Logotyp Jordbruksverket

Jordbrukarhushållens inkomster 2023

Sammanfattning

För hushåll med Heltidsjordbruk minskade den genomsnittliga hushållsinkomsten år 2023 med 10 % till 507 400 kronor jämfört med 2022. Den genomsnittliga hushållsinkomsten för hushåll med heltidsjordbruk var högst för driftsinriktningarna Andra lantbruksdjur och Mjölkkor (produktion av mjölk) följt av inriktningen Jordbruksväxter.

För Samtliga jordbrukarhushåll var den genomsnittliga hushållsinkomsten i stort sett oförändrad år 2023, 459 500 kronor. Jordbrukarhushåll med driftsinriktningarna Mjölkkor och Nötkreatur, blandat hade den högsta genomsnittliga hushållsinkomsten.

Efter det ekonomiskt sett gynnsamma året 2022 med sina rekordskördar återgick näringsinkomsterna 2023 till nivåer som gällde åren dessförinnan.

Inkomst av tjänst är en betydande del av inkomsten för jordbrukarhushållen. Under den senaste tioårsperioden har hushåll med heltidsjordbruk haft 55 % och hushåll med småbruk haft drygt 90 % av hushållsinkomsterna från inkomst av tjänst. Tittar vi istället på inkomstfördelningen för personerna som är jordbruksföretagare framgår följande; Jordbruksföretagare som är kvinnor har haft drygt 90 % av inkomsten från inkomst av tjänst medan jordbruksföretagare som är män har haft knappt 70 %.

I Tabellbilagan finns tabeller med detaljerade uppgifter om inkomster och antal personer, utöver de som kommenteras i denna statistikrapport. Se vidare i avsnittet ”Tabeller”.

Statistikrapporten inleds med två introducerande avsnitt om dels storleken på jordbrukarhushållens jordbruksföretag dels om kvinnor och män som jordbruksföretagare.

Syfte

Undersökningens syfte är att belysa utvecklingen och sammansättningen av jordbrukarhushållens inkomster för hushåll med Heltidsjordbruk, Småbruk samt totalt för alla jordbrukarhushåll. Undersökningen innehåller även motsvarande uppgifter fördelat på följande grupper av individer: Jordbruksföretagare som är kvinnor respektive män, ensamstående respektive gifta/sammanboende. Därutöver belyses utvecklingen för kvinnor respektive män som är sammanboende med jordbruksföretagare

Undersökningen omfattar hushåll som driver jordbruksföretag som enskild firma. Ungefär 90 % av jordbruksföretagen är enskilda firmor.

Särskild vikt läggs vid att studera inkomsten från näringsverksamheten.

Jordbrukarhushåll och jordbruksföretagare

Detta avsnitt innehåller uppgifter om strukturen på jordbrukarhushållens jordbruksföretag och dess företagare.

Ökande andel jordbrukarhushåll med småbruk

Antalet jordbrukarhushåll har minskat med 15 % från 62 100 till 52 700 sedan 2014.

Det syns en svag trend för ökande andel småbruk sedan 2014. Småbruk har 2 procentenheter större andel av alla hushåll jämfört med 2014, totalt 38 %. Hushåll med Heltidsjordbruk och hushåll med jordbruk som kräver 400–1 599 standardtimmar har idag 1 procentenhet mindre andel vardera jämfört med 2014, totalt 23 % respektive 39 %.

Antalet jordbrukarhushåll och hushållsmedlemmar presenteras i tabell 9 (se tabellavsnittet).

Ökande andel kvinnor som jordbruksföretagare

Andelen ensamstående jordbruksföretagare har ökat från 37 % till 43 % mellan åren 2014 och 2023. Det beror på att andel ensamstående jordbruksföretagare som är kvinnor har ökat från 10 % till 15 %. Andelen jordbruksföretagare som är ensamstående män är däremot nästan oförändrat 28 % över samma period.

Andelen jordbruksföretagare som är kvinnor har ökat från 20 % till 26 % från 2014 till 2023.

Andelen av företagarna i jordbrukarhushåll som består av gifta/sammanboende har minskat från 63 % till 57 % från 2014 till 2023.

Det beror på att företagare som är män i samboförhållanden har minskat från 53 % till 46 %.

Statistik om jordbrukarhushållens medlemmar redovisas i tabell 12 (se tabellavsnittet).

Hushållsinkomster för jordbrukarhushållen

Du kan läsa om vad som räknas till ”Hushållsinkomster” i avsnittet ”Kort om statistiken".

I tabell 1 (se tabellavsnittet) redovisar vi hushållsinkomsterna uppdelade på inkomstslag och transfereringar för inkomståren 2021–2023.

För samtliga jordbrukarhushåll förändrades de genomsnittliga inkomsterna mellan inkomståren 2022 och 2023 så här:

  • Hushållsinkomsten före transfereringar minskade med 4 900 kronor (-1 %) till 582 700 kronor.
  • Hushållsinkomsten efter transfereringar ökade med 400 kronor till 459 500 kronor.

För hushåll med heltidsjordbruk, det vill säga jordbruksföretag som kräver en arbetsinsats om minst 1 600 standardtimmar per år, förändrades de genomsnittliga inkomsterna mellan inkomståren 2022 och 2023 så här:

  • Hushållsinkomsten före transfereringar minskade med 76 700 kronor (-11 %) till 636 700 kronor.
  • Hushållsinkomsten efter transfereringar minskade med 58 600 kronor (-10 %) till 507 400 kronor.

För hushåll med småbruk, där arbetsbehovet är lägre än 400 standardtimmar per år, förändrades de genomsnittliga inkomsterna mellan inkomståren 2022 och 2023 så här:

  • Hushållsinkomsten före transfereringar ökade med 23 900 kronor (+4 %) till 573 200 kronor.
  • Hushållsinkomsten efter transfereringar ökade med 24 600 kronor (+6 %) till 449 400 kronor.

I figur A visas sammansättningen av hushållsinkomsterna 2023. Det framgår att inkomst av tjänst dominerar som inkomstkälla för jordbrukarhushållen och att inkomst av näringsverksamhet är mer betydelsefull för hushåll med heltidsjordbruk.

