Världsmässan för jordbruk och livsmedel, Grüne Woche, lockar närmare 300 000 besökare till Berlin varje år. För sjätte gången kommer det finnas en svensk representationsmonter där 19 svenska företag ska testa den tyska marknaden. Mässan pågår mellan den 17 och den 26 januari 2025.
För att stärka landsbygdsutvecklingen och uppnå en ökad livsmedelsproduktion i Sverige krävs en efterfrågan på svenska produkter och måltidsdestinationer. Att främja den efterfrågan är det långsiktiga målet med Jordbruksverkets svenska monter på Grüne Woche. Företagen som deltar i montern bidrar till att bygga bilden av Sverige som matdestination. 2025 års monter bygger vidare på det tidigare upplägget med röda stugor som framgångsrikt har fångat besökarnas uppmärksamhet. Sverige bjuder på både tradition och innovation.
Arvid Nordquist HAB är tillverkare av ekologiskt och FairTrade-märkt kaffe.
Hantverksbryggare från hela Sverige med en stor variation av olika ölstilar har varit representerade i den svenska montern sedan 2018. På mässan 2025 medverkar
Under varumärket Mörsjö Deli producerar företaget handgjorda, krispiga och smaksatta tunnbrödchips.
Under varumärket Ängabackens Björksoda produceras och säljs mousserande, alkoholfri dryck som är småskaligt och hantverksmässigt framställd av ren björksav. Vid sidan om produktionen av dryck bedriver företaget besöksverksamhet där man även tar emot internationella gäster.
Matrundan Österlen är ett nätverk som varje år erbjuder välsmakande matupplevelser på Österlen.
Familjeägt företag som arbetar med ekologisk odling, måltidsturism och produktion av produkter från hampafrön.
Möja Fisk AB är en fiskbutik och restaurang i Stockholms skärgård.
Ett juice- och dryckesföretag som utvecklar produkter av ekologiskt odlad rosenkvitten, även känd som quince eller Nordens citron.
Medverkar på mässan tillsammans med Österlens Kött & Vilt Brösarp som producerar en älgkorv att serveras tillsammans med Petersborgs senap. Tillsammans representerar de två företagen även Matrundan Österlen som arrangeras varje vår. I samarbetet ingår även Skånsk Chili.
Företaget producerar sill, sallader och såser inom premiumsegmentet. Den färska sillen som läggs in kommer från hållbara fiskbestånd i Nordsjön. Företagets produkter säljs även i Finland and Danmark.
Roberts är en producent av extrakter och aromer till bryggerier och livsmedelsindustrin.
Ett familjeföretag som bedriver ekologiskt certifierad chiliodling och tillverkning av chilisåser.
En turistorganisation för städerna Trollhättan och Vänersborg med uppgift att marknadsföra destinationerna.
Österlenkryddor i Köpingebro har en ekologisk frilandsodling av kryddor och en hantverksmässig tillverkning av kryddblandningar som säljs både genom en egen internationell webbshop och egen gårdsbutik.
Köttbutik med lokala råvaror. Producerar den älgkorv som serveras tillsammans med Petersborgs Gård med flera.
Jordbruksverket har i uppdrag från regeringen att genomföra Sveriges deltagande på Grüne Woche i Berlin inom ramen för livsmedelsstrategin. Sverige deltog under åren 2018, 2019 och 2020 med målet att främja bilden av Sverige som ett unikt destinationsmål med måltidsupplevelser, jordbruksprodukter och livsmedel.
Efter inställd medverkan under pandemin 2021 och 2022, deltog Sverige i mässan 2023 med fokus på ekologiska livsmedelsprodukter.
Under 2024 genomförde Jordbruksverket Sveriges deltagande tillsammans med producenter som presenterar traditionella och innovativa livsmedelsprodukter som skulle inspirera besökarna till att se, smaka och uppleva Sverige.
Grüne Woche i Berlin är en av världens ledande konsumentmässor för lantbruk, livsmedel och trädgård och därmed en viktig och central mötesplats för alla som arbetar inom mat- och besöksnäringen.
Mässan äger rum i januari varje år och är välbesökt med cirka 300 000 besökare som kommer för att provsmaka mat och dryck från hela världen. 2024 deltog 1 400 utställare från 60 olika länder. Den genomsnittlige besökaren spenderar enligt mässarrangören samma cirka 1 500 kronor under sitt besök på mässan, vilket gör det till en intressant testarena för produkter med exportpotential.
