lättare att bestämma.

Hur ser vi ut tillsammans med andra?

Om vi inlett ett samarbete med andra behöver vi reda ut vilken roll vi fyller i samarbetet för att veta hur kommunikationen ska utformas. Det finns främst två roller vi brukar ha:

  • Jordbruksverket är huvudavsändare
  • Jordbruksverket är likvärdig avsändare

Om du inte vet vem som är huvudavsändare kan du ställa dig några kontrollfrågor. Om svaret är Jordbruksverket på de flesta av frågorna bör vi stå som huvudavsändare.

  • Vems målgrupp är mottagare?
  • Vem är finansiär?
  • Vems är initiativet?
  • Vem äger kanalen?

Vi vill helst undvika rollen som likvärdig avsändare eftersom det är resurskrävande att bygga upp, etablera och förvalta nya identiteter. Vi har istället mycket att vinna på att använda våra etablerade varumärken som redan har en hög kännedom och som vi kan arbeta konsekvent med genom alla kanaler. Så även om parterna bidrar lika mycket till projektet bör någon ta rollen som huvudavsändare för att förenkla för mottagaren.

Huvudavsändare

I de fall där vi kommunicerar i samarbete med andra organisationer men Jordbruksverket står som huvudavsändare ska vår grafiska profil och logotyp prioriteras.

Vi kan välja att antingen skriva ut "Jordbruksverket i samarbete med Xxxx" i text eller lägga in den andra organisationens logotyp.

Gäller det en trycksak, placera samarbetspartnernas logotyper på baksidan av trycksaken tillsammans med ett tillägg, "Jordbruksverket i samarbete med:". Använd Jordbruksverkets upphandlade byrå för att ta fram trycksaken.

Likvärdig avsändare

I de fall där vi samarbetar med andra och där det är viktigt för mottagaren att få bilden av ett likvärdigt samarbete kan vi i undantagsfall använda oss av en mer neutral grafisk profil. Båda organisationers logotyper ska vara lika stora och placerade på så sätt att de bedöms som likvärdiga avsändare. Kontakta kommunikationsenheten för hjälp och vägledning.