Figur A. Hushållsinkomster 2023 för samtliga jordbrukarhushåll, för hushåll med heltidsjordbruk och hushåll med småbruk. Avser hushåll som driver jordbruksföretag som enskild firma.Förstora bilden

Figur A. Hushållsinkomster 2023 för samtliga jordbrukarhushåll, för hushåll med heltidsjordbruk och hushåll med småbruk. Avser hushåll som driver jordbruksföretag som enskild firma.

Den inbördes fördelningen mellan de tre inkomstslagen som utgör Hushållsinkomster redovisas även i tablå 1. Den inbördes fördelningen har varit ganska oförändrad under en lång följd av år, varför tioårsgenomsnitt redovisas. I tablån redovisas även de positiva och negativa transfereringarnas nettoeffekt för jordbrukarhushållens hushållsinkomster som ett tioårsgenomsnitt. De senaste två åren har nettoeffekten av de här transfereringarna minskat med en procentenhet per år jämfört med tioårsgenomsnittet.

Tablå 1. Den inbördes fördelningen mellan inkomstslagen som utgör hushållsinkomsten, genomsnitt för åren 2014-2023 och transfereringar nettoeffekt på hushållsinkomsten.Förstora bilden

Tablå 1. Den inbördes fördelningen mellan inkomstslagen som utgör hushållsinkomsten, genomsnitt för åren 2014-2023 och transfereringar nettoeffekt på hushållsinkomsten.

Hushållsinkomster för jordbrukarhushåll jämfört med disponibla inkomster för svenska hushåll

Figur B visar förändringarna i Hushållsinkomsterna för såväl jordbrukarhushåll som för samtliga hushåll i Sverige de senaste tio åren. Det framgår att hushållsinkomsterna pendlar mest (från ett år till ett annat) för hushåll med heltidsjordbruk. Det framgår också att hushåll i Sverige har högre hushållsinkomst än hushåll med jordbruk. Man kan även se att inkomstgapet har minskat under de senaste tio åren. För tio år sedan, 2014, hade hushåll med heltidsjordbruk en hushållsinkomst som motsvarade 65 % av den genomsnittliga disponibla inkomsten i de svenska hushållen och 2023 motsvarade den 87 %.

Figur B. Hushållsinkomster efter transfereringar för jordbrukarhushåll jämfört med disponibel inkomst för samtliga hushåll i Sverige.Förstora bilden

Figur B. Hushållsinkomster efter transfereringar för jordbrukarhushåll jämfört med disponibel inkomst för samtliga hushåll i Sverige.

Källa: Samtliga hushåll i Sverige: Disponibel inkomst för hushåll. Medelvärde, tkr efter hushållstyp år, och ålder, 18+ år. Uppdaterad 20250121 08:00, Inkomststatistik (Intern referenskod: 000006SW), SCB.

I tabell 5 (se tabellavsnittet) finns statistik över den genomsnittliga hushållsinkomsten efter transfereringar för samtliga jordbrukarhushåll såväl som för hushåll med Heltidsjordbruk och Småbruk för åren 2020–2023. I samma tabell finns också statistik över den genomsnittliga hushållsinkomsten för olika driftsinriktningar, arealstorlekar, län och produktionsområden, samt för olika åldersgrupper och kön.

Regionala skillnader på länsnivå i jordbrukarhushållens hushållsinkomster efter transfereringar

Den genomsnittliga hushållsinkomsten efter transfereringar för jordbrukarhushåll var år 2023 högst i Jönköpings län, 498 700 kronor, följt av Kalmar och Kronobergs län med 495 500 kronor och 486 400 kronor. Det innebär att de genomsnittliga hushållsinkomsterna efter transfereringar var 8,5 % över riksgenomsnittet på 459 500 kronor för Jönköpings län. Motsvarande siffror var 7,8 % för Kalmar län och 5,9 % för Kronobergs län. Den lägsta nivån noterades för Gotlands län, 416 500 kronor, vilket var 9,4 % under riksgenomsnittet.

I kategorin Hushåll med heltidsjordbruk hade de i Jönköpings län den högsta genomsnittliga hushållsinkomsten efter transfereringar, 558 200 kronor vilket var 10,0 % över riksgenomsnittet om 507 400 kronor. Därefter följde hushållen i Hallands och Kalmar län, samtliga över 530 000 kronor. Den lägsta nivån noterades för Södermanlands län, 414 500 kronor vilket var 18,3 % under riksgenomsnittet.

I kategorin hushåll med småbruk var de högsta hushållsinkomsterna efter transfereringar i Kalmar län, 493 400 kronor vilket var 6,9 % över riksgenomsnittet om 449 400 kronor. Därefter följde Kronobergs län och Östergötlands län med 488 200 kronor och 477 000 kronor. Den lägsta nivån noterades för Gävleborgs län, 407 600 kronor vilket var 9,3 % under riksgenomsnittet.

Inkomster för jordbrukarhushållen

I tabell 2 (se tabellavsnittet) finns statistik över förvärvsinkomster.

Förvärvsinkomsten består av inkomstslagen inkomst av tjänst och inkomst av näringsverksamhet.

Den genomsnittliga totala taxerade förvärvsinkomsten år 2023 var högst för hushåll med Heltidsjordbruk, 612 800 kronor. Motsvarande siffror för Samtliga jordbrukarhushåll och Småbrukarhushåll var 577 200 kronor respektive 573 800 kronor. Inkomst av tjänst är en stor del av förvärvsinkomster för jordbrukarhushållen. För hushåll med Heltidsjordbruk var taxerad inkomst av tjänst år 2023 i genomsnitt 60 % av förvärvsinkomsten och för Småbrukarhushåll 93 %.

Näringsinkomster för jordbrukarhushållen

För att bättre belysa det ekonomiska utfallet i näringsverksamheten justerar vi inkomst av näringsverksamhet med skattetekniska resultatreglerande poster. Detta gör vi genom att räkna fram variabeln justerad inkomst av näringsverksamhet. Du kan läsa mera om vilka poster som ingår i näringsinkomsterna i avsnittet ”Kort om statistiken”.

