Innan du börjar använda SAM Internet kan det vara bra att läsa denna korta sammanfattning av stegen i ansökan. Mer detaljerad information hittar du i hjälptexten under respektive flik.
I SAM Internet kan du fylla i uppgifter som gäller din SAM‑ansökan och om dina block, skiften och åtaganden. Vissa bilagor och blanketter måste du posta till länsstyrelsen eller till Jordbruksverket i pappersform.
De uppgifter du skriver in och det du ritar på kartan sparas automatiskt medan du jobbar. Du kan alltså logga ut och in flera gånger och jobba i lugn och ro med din ansökan.
När du har loggat in i SAM Internet kan du starta din ansökan på tre olika sätt:
Om du har skickat in din ansökan i SAM Internet föregående år kan du välja att hämta uppgifter från föregående år. Första gången du loggar in i SAM Internet för årets ansökan kommer det upp en ruta där du kan hämta uppgifter från förra årets ansökan. I rutan kan du välja mellan dessa alternativ:
Du kan också hämta uppgifterna från förra årets ansökan via en länk på startsidan genom att gå in under fliken Start och klicka på knappen "Hämta uppgifter". Knappen finns högst upp på sidan. Du kan hämta uppgifter så länge som du inte har skickat in din ansökan.
Av olika anledningar hämtas ibland inte alla uppgifter. Du måste därför kontrollera att dina block och skiften finns med och att uppgifterna under Ange gröda och stöd är ifyllda.
Om du tycker att texten är för liten i SAM Internet kan du zooma in bilden och få större text och symboler. Håll in "Ctrl" på tangentbordet och tryck samtidigt på tangentbordets plustecken (+) en eller flera gånger tills text och bild är tillräckligt stora för att du ska kunna se. Om du vill minska texten och bilden igen, håller du in "Ctrl" på tangentbordet och trycker på tangentbordets minustecken (-). När du vill komma tillbaka till normalläget håller du in "Ctrl" på tangentbordet och trycker samtidigt på noll (0) på tangentbordet. Använd siffertangenterna ovanför bokstäverna.
Istället för att använda de vanliga menyerna under fliken "Karta och Skiften" kan du högerklicka på kartan och i Block- och skifteslistan och få upp en meny så att du snabbare och enklare kommer åt de vanligaste funktionerna.
Under fliken Karta och Skiften fyller du i uppgifter om du ska söka sådana stöd som du behöver redovisa block, skiften och gröda/markanvändning för. Du ska kontrollera att alla dina block finns med på kartan och i Block- och skifteslistan. Lägg till block och auto-rita skifte på varje block om det saknas. Du ska också ange gröda/markanvändning och areal på varje skifte som du söker gårdsstöd för. Här söker du också stöd och åtagande för ersättning som gäller för specifika block. Du måste söka utbetalning för alla åtaganden varje år för att få ersättning. Här kan du även lämna förslag till länsstyrelsen på ändringar som du tycker bör göras i din karta genom att föreslå en ändring av block. För att kunna lägga till block och skiften måste du ha kartblad över området. Har du skickat in SAM‑ansökan tidigare år finns kartbladen från föregående år. Från och med 2022 lägger du till och tar bort kartblad själv inne i SAM Internet.
Här kontrollerar du också att uppgiften om ditt brukningscentrum stämmer.
Är det första gången som du använder SAM Internet börjar du med att lägga till kartblad över de områden där du har dina block och skiften under fliken ”Karta och Skiften”. Välj ”Kartblad” och ”Lägg till nytt kartblad”. Lägg sedan till dina block och auto-rita skifte i kartan. Välj funktionen ”Lägg till block till ansökan” för grått fält i kartan och funktionen ”Rita nytt block i kartan” för vitt fält i kartan. Välj sedan funktionen "Auto-rita skifte på block" för att rita ett skifte som ser likadant ut som blocket. Då ritas skiftet på hela blocket och du kan därefter välja att dela och ändra skiftet tills du är nöjd. Se till att inte skiften överlappar varandra.