Mässan fyller dessutom en viktig jordbrukspolitisk roll genom konferensen Global Forum for Food and Agriculture (GFFA), med 2 000 deltagare från politik, forskning, akademi och organisationer, som pågår parallellt med mässan.
Camilla Bender Larsson
At Grüne Woche, Swedish producers will present products that stand for both tradition and innovation.
We offer the trade fair visitors a whole range of samples, from herring to Swedish flatbread, elk sausage and mustard to cider and craft beer. The more innovative offerings include seaweed crispbread, birch sap sparkling wine, hemp ice cream and juice made from quince.
The Swedish stand is organised by Jordbruksverket, the Swedish National Board of Agriculture. We are proud to present Swedish food with many advantages at Grüne Woche.
Auf der Grünen Woche 2025 präsentiert Schweden wie gewohnt Traditionelles und Innovatives. So bieten wir den deutschen Messebesuchern eine ganze Bandbreite an Kostproben an, von Hering über ’Tunnbröd’ (schwedisches Fladenbrot), Senf und Elchwurst bis hin zu Most und handwerklich hergestelltem Bier – vielfach in Neuabfüllungen. Zu den innovativeren Angeboten zählen Algen-Knäckebrot, Birkensaft-Sekt, Hanf-Eis und Saft aus Zierquitten.
Der Schwedische Stand wird von Jordbruksverket, dem schwedischen Zentralamt für Landwirtschaft organisiert. Wir sind stolz, auf der Grünen Woche schwedisches Essen mit vielen Vorteilen präsentieren zu können.
Produzent von fair gehandeltem Bio-Kaffee.
Seit 2018 sind mehrere Craft-Brauereien aus ganz Schweden mit unterschiedlichsten Biersorten auf dem schwedischen Stand vertreten. 2025 nehmen folgende Brauereien teil:
Unter der Marke Mörsjö Deli produziert das Unternehmen handgemachte, knusprige und mit Aromen verfeinerte Fladenbrotchips.
Unter der Marke Ängabackens Björksoda wird ein prickelndes alkoholfreies Getränk angeboten, das in kleiner Auflage aus reinem Birkensaft gewonnen wird und in klassischer Handarbeit produziert wird. Neben der Getränke-Produktion empfängt das Unternehmen Besucher und internationale Gäste.
Ein Netzwerk, das jährlich rund um das Himmelfahrtswochenende zu einer kulinarischen Erlebnistour in Österlen in Schonen einlädt.
Ein Familienunternehmen, das sich mit biologischem Anbau, kulinarischem Tourismus und der Herstellung von Hanfsamenprodukten beschäftigt.
Fischgeschäft und Restaurant im Stockholmer Schärengarten.
Ein Saft- und Getränkeproduzent, dessen Produkte aus biologisch angebauten Zierquitten, auch bekannt als ”Nordische Zitrone” hergestellt werden.
Petersborgs Gård stellt Senf her, der gemeinsam mit den Unternehmen Österlens Kött & Vilt Brösarp, einem Hersteller von Elchwurst, angeboten wird. Gemeinsam repräsentieren die beiden Unternehmen auch das Kulinarik-Event Matrundan Österlen, das jedes Frühjahr stattfindet. Auch das Unternehmen Skånsk Chili ist beteiligt.
Das Unternehmen produziert Hering, Salate und Saucen im Premiumsegment. Der frische Hering, der eingelegt wird, stammt aus nachhaltigen Fischbeständen in der Nordsee. Die Produkte werden auch in Finnland und Dänemark verkauft.
Hersteller von Extrakten und Aromen für Brauereien und die Lebensmittelindustrie.
Ein Familienunternehmen, das biologisch zertifizierten Chili anbaut und Chili-Saucen herstellt.
Die Region Trollhättan-Vänersborg hat Aktivitäten und Ausflugsziele zu bieten, die Ihren Urlaub zu einem unvergesslichen Erlebnis machen.
Österlenkryddor in Köpingebro betreibt einen biologischen Freilandanbau von Gewürzen und stellt Gewürzmischungen selbst her. Im Vorfeld der Messe wird ein internationaler Webshop gelauncht.
Fleischerei mit lokalen Zutaten. Produziert Elchwurst und Wildschweinwurst, die unter anderem mit Senf von Petersborgs Gård serviert werden.