Justerade inkomster av näringsverksamhet för Jordbrukarhushållen

I tabell 6 (se tabellavsnittet) redovisas statistik över samlad och justerad inkomst av näringsverksamhet för samtliga jordbrukarhushåll såväl som för jordbrukarhushåll med heltidsjordbruk och småbruk. Denna statistik omfattar all näringsverksamhet i jordbrukarhushållet såväl den inom som den utanför jordbruket.

För samtliga jordbrukarhushåll förändrades de genomsnittliga justerade inkomsterna av näringsverksamhet mellan inkomståren 2022 och 2023 så här:

  • Den justerade inkomsten av näringsverksamhet minskade med 49 600 kronor (-33 %) till 98 600 kronor.

För hushåll med heltidsjordbruk förändrades de genomsnittliga justerade inkomsterna av näringsverksamhet mellan inkomståren 2022 och 2023 så här:

  • Den justerade inkomsten av näringsverksamhet minskade med 151 600 kronor (-36 %) till 264 300 kronor.

För hushåll med småbruk förändrades de genomsnittliga justerade inkomsterna av näringsverksamhet mellan inkomståren 2022 och 2023 så här:

  • Den justerade inkomsten av näringsverksamhet minskade med 9 200 kronor (-22 %) till 32 900 kronor.

Justerad inkomst av näringsverksamhet för jordbrukarhushåll med olika driftsinriktningar

I figur C visas hur den justerade inkomsten av näringsverksamhet skiljer sig mellan olika driftsinriktningar.

Figur C. Justerad inkomst av näringsverksamhet 2023, uppdelad efter driftsinriktning. Avser hushåll som driver jordbruksföretag som enskild firma.Förstora bilden

Figur C. Justerad inkomst av näringsverksamhet 2023, uppdelad efter driftsinriktning. Avser hushåll som driver jordbruksföretag som enskild firma.

För samtliga jordbrukarhushåll var den genomsnittliga justerade inkomsten av näringsverksamhet under 2023 högst hos företag med driftsinriktningen Mjölkkor med 408 500 kronor. För heltidsjordbruken noteras den högsta genomsnittliga justerade inkomsten av näringsverksamhet också inom samma driftsinriktning, Mjölkkor, med 409 400 kronor vilket var drygt 200 000 kronor lägre än 2022.

Skillnaden mellan den genomsnittliga justerade näringsinkomsten för hushåll med Heltidsjordbruk och Samtliga jordbrukarhushåll var störst för driftsinriktningarna Andra lantbruksdjur och Jordbruksväxter.

Samlad näringsinkomst för jordbrukarhushållen

Figur D visar förändringar för samlade näringsinkomsten alltsedan år 2006. Det framgår tydligt att näringsinkomsten återgick till tidigare års nivåer efter rekordåret 2022.

Figur D. Samlad inkomst av näringsverksamhet år 2006-2023 för samtliga jordbruk med uppdelning på storleksgrupp åker. Avser hushåll som driver jordbruksföretag som enskild firma.Förstora bilden

Figur D. Samlad inkomst av näringsverksamhet år 2006-2023 för samtliga jordbruk med uppdelning på storleksgrupp åker. Avser hushåll som driver jordbruksföretag som enskild firma.

Vid justerad inkomst av näringsverksamhet har justering för samtliga skattetekniska åtgärder skett. Vid samlad inkomst av näringsverksamhet har justeringar för periodiseringsfonden utelämnats.

För jordbrukarhushåll med stora arealer har de samlade inkomsterna av näringsverksamhet pendlat mycket genom åren 2006–2023. För just dessa jordbrukarhushåll är justeringar gentemot räntefördelning, expansionsmedel samt periodiseringsfond av större betydelse för resultatutjämning mellan olika år än för jordbrukarhushåll med mindre arealer.

Inverkan av underskott i näringsverksamhet för jordbrukarhushållen

Ett underskott av näringsverksamhet får inte kvittas mot överskott i andra förvärvskällor, utan ska istället tas upp som en avdragspost i näringsverksamheten följande år.

Genom att beräkna skillnaden mellan jordbrukarhushållens ackumulerade underskott för inkomståret och föregående år är det möjligt att beräkna dels hur stort överskott som kvittats mot tidigare års underskott, dels hur stort underskott av näringsverksamhet som uppkommit under året. Resultaten av de här beräkningarna finns i tabell 7 (se tabellavsnittet). I tabellen finns också den genomsnittliga nettoinkomsten av näringsverksamhet när samtliga, under året, uppkomna överskott och underskott beaktats.

Underskottet blev i genomsnitt 38 000 kronor för Samtliga jordbrukarhushåll 2023. Eftersom överskotten, som kvittas mot äldre underskott, var lägre (13 600 kronor) än underskotten år 2023, blev hushållens genomsnittliga nettoinkomst av näringsverksamhet 24 300 kronor lägre än den genomsnittliga taxerade inkomsten av näringsverksamhet.

Det totala genomsnittliga överskottet var för Samtliga hushåll i genomsnitt 115 500 kronor, vilket är 9 600 kronor lägre än året före. Det under året uppkomna genomsnittliga underskottet ökade med 14 400 kronor till 38 000 kronor. Sammantaget innebar detta att den genomsnittliga nettoinkomsten av näringsverksamhet minskade med 24 100 kronor (-24 %) till 77 600 kronor. Den genomsnittliga taxerade inkomsten av näringsverksamhet minskade med 4 300 kronor (-4 %) till 101 900 kronor.

Räntefördelning, expansionsmedel och periodiseringsfond för jordbrukarhushållen

Tabell 8 (se tabellavsnittet) innehåller statistik över samtliga inkomster som har sitt ursprung i näringsverksamhet, med undantag för nettot av insättning på och uttag från skogskonto.

Räntefördelning, netto var för samtliga jordbrukarhushåll i genomsnitt 18 000 kronor år 2023, vilket är 15 % lägre jämfört med föregående år.

