Åtgärder för att öka konsumenters efterfrågan på produkter av sill och skarpsill i kombination med bättre kunskaper om miljögifter i fisk samt förbättrad infrastruktur för landning och mottagning av fisk. Det är några av de förslag som lyfts fram i den handlingsplan för mer mat av pelagisk fisk i Sverige som Jordbruksverket har lämnat till regeringen i dag.
– Vi bedömer att det behövs en kombination av åtgärder för att få mer fisk på bordet. Sill och skarpsill är en underutnyttjad resurs för livsmedelsproduktion. Vi skulle i högre utsträckning kunna nyttja större delar av fisken och med diversifiering i verksamheterna kan företagens lönsamhet öka. Detta skulle dessutom stärka Sveriges livsmedelsberedskap, säger Lina Waara, fiskepolitisk utredare på Jordbruksverket.
Det är viktigt att öka konsumenternas kunskaper och intresse för den pelagiska fisken, att de känner till att den är nyttig och att konsumenter vet att den kan tillagas på många sätt.
– Vi ser att produktutveckling, information och generisk marknadsföring, det vill säga marknadsföring av produkter, inte varumärken, är viktiga verktyg för att öka efterfrågan, säger Kristina Mattsson, jordbrukspolitisk utredare på Jordbruksverket.
Handlingsplanen lyfter behovet av att utveckla de kunskapsunderlag som finns om dioxiner, PCB:er och andra miljögifter bland annat genom att göra en sammanfattande analys av befintliga fakta och data. Det arbete som pågår behöver fortsätta för att förbättra konsumenternas kunskaper och för att vägleda fiskare och beredningsföretag om hur de kan hantera problemen med miljögifter framåt.
– Konsumenter och inköpare måste får tydlig information om vilken fisk som har låga halter av miljögifter och vad som gäller för säker konsumtion, säger Kristina Mattsson.
Ett annat behov som handlingsplanen lägger stor vikt vid är utvecklad infrastruktur. Det handlar om att få landning och mottagning av pelagisk fisk att fungera väl i svenska hamnar. För att klara det krävs förbättringar av infrastrukturen i de flesta hamnarna med aktiv mottagning av fisk.
– Infrastruktur och landningskapacitet, alltså hur hamnarna är utformade, hur snabbt fisken kan landas och hur mycket fisk mottagande företag kan ta emot per dygn utan att kvaliteten försämras, är centrala frågor i detta pussel. Exakt vilka tekniska avvägningar och beslut som är viktigast för att utveckla infrastrukturen vet företagen själva bäst och därför behöver de vara drivande i utvecklingen av infrastrukturen, säger Lina Waara.
Pelagisk fisk är arter som lever i den fria vattenmassan, till skillnad från demersala arter av fisk och skaldjur, som lever på eller nära botten.