Carl Thorslund arbetar som IT-tekniker på servicedesk, på huvudkontoret i Jönköping. Han uppskattar variationen i arbetet och möjligheten att få träffa medarbetare som behöver hjälp fysiskt på kontoret
Jag heter Carl Thorslund, har varit på Jordbruksverket i ganska exakt sex år nu. Jag bor i Mullsjö, men är från Jönköping. Jag gillar fotboll och att resa. I dagsläget jobbar jag på servicedesk här på kontoret.
Jag skulle nog säga att det är variationen och att vi faktiskt kan hjälpa folk på plats. Jag har haft liknande tjänster innan och då har det bara varit kontakt med kunder över mejl och telefon. Det som är kul med Jordbruksverket är att våra kunder här är också våra kollegor. Det är väldigt trevligt. När man jobbar som IT-tekniker externt, har man ju ingen relation, men här har man det. Det gillar jag.
Om man får in något väldigt svårt, där man inte vet vad det beror på. Det kan vara något jätteviktigt som en konferens och då är det dessutom ofta tidsbrist innan man börjar lösa problemen.
Tålamod är absolut en viktig egenskap. Men det viktigaste skulle jag säga är att man är glad, trevlig och positiv. Om man ger ett schysst intryck till personen som kommer in och behöver hjälp, så är halva jobbet gjort. Bra kundrelation är jätteviktigt.
Jag tycker det är jättebra. Bra förmåner, professionellt och schysst.
Svårt att säga. Men en sak är ju att det är statligt, och det kommer ju med diverse säkerhetsfrågor. Man kan ibland känna att vi behandlar data och sekretess överdrivet strikt, men det är ju en myndighet. Det är ju viktig och sårbar information.