Av den genomsnittliga justerade inkomsten av näringsverksamhet som var 98 600 kronor är det 18 % som avser nettoförändringen av räntefördelning och som därmed beskattades som kapitalinkomst. Av tabell 8 framgår också att andelen är högre för hushåll med Småbruk, 29 %, och lägre för hushåll med Heltidsjordbruk, 14 %.

Det genomsnittliga nettobeloppet för jordbrukarhushållens insättningar och uttag från expansionsmedelsfond brukar vara lägre än nettobeloppet för räntefördelning, detsamma gäller periodiseringsfonder. Undantag från detta gällde 2019 och 2022.

Under år 2023 var de genomsnittliga sammanräknade nettobeloppen positiva med undantag för periodiseringsfonden. Avsättningarna var således större än återföringarna. Detta gäller Samtliga jordbrukarhushåll, även fördelat på grupperna Heltidsjordbruk och Småbruk.

Jordbruksföretagare: kvinnor och män

Avsnittet innehåller statistik om jordbruksföretagare uppdelat på kvinnor och män samt ensamstående och gifta/sammanboende.

Det finns flera sätt att redovisa inkomsterna för de personer som ingår i jordbrukarhushållen. I tabellerna 13 och 14 (se tabellavsnittet) redovisas inkomsten för jordbruksföretagare. Som företagare definieras den person som har det juridiska och ekonomiska ansvaret för jordbruksföretaget. I den här statistiken finns enbart en sådan person, en företagare, per jordbruksföretag. (Statistik om företagare finns i statistikrapporten "Jordbruksföretag och företagare" (JO 0106).) Tabellerna är uppställda så att jämförelser kan göras mellan företagare som är ensamstående och de som är gifta/sambo samt mellan män och kvinnor.

Inkomsten för jordbruksföretagare: kvinnor och män

Det här avsnittet innehåller uppgifter om nivån på inkomsten år 2023 och 2022. Vidare görs jämförelser med 2014.

I tablå 2 redovisas inkomsten åren 2023 och 2022 jämte uppgifter om hur inkomsten har förändrats sedan år 2014 uttryckt i procent.

Tablå 2. Inkomsten för jordbruksföretagare som är ensamstående respektive gifta/sammanboende, män och kvinnor, inkomståren 2022, 2023 och skillnad i procent sedan 2014.Förstora bilden

Tablå 2. Inkomsten för jordbruksföretagare som är ensamstående respektive gifta/sammanboende, män och kvinnor, inkomståren 2022, 2023 och skillnad i procent sedan 2014.

Ensamstående kvinnors inkomst uppgick till 339 600 kronor 2023 vilket var 34 % högre än tio år tidigare. Inkomsten motsvarade 90 % av inkomsten för ensamstående män; tio år tidigare motsvarade den 96 % vilket betyder att den halkat efter något för kvinnliga jordbruksföretagare. Inkomsten för kvinnor som är gifta/sambo uppgick till 316 300 kronor 2023 vilket var 40 % högre än tio år tidigare. Inkomsten motsvarade i genomsnitt 82 % av inkomsten för gifta/sammanboende män. Nivån på inkomsten för gifta/sammanboende kvinnor har sedan 2014 närmat sig den för gifta/sammanboende män med 3 procentenheter.

Vi noterar att kvinnors inkomst skilde mest från männens år 2022 då det var rekordskördar och förhållandevis goda ekonomiska resultat i jordbrukssektorn.

Jämförs istället nivån på inkomsterna för kvinnliga företagare som är ensamstående med nivån för kvinnliga företagare som är gifta/sambo, noteras att inkomsten var 7 % högre år 2023 för ensamstående kvinnliga företagare. Skillnaden har minskat sedan 2014 då ensamstående kvinnliga företagare hade en inkomst som var 12 % högre än för sammanboende/gifta kvinnliga företagare.

Jämför man slutligen nivån på inkomsterna för män som är ensamstående noteras att den var 3 % lägre än för män som var sammanboende/gifta år 2023. Skillnaden har blivit mindre än för tio år sedan då inkomsten var 8 % lägre för ensamstående företagare som är män.

Inkomstens sammansättning för jordbruksföretagare: Kvinnor och män

Inkomsten består av inkomstslagen inkomst av tjänst, justerad inkomst av näringsverksamhet och justerad inkomst av kapital. Fördelningen mellan inkomstslagen är ganska oförändrad de senaste tio åren, med undantag för år 2022 som kan betecknas som ett rekordår för jordbruksföretagen rent ekonomiskt. I denna text redovisas därför genomsnitt för just de senaste tio åren 2014–2023.

Av figur E framgår sammansättningen av inkomsterna för jordbruksföretagare som är ensamstående respektive gifta/sammanboende och kvinnor respektive män, genomsnitt för tioårsperioden 2014–2023.

Figur E. Inkomstens fördelning mellan de tre inkomstslagen inkomst av tjänst, justerad näringsinkomst och justerad kapitalinkomst för jordbruksföretagare som är ensamstående respektive inte ensamstående, kvinnor och män, genomsnitt för tioårsperioden 2014-2023.Förstora bilden

Figur E. Inkomstens fördelning mellan de tre inkomstslagen inkomst av tjänst, justerad näringsinkomst och justerad kapitalinkomst för jordbruksföretagare som är ensamstående respektive inte ensamstående, kvinnor och män, genomsnitt för tioårsperioden 2014-2023.

Inkomst av tjänst utgör en större del av inkomsten för kvinnor än män. De senaste tio åren har 90 % av inkomsten utgjorts av tjänsteinkomst för kvinnor och knappt 70 % för män. Rekordåret 2022 var andelen från tjänsteinkomster ytterligare 10 procentenheter lägre för män. Tjänsteinkomstens andel av inkomsten skiljer marginellt när man jämför ensamstående med inte ensamstående för respektive kön.

Som en logisk följd av detta, kan man förstå att såväl justerad näringsinkomst som justerad kapitalinkomst utgör en mindre del av inkomsten för kvinnor än män.

