Jordbruksverket utlyser 15 miljoner kronor för samarbetsprojekt som främjar svensk måltidsturism. Syftet är att utveckla näringslivet regionalt inom mat-, dryck- och måltidsupplevelser för att skapa en attraktiv svensk landsbygd med ökat antal arbetstillfällen. Du kunde söka stödet mellan den 1 februari och den 1 april 2022.
Myndigheter, kommuner, landsting, regioner, föreningar, andra organisationer och företag kan få stödet.
Stödet ska gå till samarbetsprojekt som rör:
Vi prioriterar projekt som är väl planerade och kostnadseffektiva.
Vi prioriterar även projekt som går i linje med regional livsmedels- och besöksnäringsstrategi och ingår i ett långsiktigt utvecklingsarbete.
När vi prioriterar projekt eftersträvar vi en geografisk spridning över landet.
Den här utlysningen ligger inom landsbygdsprogrammet, delåtgärd 16.2 och fokusområde 6a, stöd till samarbete för att skapa nya jobb.
Du kan bara få stöd för utgifter som har fakturadatum och betalningsdatum från och med den dag då du skickade in din ansökan till Jordbruksverket.
De utgiftstyper du kan få stöd för är lön till personal inklusive lönepåslag och indirekta kostnader, köp av tjänst och övriga utgifter som är kopplade till projektplanen.
Du kan även få stöd för samarbete med andra medlemsstater.
Observera! Du kan inte få stöd för immateriella investeringar i form av inköp eller utveckling av programvara eller mindre utrustning.
Utgifter för personal är löner som du, din personal, dina samarbetsparter och deras personal fått utbetalda när de arbetat i projektet. Om du äger ett aktiebolag måste du alltså ta ut lön för att kunna söka utbetalning för din löneutgift.
Du eller eventuell samarbetspart som äger en enskild firma, ett handelsbolag eller kommanditbolag och arbetat i projektet kan få stöd med 220 kronor per timme. I de fallen redovisar du det som en övrig utgift.
Om du får stöd för utgifter för personal kan du även få stöd för indirekta kostnader. Indirekta kostnader, även kallade OH-kostnader, är utgifter som inte är direkt kopplade till någon speciell aktivitet i projektet men de är nödvändiga för att du ska kunna genomföra det. Det kan till exempel vara lokalkostnader, rekrytering av personal, intern utbildning, intern representation, kontorsmaterial och telefoni.
Övriga utgifter är till exempel mat, fika, resor, traktamenten, konsultarvoden och andra utgifter med koppling till projektet.
Offentliga aktörer kan få upp till 100 procent av de utgifter som ger rätt till stöd.
Privata aktörer kan få upp till 90 procent av de utgifter som ger rätt till stöd.
Utgifterna måste vara 100 000 kronor eller mer för att du ska kunna få stöd.
De villkor som gäller för just ditt projekt kommer att stå i ditt beslut om stöd.
Du ska fylla i en budgetmall och bifoga till ansökan. I budgetmallen ska du ange de utgifter som du tror projektet kommer att ha och som det finns exempel på under rubriken Utgifter du kan få stöd för ovan. Du måste beskriva din utgift och vad den omfattar. Du kan inte budgetera poster för till exempel oförutsedda utgifter.
Om du söker stöd för utgifter för personal som du och dina samarbetsparter har när ni arbetar i projektet ska du bifoga underlag till ansökan som visar att lönenivåerna för personalen är rimlig. Exempel på sådant underlag är CV, lönespecifikationer eller en tydlig beskrivning av personalens roll i projektet.
Om du söker stöd för indirekta kostnader för din eller några av samarbetsparternas organisationer anger du stödet du söker som en procentsats av timlönerna eller som kronor per arbetstimme. När du söker stöd för indirekta kostnader ska det du söker för baseras på ett genomsnitt av det totala utfallet på organisationens konton för indirekta kostnader de tre senaste bokslutsåren. Personalkostnaderna eller personaltimmarna beräknas också som ett genomsnitt för de tre åren. Du behöver också bifoga underlag som visar hur du beräknat de indirekta kostnaderna, vilka konton du räknat in och resultatrapporter för de bokslutsår som beräkningen baseras på.
