Du kan söka stöd för att göra marknadsföringskampanjer eller andra åtgärder som leder till att konsumtionen av jordbruksprodukter och vissa livsmedel som är producerade inom EU ökar. Branschorganisationer och producentorganisationer kan söka stödet.
Ansökningsperioden för år 2024 öppnade den 18 januari. Sista ansökningsdag var den 14 maj 2024.
EU-kommissionen anordnar informationsdagar i början av varje år i samband med att en ny ansökningsperiod öppnar. Då kan du bland annat få veta mer om stödet, vem som kan söka, vad du kan få finansiering för och hur du går tillväga för att skicka in en ansökan.
För 2024 höll EU-kommissionen informationsdagar den 31 januari och den 1 februari. Du kan ta del av de inspelade informationsdagarna på EU-kommissionens webbplats.
I tabellen redovisar vi EU-kommissionens föreslagna budget för 2025.
Förslaget innebär att enkla program, det vill säga sökande från ett och samma medlemsland, kommer att behålla sin budget på 92 miljoner euro. Inga medel kommer att gå till multiprogram, det vill säga sökande från olika medlemsländer, eller till EU-kommissionens egna initiativ.
Enkla program 2024 | Budget (miljoner euro) |
---|---|
Totalt | 92 |
EU:s inre marknad | 39,1 |
EUs kvalitetsordningar | 9 |
Ekologiskt | 10 |
Hållbarhet | 6 |
Hälsosam kost (färsk frukt och färska grönsaker) | 9,1 |
EU-produkters särskilda karaktär och EUs produktionsmetoder (livsmedelssäkerhet, spårbarhet, äkthet, märkning, näring, smak, tradition, djurvälfärd…) | 5 |
Länder utanför EU | 47,9 |
Asien | 16,3 |
Kanada, USA, Mexiko | 9,3 |
Övriga länder | 17,3 |
Ekologiskt eller hållbarhet | 5 |
Marknadsstörning | 5 |
Organisationer som representerar den aktuella sektor som de söker stöd för kan få stöd.
Enskilda företag kan inte få stöd, men kan få möjlighet att visa upp sina produkter inom ramen för en beviljad kampanj. Varumärken är tillåtna under vissa förutsättningar.
För att kunna få stöd måste organisationen ha de tekniska, ekonomiska och professionella resurser som krävs för att genomföra åtgärderna på ett effektivt sätt. EU-kommissionen avgör från fall till fall om kraven uppfylls. De tittar bland annat på vad som krävs för den kampanj du söker pengar för.
Du kan få stöd för att göra åtgärder som ökar konsumtionen av jordbruksprodukter och vissa livsmedel som är producerade inom EU. Du kan bland annat få stödet för
Här är några exempel på produkter:
Om det handlar om fiskeri- och vattenbruksprodukter kan man få stödet om produkten kombineras med minst ett annat livsmedel som ger rätt till det här stödet, som till exempel potatis eller mjölkprodukter.
Det här är ett stöd med pengar från EU. Inför varje nytt år ser EU-kommissionen över behoven och bestämmer vilken typ av åtgärder, produkter och marknader som de prioriterar och hur mycket pengar man kan få för de olika delarna. Varje årsbudget brukar också innehålla öronmärkta medel för specifika sektorer som drabbats av störningar på marknaden.
Den säljfrämjande åtgärden eller informationskampanjen kan också syfta till att marknadsföra något av följande:
Det finns många villkor som du måste följa. Här är några exempel:
Kontakta livsmedelskedjan och exportenheten.
Kontakta REA (European Research Executive Agency)