För ensamstående respektive inte ensamstående kvinnor utgör justerade näringsinkomster, 7 % respektive 10 % av inkomsterna, det är 20 procentenheter lägre än för män.

Eftersom näringsinkomster utgör en större andel av inkomsten för företagare som är män än för företagare som är kvinnor så påverkas männens inkomster i större uträckning av svängningarna inom jordbruksföretagets ekonomi.

Jordbrukssektorn fick uppleva ett ekonomiskt sett gott år 2022. Det gjorde större genomslag på inkomsterna för män som är företagare eftersom näringsinkomster utgör en större andel av inkomsten jämfört med för kvinnor. Av samma anledning minskade inkomsterna i större utsträckning för män än för kvinnor mellan 2022 och 2023.

Tittar vi istället på justerade kapitalinkomster ser vi att dessa utgör en större andel av inkomsterna för ensamstående kvinnor om än på en blygsam nivå, 3 %, och kring 0 % för icke ensamstående kvinnor. För män rådde ett motsatt förhållande. De justerade kapitalinkomsterna utgjorde 5 % av inkomsterna för ensamstående män och 2 % för männen som inte var ensamstående.

I figur F redovisas nivåerna på inkomsterna för åren 2021–2023. De är uppdelade i de tre inkomstslagen. Det framgår tydligt att det ekonomiskt goda året 2022 gav större effekter för jordbruksföretagare som är män än för jordbruksföretagare som är kvinnor. Det beror på att näringsinkomster utgör större andel av inkomsten för företagare som är män.

Figur F. Inkomster för jordbruksföretagare som är ensamstående respektive gifta/sammanboende, kvinnor respektive män, kronor för åren 2021-2023.Förstora bilden

Figur F. Inkomster för jordbruksföretagare som är ensamstående respektive gifta/sammanboende, kvinnor respektive män, kronor för åren 2021-2023.

Inkomst av tjänst för jordbruksföretagare: kvinnor och män

Kvinnor som är jordbruksföretagare har högre genomsnittlig inkomst av tjänst än män som är jordbruksföretagare. Det gäller oberoende av om företagaren är ensamstående eller gift/sambo.

Ensamstående kvinnliga företagare har i genomsnitt haft 20 % högre inkomst av tjänst än ensamstående manliga företagare under den senaste tioårsperioden. Övriga kvinnliga företagare har haft ungefär 5 % högre inkomst av tjänst än övriga manliga företagare den senaste tioårsperioden. Det noteras emellertid att skillnaderna i inkomst av tjänst minskat mellan ensamstående kvinnor och män.

Ensamstående kvinnliga företagare har högre inkomst av tjänst än sammanboende, 9 % högre i genomsnitt. För män gäller motsatsen, -4 % de senaste tio åren. Det noteras att skillnaderna i inkomst av tjänst har jämnats ut mellan manliga företagare som är ensamstående respektive gifta/sammanboende. De senaste tre åren har ensamstående manliga företagare haft inkomst av tjänst som enbart är 1 – 2 % lägre än övriga manliga företagare.

Justerade näringsinkomster för jordbruksföretagare: kvinnor och män

I tabell 13 finns statistik om justerad inkomst av näringsverksamhet och taxerad inkomst av tjänst och i tabell 14 finns statistik om justerad inkomst av kapital och totalt för samtliga inkomstslag. Statistiken i de två tabellerna redovisas för företagare uppdelat på ensamstående och gifta/sammanboende och är dessutom särredovisad för kvinnor och män. Av statistiken framgår att det finns stora skillnader i den genomsnittliga justerade inkomsten av näringsverksamhet för kvinnor och män som är företagare.

Ensamstående kvinnliga företagare hade en genomsnittlig justerad näringsinkomst som uppgick till 28 % av den som ensamstående män hade åren 2014–2020. Inkomstår 2021 noteras ett skifte nedåt och de senaste tre åren har andelen varit 20–21 %.

Gifta/sammanboende kvinnliga företagare hade en genomsnittlig justerad näringsinkomst som motsvarade 26 % av den som gifta/sammanboende manliga företagare hade åren 2014–2020. De senaste tre åren har andelen varit 28 %.

Oberoende av om företagaren är kvinna som är gift/sammanboende eller ensamstående så varierar den justerade inkomsten mellan ett minimum och ett maximum som är 10 procentenheter. För kvinnliga företagare som är gifta/sammanboende noterades inget skifte nedåt likt det som gäller ensamstående kvinnliga företagare från och med 2021.

Kapitalinkomsten för jordbruksföretagare: kvinnor och män

Mindre än 5 % av inkomsten utgörs av kapitalinkomster för jordbruksföretagarna och är högre för män än kvinnor vilket redovisas i tabell 14 (se tabellavsnittet).

Av figur G framgår att företagare som var gifta eller sammanboende kvinnor hade en negativ justerad inkomst av kapital (-3 800 kronor) 2023.

Figur G. Inkomster för företagare i samtliga jordbrukarhushåll och heltidsjordbruk 2023. Tusen kronor.Förstora bilden

Figur G. Inkomster för företagare i samtliga jordbrukarhushåll och heltidsjordbruk 2023. Tusen kronor.

Inkomster för person som är gift/sambo med företagaren

I tabell 15 redovisas inkomsten för den person som är gift/sambo med företagaren. I tabellen har vi utgått från justerade inkomster av kapital och av näringsverksamhet.

Den sammanlagda inkomsten av näringsverksamhet, tjänst och kapital är högre för män än för kvinnor. Den sammanlagda genomsnittliga inkomsten är 311 800 kronor för kvinnor och 370 600 kronor för män.

De taxerade inkomsterna från tjänst är högre för män än för kvinnor. Män som är gifta/sambo med jordbruksföretagare tjänar i genomsnitt 345 800 kronor, medan kvinnor som är gifta/sambo med jordbruksföretagare i genomsnitt tjänar 287 100 kronor.

