Jordbruksverket samordnade för femte året Sveriges deltagande på en av världens största konsumentmässor, Grüne Woche i Berlin, den 19‑28 januari 2024.
Svensk mat och Sverige som destination står högt i kurs hos tyska konsumenter. Det har återspeglades tydligt på mässan Grüne Woche i Berlin där de rödmålade stugorna i Sveriges monter under flera år lockat många besökare att smaka och handla livsmedel producerade i Sverige.
Genom att delta på mässan och använda den som en testarena får de företag som medverkar erfarenheter och insikter som är värdefulla i deras arbete att utveckla sitt erbjudande, påbörja eller vidareutveckla export till Tyskland. Sveriges deltagande har också som mål att marknadsföra Sverige som måltidsdestination.
Hantverksbryggare, från hela Sverige med en stor variation av olika ölstilar, har varit representerade i den svenska montern sedan 2018. På mässan 2024 medverkade:
Mjödhamnen i Hällefors är en pionjär inom mjöd i Sverige som tillverkar egna produkter med honung från svenska biodlare.
Familjeägt företag som arbetar med ekologisk odling, måltidsturism och produktion av produkter av hampafrön.
Nystartat bolag som har som mål att utveckla nya matprodukter och koncept kopplat till sockertång och andra marina råvaror. Primär produkt som visades på mässan var ett fröknäcke med sockertång.
Startupföretag grundat 2020 som gör ekologiska växtbaserade livsmedel under varumärket Oh Mungood!. Produkterna – burgare, bits och färs baserade på mungbönor – finns att hitta i svenska butiker och restauranger.
Medverkade på mässan tillsammans med Österlens Kött & Vilt Brösarp som producerar en älgkorv att serveras tillsammans med Petersborgs senap. Tillsammans representerar de två företagen även Matrundan Österlen som arrangeras varje vår.
Företaget producerar sill, sallader och såser inom premiumsegmentet. Den färska sillen som läggs in kommer från hållbara fiskbestånd i Nordsjön. Företagets produkter säljs även i Finland and Danmark.
Skedvi Bröd tillverkar knäckebröd enligt traditionella hantverksmetoder. Företaget bedriver gårdsbutik och jobbar med cirkularitet genom att ta tillvara på knäckebrödsrester för att producera akvavit. Skedvi Bröd original och extragräddat har nyligen fått skyddad geografisk beteckning inom EU.
Ett familjeföretag som bedriver ekologiskt certifierad chiliodling och tillverkning av chilisåser.
I regi av Matstudion AB erbjöds besökarna på Grüne Woche en älgburgare med råvaror från Värmland.
Under varumärket Ängabackens Björksoda produceras och säljs mousserande, alkoholfri dryck som är en småskaligt och hantverksmässigt framställd av ren björksav. Vid sidan om produktionen av dryck bedriver företaget besöksverksamhet där man även tar emot internationella gäster.
Österlenkryddor i Köpingebro har en ekologisk frilandsodling av kryddor och en hantverksmässig tillverkning av kryddblandningar. Inför mässan lanserades en internationell webbshop.
Fjordguiderna: Samarbete mellan fiskguider i Södra Bohuslän på svenska västkusten.
Sveriges Fisketurismföretagare, SeFF: Branschförening för svenska fisketurismföretagare.
Sweden Fishing: Ett riksomfattande nätverk med över 170 fisketurismföretag från Kiruna i norr till Ystad i söder som samordnar marknadsföring av Sveriges rika och varierande fisketurism internationellt.
Sveriges Organiserade Fiskeguider, SOF: SOF är en ideell förening som jobbar med att främja utveckling av fisketurismnäringen i Sverige.
Jordbruksverket har i uppdrag från regeringen att genomföra Sveriges deltagande på Grüne Woche i Berlin inom ramen för livsmedelsstrategin. Sverige deltog under åren 2018, 2019 och 2020 med målet att främja bilden av Sverige som ett unikt destinationsmål med måltidsupplevelser, jordbruksprodukter och livsmedel.
Efter inställd medverkan under pandemin 2021 och 2022, deltog Sverige i mässan 2023 med fokus på ekologiska livsmedelsprodukter.
Under 2024 genomförde Jordbruksverket Sveriges deltagande tillsammans med producenter som presenterar traditionella och innovativa livsmedelsprodukter som skulle inspirera besökarna till att se, smaka och uppleva Sverige.
Grüne Woche i Berlin är en av världens ledande konsumentmässor för lantbruk, livsmedel och trädgård och därmed en viktig och central mötesplats för alla som arbetar inom mat- och turistnäringen.
Mässan äger rum i januari varje år och är välbesökt med cirka 300 000 besökare som kommer för att provsmaka mat och dryck från hela världen. 2023 deltog 1 400 utställare från 61 olika länder. Den genomsnittlige besökaren spenderade samma år 142 euro under sitt besök på mässan vilket gör det till en intressant testarena för produkter med exportpotential.
