Du kan söka stöd för att göra marknadsföringskampanjer eller andra åtgärder som leder till att konsumtionen av jordbruksprodukter och vissa livsmedel som är producerade inom EU ökar. Branschorganisationer, producentorganisationer och andra organisationer som arbetar på en övergripande nivå kan söka stödet.
Ansökningsperioden för år 2022 är avslutad. Nästa ansökningsomgång inleds sannolikt i januari 2023.
En detaljerad budgetfördelning finns på Europeiska Kommissionens webbplats.
Stödet kommer att fördelas på följande sätt:
Enkla program 2022 | Budget (miljoner euro) |
---|---|
Totalt | 89 |
EU:s inre marknad | 42,1 |
EUs kvalitetsordningar | 5 |
Ekologiskt | 14 |
Hållbarhet, klimat, miljö, djurvälfärd | 8 |
Hälsosam kost (färsk frukt och färska grönsaker) | 9,1 |
Karaktär (livsmedelssäkerhet, spårbarhet, äkthet, märkning, näring smak, tradition…) | 6 |
Länder utanför EU | 41,9 |
Asien | 16,3 |
Kanada, USA, Mexiko | 8,3 |
Övriga länder (nu inkl. UK) | 12,3 |
Ekologiskt, hållbarhet och djurvälfärd | 5 |
Marknadsstörning | 5 |
Multiprogram 2022 | Budget (miljoner euro) |
---|---|
Totalt | 87,4 |
EU:s inre marknad | 44,2 |
EUs kvalitetsordningar eller karaktär (livsmedelssäkerhet, spårbarhet, äkthet, märkning, näring smak, tradition…) | 4,2 |
Ekologiskt | 18 |
Hållbarhet, klimat, miljö, djurvälfärd | 12 |
Hälsosam kost (färsk frukt och färska grönsaker) | 10 |
Länder utanför EU | 38,2 |
Alla länder utanför EU | 25,2 |
Ekologiskt, hållbarhet och djurvälfärd | 13 |
Marknadsstörning | 5 |
Organisationer som representerar den aktuella sektor som de söker stöd för kan få stöd.
Enskilda företag kan inte få stöd, men kan få möjlighet att visa upp sina produkter inom ramen för en beviljad kampanj. Varumärken är tillåtna under vissa förutsättningar.
För att kunna få stöd måste organisationen ha de tekniska, ekonomiska och professionella resurser som krävs för att genomföra åtgärderna på ett effektivt sätt. EU-kommissionen avgör från fall till fall om kraven uppfylls. De tittar bland annat på vad som krävs för den kampanj du söker pengar för.
Du kan få stöd för att göra åtgärder som ökar konsumtionen av jordbruksprodukter och vissa livsmedel som är producerade inom EU. Du kan bland annat få stödet för
Här är några exempel på produkter:
Om det handlar om fiskeri- och vattenbruksprodukter kan man få stödet om produkten kombineras med minst ett annat livsmedel som ger rätt till det här stödet, som till exempel potatis eller mjölkprodukter.
Det här är ett stöd med pengar från EU. Inför varje nytt år ser EU-kommissionen över behoven och bestämmer vilken typ av åtgärder, produkter och marknader som de prioriterar och hur mycket pengar man kan få för de olika delarna. Det är vanligt att de prioriterar åtgärder som genomförs av flera organisationer från minst två EU-länder och aktiviteter i länder utanför EU. Varje årsbudget brukar också innehålla öronmärkta medel för specifika sektorer som drabbats av störningar på marknaden.
Den säljfrämjande åtgärden eller informationskampanjen kan också syfta till att marknadsföra något av följande:
Det finns många villkor som du måste följa. Här är några exempel:
Kontakta livsmedelskedjan och exportenheten.
Kontakta REA (European Research Executive Agency)