Logotyp Jordbruksverket

Språk och skrivande

För att underlätta för våra läsare skriver vi tydliga och begripliga texter och formaterar dem på rätt sätt. Vissa läsare har problem med synen och använder verktyg som läser upp texten eller förstorar texten på skärmen. Andra har lässvårigheter eller befinner sig i en stressad situation.

När våra målgrupper kan läsa och förstå våra texter ökar chansen att vår kommunikation får den effekt vi vill ha. Vi slipper onödiga frågor och chansen ökar att mottagaren gör ansökningar på rätt sätt, följer regler och får information om de stöd som finns för att till exempel kunna utveckla sin verksamhet.

Ton och tilltal

I vår kommunikation vill vi vara jordnära. Med det menar vi att vi kommunicerar med våra målgrupper på ett sätt som är inkluderande, bekant och relevant. Vi använder gärna du-, och vi-tilltal i vår kommunikation. Vi tror att vår kommunikation får bäst effekt om vi är ärliga och trevliga.

Det innebär att vi

  • har modet att säga som det är genom en kommunikation som är transparent och utan krusiduller
  • möter våra kunder och varandra med tillit och respekt
  • har en kommunikation som är lätt att ta till sig och känna igen sig i, vilken i sin tur ska uppmuntra till öppenhet och delaktighet.

Klarspråk

Klarspråk handlar om att kommunicera tydligt och begripligt så att mottagarna förstår. I språklagen står det att språket i offentlig verksamhet ska vara vårdat, enkelt och begripligt. Det skrivna språket får gärna ligga nära talspråket.

Några snabba tips

1. Fundera på vem läsaren är

Fundera på vem din läsare är. Vilka förkunskaper har läsaren om ämnet?

2. Våga rensa!

Skriv inte mer än vad läsaren behöver veta. Om läsaren får tillräckligt med information på tre meningar så räcker det med de tre meningarna. Tänk dock på att inte skriva så kortfattat att det blir svårt för läsaren att förstå.

3. Skriv det viktigaste först

Fundera på vad som är viktigast för läsaren och skriv det först. Vill läsaren veta hur det gick till när en ny regel arbetades fram eller vill läsaren veta hur regeln påverkar honom eller henne?

4. Skriv korta meningar

Försök hålla meningarna korta, då brukar texten automatiskt bli enklare.

5. Använd ett aktivt språk

Använd ett aktivt språk där du skriver ut vem som gör vad. Skriv alltså "Du ska skicka in din ansökan" i stället för "Ansökan skickas in". Akta dig helt enkelt för verb som slutar på -s, till exempel görs och utbetalas.

6. Skriv tydliga och informativa rubriker

Skriv tydliga rubriker som lyfter fram det viktigaste i stycket. Då hittar läsaren snabbare den information som han eller hon är intresserad av och kan lättare ta till sig budskapet i texten.

7. Förklara nödvändiga facktermer

Fundera först på om facktermen behövs. Om du kommer fram till att den är nödvändig så är det bra att förklara vad termen betyder – det kanske inte är självklart för alla.

8. Be någon annan läsa texten

Allra bäst är det förstås om du kan be någon i målgruppen läsa texten innan den publiceras, men det kan också vara värdefullt att be en kollega läsa igenom. Gärna någon som inte är riktigt lika insatt i sakfrågan som du.

Skriva för webbplatser och e-tjänster

Läs mer på styleguiden om hur du skriver specifikt för våra webbplatser och e-tjänster. Där finns också bra tips om vilka ord och begrepp vi bör använda för att vara konsekventa och tydliga.