Om du söker stöd för övriga utgifter behöver du visa att prisnivån för det du planerar köpa in är rimlig. Det kan du göra genom att bifoga jämförbara prisuppgifter eller offerter.
Du kan inte längre söka det här stödet.
Inom samarbetsprojekt är det en av aktörerna i samarbetet som söker stödet och har ansvar för att redovisningen sker enligt gällande regler och sköter kontakten med den myndighet som handlägger stödet. Utgifter som uppstår hos en samarbetspartner ska vidarefaktureras till stödmottagaren.
Vi kommer att bedöma ansökningarna utifrån följande kriterier:
I din ansökan behöver du bifoga en tydlig plan för hur de förvärvade kunskaperna ska kunna leva vidare efter projektets slut.
Du kan läsa mer om kriterierna och om hur vi viktar dem på sidan 57 i den Nationella handlingsplanen för landsbygdsprogrammet. I handlingsplanen kan du även läsa om bedömningsgrunderna för den här utlysningen. Det gör du på sidan 58.
I ditt beslut om stöd står allt du behöver göra. Men här är några saker som är bra att tänka på direkt efter att du skickat in din ansökan om stöd.
Du är inte garanterad att få stöd bara för att du har sökt stödet. Om du inte blir beviljad stöd kan det bland annat bero på att vi har prioriterat andra projekt eller att pengarna har tagit slut.
Om du påbörjar ditt projekt innan du fått ditt beslut om stöd är det viktigt att du ändå följer de regler som gäller för stödet. Annars kan det hända att ditt stöd minskar eller att du inte får något stöd alls.
Beslutet är anpassat efter ditt projekt. Det innehåller viktig information om vad just du behöver göra när du genomför ditt projekt. Läs även bilagan till beslutet, Övriga upplysningar.
Det är viktigt att du i din bokföring redovisar de utgifter och intäkter som hör till projektet separat från utgifter och intäkter som hör till annan verksamhet. Om du inte har redovisat separat kommer det att bli ett avdrag på ditt stöd.
Det är viktigt att du sparar alla underlag så som fakturor, betalningsbevis, avtal, offerter, följesedlar och andra handlingar som underlagen hänvisar till.
Förutom den information som en faktura alltid ska innehålla så gäller det här:
Du ska ha betalningsbevis för alla fakturor. Av betalningsbevisen ska det framgå att det är du som är stödmottagare som har betalat. Fakturorna ska vara betalda senast den dag ansökan om utbetalning kommer in till den myndighet som har beslutat om ditt stöd. Det räcker inte med konteringsstämpel för din egen bokföring.
Kontantbetalningar eller Swishbetalningar över 1 000 kronor godkänns inte.
Det här är olika typer av betalningsbevis:
Du ska ta reda på om du och projektets samarbetspartner är upphandlingsskyldiga.
Statliga myndigheter, kommuner, regioner och länsstyrelser är alltid upphandlingsskyldiga men även andra juridiska personer som aktiebolag, stiftelser och ideella föreningar kan vara det.
Om du är upphandlingsskyldig ska du upphandla inköpen i projektet. Du ska spara alla underlag som är kopplade till de upphandlingar som är relevanta för projektet.
Om den myndighet som handlägger din ansökan begär det kan du behöva skicka in underlag för att visa om din organisation är upphandlingsskyldig eller inte.
Det är Jordbruksverket som ansvarar för stödet och handlägger din ansökan.
Om du har frågor om stödet kan du kontakta Tobias Kreuzpointner eller Malena Bathurst
Tobias Kreuzpointner
Om du har administrativa frågor kan du vända dig till Erik Hermansson
Söker efter grundforeskrifter:
2016:19