Du kan söka stöd för att göra marknadsföringskampanjer eller andra åtgärder som leder till att konsumtionen av jordbruksprodukter och vissa livsmedel som är producerade inom EU ökar. Branschorganisationer och producentorganisationer kan söka stödet.
Det här är ett stöd med pengar från EU. Inför varje nytt år ser EU-kommissionen över behoven och bestämmer vilken typ av åtgärder, produkter och marknader som ska prioriteras samt hur budgeten ska fördelas mellan dessa. Varje årsbudget brukar också innehålla öronmärkta medel för sektorer som har drabbats av störningar på marknaden.
Antingen kan du söka medel i ett enkelt program där alla sökanden kommer från samma medlemsland, eller i ett multiprogram med sökanden från olika medlemsländer.
Ansökningsperioden för 2025 öppnar den 22 januari och stänger den 23 april 2025.
EU-kommissionen anordnade informationsdagar den 29–30 januari.
Du kan se inspelning av evenemanget samt ta del av skrivet material på EU-kommissionens hemsida.
Den 20 november 2024 beslutade EU arbetsprogrammet för 2025. Budgeten för stöd du kan söka uppgår till totalt 92 miljoner euro och fördelningen redovisas i tabellerna.
Enkla program | Budget (miljoner euro) |
---|---|
Totalt enkla program | 92 |
varav | |
Enkla program på EU:s inre marknad, totalt | 39,1 |
EU:s kvalitetsordningar | 9 |
Ekologiska livsmedel | 10 |
Hållbarhet generellt | 6 |
Hälsosam kost (färsk frukt och grönt) | 9,1 |
EU-produkter med avseende på livsmedelssäkerhet, spårbarhet, äkthet, märkning, näring, tradition, smak, djurvälfärd med mera | 5 |
varav | |
Enkla program i länder utanför EU, totalt | 47,9 |
Asien | 16,3 |
Kanada, USA, Mexiko | 9,3 |
Övriga länder | 17,3 |
Ekologiskt eller hållbarhet | 5 |
varav | |
Enkla program vid allvarlig marknadsstörning | 5 |
Multiprogram | Budget (miljoner euro) |
---|---|
Totalt multiprogram | 40 |
varav | |
Multiprogram på EU:s inre marknad, totalt | 19,5 |
Särskild karaktär | 3,1 |
Hälsosam kost (färsk frukt & grönt) | 3,6 |
Ekologiska livsmedel | 5,4 |
Hållbarhet generellt | 7,4 |
varav | |
Multiprogram i länder utanför EU, totalt | 15,5 |
Alla länder | 12,5 |
Ekologiska livsmedel och hållbarhet | 3 |
varav | |
Multiprogram vid allvarlig marknadsstörning | 5 |
Dessa aktörer kan söka stödet:
Enskilda företag kan inte få stöd, men de kan däremot visa upp sina produkter inom ramen för en beviljad kampanj. Varumärken är tillåtna under vissa förutsättningar.
För att få stöd måste aktören ha de tekniska, ekonomiska och kunskapsmässiga resurser som krävs för att genomföra åtgärderna på ett effektivt sätt. EU-kommissionen avgör om kraven uppfylls.
Du kan få stöd för åtgärder som ökar konsumtionen av jordbruksprodukter och livsmedel producerade inom EU, till exempel
Här är några exempel på produkter som du kan få stöd för att främja:
Om det handlar om fiskeri- och vattenbruksprodukter kan man få stödet om produkten kombineras med minst ett annat livsmedel som ger rätt till det här stödet.
Den säljfrämjande åtgärden eller informationskampanjen kan också syfta till att marknadsföra något av följande:
Det finns många villkor som du måste följa. Här är några exempel:
Den 8 – 13 juni besöker jordbrukskommissionär Christophe Hansen Japan. Det finns plats för uppemot 100 representanter för europeiska företag och producentorganisationer inom livsmedelssektorn att delta i delegationen.
Resan innebär goda möjligheter att nätverka och knyta kontakter. Officiella besök kombineras med säljfrämjande aktiviteter, exempelvis seminarier om lokal marknad och konsumenttrender samt besök av butiker och anläggningar. Delegationen kommer även att ägna en dag åt mässan World Expo i Osaka, där EU har en paviljong.
Kommissionen riktar inbjudan särskilt till aktörer som arbetar med nötkött, griskött, matfågel, bearbetade jordbruksprodukter, mejerivaror med fokus på ost, vin, öl, sprit, olivolja, frukt och grönsaker. Men det finns även möjligheter för aktörer från andra sektorer att delta. En person per företag eller organisation kan anmäla intresse och de som erbjuds att följa med bekostar själva resa och uppehälle.
Anmäl intresse senast den 9 februari 2025. Deltagande bekräftas av kommissionen i slutet av februari.
Praktiska frågor om handelsdelegationen till Japan går bra att skicka via mejl till Kommissionen.
Kontakta livsmedelskedjan och exportenheten.
Kontakta European Research Executive Agency (REA)