Den justerade inkomsten av näringsverksamhet är i genomsnitt 24 300 kronor för kvinnor som är gifta/sambo med jordbruksföretagare medan den justerade inkomsten av näringsverksamhet i genomsnitt är 28 700 kronor för män som är gifta/sambo med jordbruksföretagare. Det innebär att skillnaderna i variabeln justerade inkomster för näringsverksamhet för män respektive kvinnor är mindre för den person som är gift/sambo med företagaren än den är för företagaren själv.

Kort om statistiken

Här följer en beskrivning av statistiken. Mer information finns i dokumenten "Statistikens framställning" och "Kvalitetsdeklaration" som finns under avsnittet "Metod och Kvalitet".

Det här beskriver statistiken

I denna statistikrapport presenterar vi jordbrukarhushållens genomsnittliga inkomster. Vi redovisar också fördelning på inkomstkällorna tjänst, kapital och näringsverksamhet. Redovisningen omfattar företagaren och i samtliga personer i hushållet.

Hushåll som driver jordbruksföretag som enskild firma ingår.

Definitioner och förklaringar

Hushåll och deklarerande hushållsmedlemmar

I hushållen ingår från och med 2014:

· Företagaren/brukaren som är den person som har det juridiska och ekonomiska ansvaret för företaget. I den här statistiken finns det bara en sådan person, en företagare, per företag.

· Person gift eller sambo med företagaren.

· Barn under 30 år som är folkbokförda på samma bostad som företagaren/brukaren.

I redovisningar avseende inkomståren till och med 1998 ingick endast brukaren och dennes maka/make. Från och med inkomståret 1999 redovisas uppgifterna per hushåll med i princip samma definition av hushållet som i registret över totalbefolkningen (RTB).

Från och med referensår 2014 kan hushåll skapas med hjälp av Hushållsregistret. Hushållsregistret bygger på alla personer som finns i RTB och har skapats utifrån lägenhetsregistret där personer folkbokförts på lägenhet. Detta gör att man exakt vet vilka som är folkbokförda i samma bostad. En stor fördel är att man numera kan koppla ihop samboende utan barn via lägenheten. För de personer som saknar uppgift om lägenhet i RTB har imputering skett.

För jordbrukarhushållen överskattas även antalet vuxna barn som förs till samma hushåll som föräldrarna, eftersom det ofta finns mer än en bostad på jordbruksfastigheterna. Vid bearbetningen för jordbrukarhushållens inkomster har därför en schablon införts som innebär att barn i jordbrukarfamiljer anses ha eget hushåll från och med det år de fyllt 30 år. Detta är naturligtvis inte alltid fallet lika väl som en del barn under 30 år har eget hushåll på samma fastighet som föräldrarna. Denna schablonbehandling bedöms ändå komma närmare de faktiska förhållandena än att enbart gå på uppgiften i RTB.

Samtliga jordbruk, heltidsjordbruk och småbruk

Definitionerna Heltidsjordbruk och Småbruk bygger på den svenska typologin för jordbruksföretag. Det innebär att företagen klassificeras efter storlek och typ av verksamhet (driftsinriktning).

Storleksordningen bygger på att ett standardiserat arbetsbehov räknas fram för de grödor och djur som finns i företaget. Arbetsbehovet per djur eller per hektar är normerat och baseras på uppskattade genomsnittliga arbetsbehov för respektive djurslag och gröda.

Normtalen speglar alltså arbetsbehov under genomsnittliga förhållanden. Samma normtal för en gröda eller ett djur används i hela landet. I normtalen ingår tillägg för gemensamma arbetsmoment som underhåll av maskiner och för bokföring. Ställtiden mellan olika arbetsmoment ingår däremot inte i normtalen. 

Heltidsjordbruk är företag där det standardiserade arbetsbehovet är minst 1 600 timmar per år. Det behöver inte vara en person som arbetar heltid på jordbruksföretaget. Det kan lika gärna vara flera personer som arbetar deltid, så länge som det standardiserade arbetsbehovet är minst 1 600 timmar.

Småbruk är företag där det standardiserade arbetsbehovet är lägre än 400 timmar per år.

Samtliga jordbruk är alla företag som finns i lantbruksregistret.

Hushållsinkomster

Hushållsinkomster före och efter transfereringar räknas fram så här.

+ Inkomst av tjänst, (inklusive inkomster av tjänst i nordiska länder från och med 2020).

- Allmänna avdrag.

+ Överskott av näringsverksamhet.

- Underskott av näringsverksamhet.

+ Överskott av kapital.

- Underskott av kapital.

= Hushållsinkomst före transfereringar.

+ Skattefria positiva transfereringar (barnbidrag med mera).

- Negativa transfereringar (skatter med mera).

= Hushållsinkomst efter transfereringar.

Taxerad inkomst av tjänst är lön, förmåner (inklusive pensioner) och andra skattepliktiga ersättningar med tillägg för nordiska inkomster från och med 2020 och med avdrag för exempelvis resor med mera.

Taxerad inkomst av näringsverksamhet är inkomst av yrkesmässig bedriven näringsverksamhet dvs. inte enbart jordbruk utan också annan rörelseverksamhet och fastighetsförvaltning om inkomsten inte räknas in under inkomstslagen tjänst och kapital. Innehav av näringsfastighet, det vill säga fastighet som inte utgör privatbostad, hänförs till näringsverksamhet.

Summa förvärvsinkomst är summan av taxerad inkomst av tjänst och taxerad inkomst av näringsverksamhet.

Allmänna avdrag omfattar avdrag för tjänst samt periodiskt understöd enligt dom eller avtal samt under vissa förutsättningar underskott av nystartad aktiv näringsverksamhet.

Taxerad förvärvsinkomst/fastställd förvärvsinkomst utgörs av summa förvärvsinkomst minskad med allmänna avdrag.

Allmän pensionsavgift är en form av socialavgift och används för att finansiera den allmänna pensionen. Avgiften betalas av alla som är obegränsat skattskyldiga och som omfattas av svensk socialförsäkring. Avgiften beräknas på förvärvsinkomster och var 7 % inkomståret 2023. Den som var född 1938 eller tidigare eller hade en taxerad förvärvsinkomst under 22 208 kronor betalade inte allmän pensionsavgift. På inkomster över 599 601 kronor betalade man inte heller allmän pensionsavgift. Från och med inkomståret 2006 medges skattereduktion för allmän pensionsavgift med hela avgiften.

