När pengarna till ett projekt eller en investering kommer från EU ska EU-logotypen alltid vara väl synlig i informationsmaterialet.
Det är olika regler för användning av EU-logotypen beroende på vilken period som stödet är kopplat till, perioden 2014–2020 eller 2021–2027. Det är viktigt att du tar reda på vilken period ditt stöd är kopplat till så att du kan ta reda på vilka regler som gäller i just ditt fall.
Observera att du som får stöd under 2024 från landsbygdsprogrammet alltså ska använda logotypen för landsbygdsprogrammet 2014–2020.
När du informerar om ditt projekt eller din investering ska det framgå att pengarna kommer från EU. Det ska finnas en EU‑logotyp som består av EU-flaggan tillsammans med en text. EU‑logotypen ska alltid vara synlig och ha en framträdande plats.
Projekt eller investeringar som får pengar från havs- och fiskerifonden behöver varken ha EU‑logotyp eller leaderlogotyp. Men det är värdefullt att informera om att EU är med och finansierar projekten eller investeringarna genom att använda EU‑logotypen för havs- och fiskerifonden och leaderlogotypen, om det är ett leaderprojekt.
I ditt beslut ser du vilka logotyper som är aktuella och som du ska använda.
EU-logotypen ska finnas med i alla handlingar och tryckt material om ett projekt eller en investering, både det som är för allmänheten och det som är för deltagare. Det gäller till exempel broschyrer, nyhetsbrev, skyltmaterial, annonser och filmer.
Om du informerar i samarbete med en myndighet och myndighetens logotyp finns med i materialet, ska EU-logotypen sitta på framsidan av det tryckta materialet.
Om informationen trycks i en bok ska logotypen sitta på bokens titelsida. Det är där titel, författare och viss annan information brukar stå, oftast på sidan två eller tre. Om boken inte har någon titelsida ska logotypen placeras på framsidan.
Om du har en webbplats och får pengar från EU ska EU-logotypen finnas på de webbsidor som innehåller information om projektet eller investeringen.
Det ska också finnas information om vilken fond pengarna kommer från och en kort beskrivning av projektet eller investeringen, och dess syfte och resultat. Logotypen ska vara i färg. Om projektet är inom regional- och socialfonden ska logotypen synas på webbsidan utan att användaren behöver skrolla. Om det är det ett leaderprojekt ska även leaderlogotypen synas på webbsidan.
Om du har en webbplats för den verksamhet du söker stöd för och får 500 000 euro eller mer i stöd, ska minst 25 procent av utrymmet på en av webbsidorna innehålla
Facebooksidor och Facebook-inlägg som skapats för projektet ska innehålla EU-logotyp och information om att du fått pengar från en av EU-fonderna. Andra sociala medier är undantagna från kravet på logotyper om det inte rör sig om annonser. Om du köper annonser på sociala medier för projektet måste dessa annonser innehålla korrekta logotyper.
Material som ett projekt tar fram, men som inte innehåller någon information, behöver inte ha med EU-logotypen eller leaderlogotypen. Kravet att hänvisa till fonden gäller till exempel inte på mindre reklamföremål.
Projekt eller investeringar i landsbygdsprogrammet får pengar från Europeiska jordbruksfonden för landsbygdsutveckling och därför är det den logotypen som ska användas.
Inom lokalt ledd utveckling kan du söka stöd från följande fyra fonder:
Kontakta ditt leaderkontor för att få veta vilken fond ditt projekt tillhör. Om det är ett leaderprojekt ska även leaderlogotypen finnas med bredvid EU-logotypen.
Varje filformat finns i både färg och svartvit. För att ladda ner logotyper kan du behöva högerklicka på länkarna och välja Spara som.
Hos Tillväxtverket finns mer information om hur du ska använda logotypen för den regionala utvecklingsfonden.
När du informerar om ditt projekt eller din investering ska det framgå att pengarna kommer från EU. Det ska finnas en EU-logotyp som består av EU-flaggan tillsammans med en text. EU-logotypen ska alltid vara synlig och ha en framträdande plats.
Du som får stöd från Europeiska havs-, fiskeri- och vattenbruksfonden 2021–2027 eller Europeiska jordbruksfonden för landsbygdsutveckling 2023–2027 ska använda en och samma logotyp.
EU-logotypen ska finnas med i alla handlingar och tryckt material om ett projekt eller en investering, både det som är för allmänheten och det som är för deltagare. Det gäller till exempel broschyrer, nyhetsbrev, skyltmaterial, annonser och filmer.
Om du informerar i samarbete med en myndighet och myndighetens logotyp finns med i materialet, ska EU-logotypen sitta på framsidan av det tryckta materialet.
Om informationen trycks i en bok ska logotypen sitta på bokens titelsida. Det är där titel, författare och viss annan information brukar stå, oftast på sidan två eller tre. Om boken inte har någon titelsida ska logotypen placeras på framsidan.
EU-logotypen ska finnas i färg på de webbsidor som innehåller information om projektet eller investeringen. Det ska också finnas en kort beskrivning av projektet eller investeringen, information om dess syfte och resultat, och information om att pengarna delvis kommer från EU.
EU-logotypen ska finnas i färg i de sociala medier som innehåller information om projektet eller investeringen. Det ska också finnas en kort beskrivning av projektet eller investeringen, information om dess syfte och resultat, och information om att pengarna delvis kommer från EU.