Mässan är en intressant testarena för produkter med exportpotential. Mässan fyller dessutom en viktig jordbrukspolitisk roll genom konferensen Global Forum for Food and Agriculture (GFFA), med 2 000 deltagare från politik, forskning, akademi och organisationer och som pågår parallellt med mässan.
Camilla Bender Larsson
Auf der Grünen Woche 2024 präsentiert Schweden sowohl Tradition als auch Innovation, vom eingelegten Hering bis hin zum Zuckertang, von Elchwurst bis hin zu Mungbohnen-Tacos und vielem mehr.
Der Schwedische Stand wird von Jordbruksverket, dem schwedischen Zentralamt für Landwirtschaft organisiert. Wir sind stolz, auf der Grünen Woche schwedisches Essen mit vielen Vorteilen präsentieren zu können.
Erstmalig bietet der Stand 2024 einen eigenen Bereich für Angelreisen, da der Angeltourismus immer mehr internationale Gäste nach Schweden zieht. Das Land hat 96.000 Seen und eine 3.200 km lange Küstenlinie. Die am häufigsten vorkommenden Fischarten sind Barsch, Hecht, Zander und Forelle. Aufgrund der erhöhten Nachfrage gibt es neue zertifizierte Angel-Guides, die die richtigen Angel-Stellen zeigen und Kompetenz vermitteln – insbesondere mit Blick auf das „Allemansrätt“ (Jedermannsrecht), das in Schweden den Umgang der Menschen mit der Natur regelt.
Seit 2018 sind mehrere Craft-Brauereien aus ganz Schweden mit unterschiedlichsten Biersorten auf dem schwedischen Stand vertreten. Motto 2024: Geht runter wie Öl.
In 2024 sind es folgende Teilnehmer:
Mjödhamnen in Hällefors ist ein Pionier im Bereich schwedischer Met-Herstellung. Die Produkte werden ausschließlich aus Honig von schwedischen Imkern hergestellt.
Ein Familienunternehmen, das sich mit biologischem Anbau, kulinarischem Tourismus und der Herstellung von Hanfsamenprodukten beschäftigt.
Ein Start-up-Unternehmen, das sich zum Ziel gesetzt hat, neue Lebensmittelprodukte und -konzepte zu entwickeln, die mit Zuckertang und weiteren marinen Rohstoffen verbunden sind. Das Hauptprodukt, das auf der Messe gezeigt wird, ist ein Algen-Knäckebrot.
2020 gegründetes Startup-Unternehmen, das pflanzliche Bio-Lebensmittel unter der Marke Oh Mungood! produziert. Produkte; Burger, Häppchen und Hackfleisch auf Basis von Mungo-Bohnen, die in schwedischen Geschäften und Restaurants angeboten werden.
Petersborgs Gård stellt Senf her, der gemeinsam mit den Unternehmen Österlens Kött & Vilt Brösarp, einem Hersteller von Elchwurst, angeboten wird. Gemeinsam repräsentieren die beiden Unternehmen auch das Kulinarik-Event Matrundan Österlen, das jedes Frühjahr stattfindet.
Das Unternehmen produziert Hering, Salate und Saucen im Premiumsegment. Der frische Hering, der eingelegt wird, stammt aus nachhaltigen Fischbeständen in der Nordsee. Die Produkte werden bisher auch in Finnland und Dänemark verkauft.
Skedvi Bröd stellt Knäckebrot nach traditioneller Art her. Das Unternehmen betreibt einen Hofladen und produziert nach dem Prinzip der Kreislaufwirtschaft, indem es aus Knäckebrot-Resten Aquavit herstellt. Die Bezeichnung für das Skedvi Bröd original und extra gebacken wurde kürzlich von der EU geschützt.
Ein Familienunternehmen, das sich mit dem Anbau von biologisch zertifizierten Chili befasst und Chili-Soβe herstellt.
Matstudion AB servieren Elchburger mit Zutaten aus der Region Värmland. Dieser schmeckt nach schwedischer Nachhaltigkeit, nach Wald, weiten Kornfeldern und Gemüse.
Unter der Marke Ängabackens Björksoda wird ein prickelndes alkoholfreies Getränk angeboten, das in kleiner Auflage aus reinem Birkensaft gewonnen wird und in klassischer Handarbeit produziert wird. Neben der Getränke-Produktion empfängt das Unternehmen Besucher und internationale Gäste.
Österlenkryddor in Köpingebro betreibt einen biologischen Freilandanbau von Gewürzen und eine eigene Herstellung von Gewürzmischungen. Im Vorfeld der Messe wird ein internationaler Webshop gelauncht.
Die Region Trollhättan-Vänersborg hat Aktivitäten und Ausflugsziele zu bieten, die Ihren Urlaub zu einem unvergesslichen Erlebnis machen. Dank guter Verkehrsverbindungen sind Sie auch schnell bei uns!
At Grüne Woche, Swedish producers will present products that stand for both tradition and innovation.
You will find everything from the popular minced elk burgers and pickled herring to craft beer and crispbread made with sugar kelp.
The Swedish stand is organised by Jordbruksverket, the Swedish National Board of Agriculture. We are proud to present Swedish food with many advantages at Grüne Woche.