Beskattningsbar förvärvsinkomst utgörs av den taxerade förvärvsinkomsten minskad med de allmänna egenavgifterna och grundavdraget.

Nettoinkomst av näringsverksamhet är taxerad inkomst av näringsverksamhet ökat med tidigare års underskott och minskat med årets underskott.

Underskott i näringsverksamhet får inte kvittas mot inkomstslagen tjänst eller kapital. Däremot får underskott dras av nästa år i samma näringsverksamhet. Om näringsverksamheten efter avdrag av tidigare års underskott åter visar underskott, får detta tas med till nästa år och så vidare. Någon tidsbegränsning för underskottsavdrag finns inte. Underskottet kan tas med så länge näringsverksamheten finns kvar.

Det underskott av näringsverksamhet som redovisas i deklarationen ett visst år har därför ofta helt eller delvis uppkommit under tidigare år och kan därför benämnas Ackumulerat underskott av näringsverksamhet.

För att bättre belysa inkomsten av näringsverksamhet för t.ex. år 2023 (för de aktuella personerna år 2023) har det ackumulerade underskottet för 2023 jämförts med motsvarande belopp för 2022.

- En ökning av ackumulerat underskott visar på ett underskott av näringsverksamhet för år 2022.
- En minskning av ackumulerat underskott svarar mot ett överskott 2023 som kvittats mot underskott från tidigare år.

Redovisat överskott i näringsverksamhet för inkomståret 2022 och överskott 2023 som kvittats mot underskott tidigare år bildar tillsammans överskottet före kvittning, Totalt överskott.

Nettoinkomst av kapital utgör summan av inkomsträntor och utdelningar, inkomst av uthyrning av privatbostad, positiv räntefördelning samt kapitalvinster minskat med utgiftsräntor, avdragsgilla förvaltningskostnader, negativ räntefördelning samt kapitalförluster.

Justerad inkomst av kapital är nettoinkomst av kapital ökat med avdrag för negativ räntefördelning och minskning för positiv räntefördelning.

Negativa transfereringar består av allmän pensionsavgift, statlig och kommunal inkomstskatt på förvärvsinkomster, skatt på kapitalinkomster, fastighetsskatt, expansionsmedelsskatt netto, skattereduktioner samt övriga negativa transfereringar (se nedan). Från och med år 2000 ingår inte den tidigare församlingsskatten i kommunalskatten. Däremot har begravningsavgiften räknats in i kommunalskatten. Från och med år 2020 ingår skatt på nordiska inkomster som betalas i Sverige.

Skattereduktioner består av skattereduktion för fastighetsavgift, skattereduktion för sjöinkomst, skattereduktion för allmän pensionsavgift, skattereduktion för arbetsinkomster (jobbskatteavdrag), samt skattereduktion för husarbete i form av RUT (rengöring, underhåll och tvätt) och ROT (reparation, ombyggnad och tillbyggnad), skattereduktion för förnybar el, skattereduktion för installation av grön energi, skattereduktion för gåva, skattereduktion för boende i vissa områden (regional skattereduktion), skattereduktion för förvärvsinkomster, tillfällig skattereduktion för arbetsinkomster samt skattereduktion för underskott av kapital. Om det uppstår underskott i inkomstslaget kapital kan detta underskott inte sparas till följande år. Däremot medges skattereduktion för underskott av kapital.

Övriga negativa transfereringar är summan av återbetalade studiemedel och givet bidragsförskott.

Nettoförändring av expansionsmedel avser skillnaden mellan de avsättningar till expansionsmedel och de återföringar samt återbetalningar av expansionsmedel som skett under inkomståret.

På avsatta belopp uttas från och med 2021 en skatt på 20,6 %. För referensåren 2013‑2020 var skatten 22 % och 2009–2012 var skatten 26,73 % av det avsatta beloppet. Tidigare var skattesatsen 28 %. När belopp återförs tillgodoräknas denna skatt. Som en följd av den sänkta skattesatsen 2021 får man tillgodoräkna sig expansionsfondsskatt med 1,4 % på återstående expansionsfond vid beskattningsårets utgång.

Samtliga som har expansionsmedel från tidigare år har fått tillbaka dessa under 2013 och den tidigare inbetalda skatten på 26,73 % återbetalades. De jordbrukarhushåll som valde att återinsätta expansionsmedel betalar 22 % skatt. Dessa jordbrukarhushåll fick då tillbaka 4,73 % av återinsatta expansionsmedel, vilka inte inkluderades i jordbrukarhushållens inkomster för år 2013. Inte heller inkluderades de 1,27 % återinsatta expansionsmedlen som jordbrukarhushållen fick tillbaka på motsvarande sätt år 2009.

Hushållsinkomst före transfereringar har räknats fram genom att nettoförändring i expansionsmedel, nettoinkomst av näringsverksamhet, inkomst av tjänst och nettoinkomst av kapital har summerats och de allmänna avdragen har subtraherats.

Skattefria positiva transfereringar är summan av barnbidrag, bostadsbidrag, kommunalt bostadstillägg, socialbidrag, studiebidrag, skattefritt vårdbidrag och merkostnadsersättning till värnpliktiga, handikappersättning och bidragsförskott med flera ej skattepliktiga transfereringar. Skattepliktiga transfereringar såsom allmän pension, sjukpenning etc. ingår i den taxerade inkomsten av tjänst.

Hushållsinkomst efter transfereringar skiljer sig från hushållsinkomsten före transfereringar genom att alla positiva och negativa transfereringar har tagits med.


Näringsinkomster

Justerade inkomster av näringsverksamhet räknas fram så här.