Klicka först på ett skifte och välj sedan menyn "Ange gröda och stöd". Här redovisar du markanvändning eller vad du odlar på ditt skifte och hur stort skiftet är. Här kan du också söka vissa åtaganden för miljöersättningar och söka utbetalning för åtaganden och för kompensationsstöd, ekologisk produktion, precisionsjordbruk – planering, blommande åker och fältkant samt kolinlagring och minskat kväveläckage. Du kan också ändra och söka utbetalning för åtagande från tidigare . För åtagande för restaurering av betesmark kan du endast söka utbetalning.
För de flesta grödorna finns det en grödkod som passar. För vissa grödkoder finns det ett fritextfält där du kan skriva in vilken gröda du har på skiftet, till exempel för grödkod 74 (Grönsaksodling) och grödkod 88 (Övrig odling på åkermark). Om den gröda du odlar har en egen grödkod ska du dock alltid använda den istället för fritextfältet.
Under fliken "Åtagande" hittar du åtaganden som inte är knutna till ett särskilt block. Här kan du se de åtaganden som du redan har. Du kan även se åtaganden som du har sökt tidigare år. Under den här fliken kan du också söka nya åtaganden för vissa miljöersättningar och för djurvälfärdsersättningar. I de flesta fall behöver du också fylla i uppgifter på andra ställen i SAM Internet för att du ska kunna få ett åtagande. Det hittar du mer information om i hjälpfunktionen.
Under fliken Övriga uppgifter finns fyra underflikar. Här:
Under fliken Översikt får du en översikt över informationen som du har fyllt i. Här summeras din ansökan och du ser om några uppgifter saknas för att din ansökan ska vara fullständig. Översikten är också bra att använda för att kontrollera vilka uppgifter du har fyllt i under tiden som du håller på med din ansökan.
Om du har skapat en ändring kan du jämföra Översikten med en tidigare version. Du kan se vad som är tillagt, borttaget eller ändrat sedan tidigare version.
Samtidigt som du öppnar översikten öppnas även en lista över fel, varningar och observera i din ansökan.
Det är viktigt att du läser igenom alla fel, varningar och observera och rättar till det som är fel så att inte din ansökan blir felaktig.
Det finns rapporter med sammanställd information om din ansökan som kan vara bra att ha. Du hittar rapporterna under knappen Rapporter uppe i SAM Internets högra hörn.
När du har fyllt i dina uppgifter, kontrollerat att din ansökan stämmer i översikten och åtgärdat eventuella anmärkningar (fel, varningar och observera) skickar du in din ansökan genom att klicka på knappen ”Skicka in”. Du får upp en ruta där du ska godkänna de krav och villkor som gäller för din ansökan och att du skickar in din ansökan trots eventuella anmärkningar. Klicka på knappen Skicka in ansökan.
När du har skickat in ansökan får du upp en ruta som talar om att den är registrerad hos länsstyrelsen och du ser status ”inskickad ansökan” längst upp vid ditt kundnummer. Du kan också se en kvittens på Mina sidor.
Du har möjlighet att bifoga filer tillsammans med din SAM‑ansökan. Exempel på filer som du kan bifoga:
Du kan endast bifoga filer av typen pdf och bilder i format jpg/jpeg eller png. Varje fil får vara högst 5 MB i storlek och du kan ladda upp maximalt tio filer. Du kan bifoga filer under fliken Övriga uppgifter.
Du kan välja att skicka in blanketten som en bilaga till din SAM-ansökan, men tänk på att den ska vara underskriven av både överlåtare och övertagare.
Du kan ändra uppgifter i din inskickade ansökan genom att klicka på knappen ”Ändra ansökan” uppe till höger. När du har gjort dina ändringar skickar du in ändringsansökan genom att klicka på "Skicka in". Du kan läsa mer om vad du ska tänka på och vilka datum som gäller när du ändrar en SAM‑ansökan på sidan Ändra i SAM‑ansökan.
Om du behöver hjälp med SAM‑ansökan och e-tjänsten SAM Internet kan du kontakta din länsstyrelse. Det är lättare och du kan få hjälp snabbare om du redan är inloggad i SAM Internet när du kontaktar länsstyrelsen.
Har du tekniska problem kan du kontakta den tekniska supporten via ett formulär. Det kan till exempel vara om du har problem att logga in eller om du får meddelande om tekniskt fel när du är inloggad i SAM Internet.