+ Taxerad inkomst av näringsverksamhet

+/– den del av årets överskott som kvittats mot äldre underskott

– underskott uppkomna under året

= Årets nettoinkomst av näringsverksamhet

+/– expansionsmedel netto

+/– räntefördelning netto

= Samlad inkomst av näringsverksamhet

+/– periodiseringsfond netto

= Justerad inkomst av näringsverksamhet

Förhållandet mellan taxerad, samlad respektive justerad näringsverksamhet

En del av jordbrukarnas inkomst av näringsverksamhet får enligt reglerna om räntefördelning föras över till beskattning enligt de regler som gäller kapitalinkomster. Den delen ingår alltså inte i den taxerade inkomsten av näringsverksamhet. Det innebär att den största skillnaden mellan den beräknade variabeln samlad inkomst av näringsverksamhet och den taxerade inkomsten av näringsverksamhet utgörs av posten räntefördelning, netto, även om justering dessutom sker gentemot expansionsmedel, netto. Ytterligare justeringar görs gentemot periodiseringsfond, netto (avsättning minus återföring) och resulterar i variabeln justerad inkomst av näringsverksamhet.

Nettoinkomst av näringsverksamhet är taxerad inkomst av näringsverksamhet ökad med tidigare års underskott och minskad med årets underskott.

Underskott i näringsverksamhet får inte kvittas mot inkomstslagen tjänst eller kapital. Däremot får underskott dras av nästa år i samma näringsverksamhet. Om näringsverksamheten efter avdrag av tidigare års underskott åter visar underskott, får detta tas med till nästa år och så vidare. Någon tidsbegränsning för underskottsavdrag finns inte. Underskottet kan tas med så länge näringsverksamheten finns kvar.

Det underskott av näringsverksamhet som redovisas i deklarationen ett visst år har därför ofta helt eller delvis uppkommit under tidigare år och kan därför benämnas Ackumulerat underskott av näringsverksamhet.

För att bättre belysa inkomsten av näringsverksamhet för t.ex. år 2023 (för de aktuella personerna år 2023) har det ackumulerade underskottet för 2023 jämförts med motsvarande belopp för 2022.

· En ökning av ackumulerat underskott visar på ett underskott av näringsverksamhet för år 2022.

· En minskning av ackumulerat underskott svarar mot ett överskott 2023 som kvittats mot underskott från tidigare år.

Redovisat överskott i näringsverksamhet för inkomståret 2022 och överskott 2023 som kvittats mot underskott tidigare år bildar tillsammans överskottet före kvittning; Totalt överskott.

Samlad inkomst av näringsverksamhet räknas fram genom att till nettoinkomst av näringsverksamhet addera nettot av räntefördelning samt nettot av avsättningar och uttag från expansionsfonder.

Eftersom en betydande del av jordbrukarnas inkomst av näringsverksamhet ett visst år dels kan beskattas som inkomst av kapital genom reglerna om räntefördelning, dels genom avsättning till periodiseringsfonder och expansionsfonder kan förskjutas mellan inkomståren, har variabeln Samlad inkomst av näringsverksamhet skapats för att bättre belysa det totala ekonomiska utfallet i näringsverksamheten det aktuella året.

Justerad inkomst av näringsverksamhet är samlad inkomst av näringsverksamhet ökad/minskad med nettoförändringen av periodiseringsfond.

Från och med inkomståret 2006 har variabeln Justerad inkomst av näringsverksamhet skapats, där även nettot av insättningar och uttag från periodiseringsfonder inkluderas. (För åren före 2006 saknas uppgifter om förändringar i periodiseringsfonder i det använda registret.)

Justerad inkomst av näringsverksamhet är justerad för samtliga skattetekniska åtgärder medan Samlad inkomst av näringsverksamhet inte är justerad för periodiseringsfonden.

Så tar vi fram statistiken

Uppgifterna till statistiken bygger på en sambearbetning mellan Lantbruksregistret (LBR) som ställs samman vid Jordbruksverket och den totalräknade inkomststatistikens uppgifter (Inkomst och Taxeringsregistret, IoT) som ställs samman vid SCB.

Från LBR hämtas uppgifter om brukare vid jordbruksföretagen samt de uppgifter som behövs för att fördela företagarna i olika redovisningsgrupper.

Från IoT, som innehåller uppgifter om hela Sveriges befolkning, hämtas uppgifter om inkomster, avdrag, skatter och sociala ersättningar. Uppgifterna till IoT hämtas från Skatteverkets deklarationsuppgifter.

Redovisningen i denna statistikrapport omfattar jordbruksföretagaren och i princip samtliga personer i företagarens hushåll (se nedan).

Statistikens tillförlitlighet

Lantbruksregistret (LBR) är ett register som sköts av Jordbruksverket och Inkomst och taxeringsregistret (IoT) bygger på administrativa register. Precisionen i beloppsberäkningarna blir därför mycket hög.

Bra att veta

Inkomststatistiken påverkas bland annat av förändringar av skatteregler med mera. Förändringar av skatteregler för inkomståren 2014 till och med 2023 finns beskrivna nedan.

För åren före 2014 gäller följande: I statistikrapporten "Jordbrukarhushållens inkomster 2017" finns förändringar av skatteregler för åren 2003 till och med 2013 beskrivna i korthet. Förändringar för åren 2000 till och med 2002 och 1995 till och med 1999 finns i statistikrapporterna för inkomståret 2002 respektive för inkomståret 1999. Rapporter finns publicerade på Jordbruksverkets webbplats.

Inkomståret 2023

Den nedre skiktgränsen för statlig skatt på 20 % höjdes till 615 300 kronor i beskattningsbar inkomst för personer under 65 år och 697 300 kronor för personer som har fyllt 65 år under inkomstårets ingång.

Förhöjt grundavdrag gäller födda 1956 eller tidigare.

Full egenavgift betalas för födda 1957 och senare.

Skattereduktion för arbetsinkomster (jobbskatteavdrag) förstärks för födda 1957 och tidigare.

Skattereduktion för installation av nätanslutet solcellsystem ökas från 15 % till 20 %.

Inkomståret 2022

Skattereduktion för sjuk- och aktivitetsersättning har förstärkts. Variabeln är inte med i beräkningen av hushållsinkomster 2018.

Skattereduktion för gåva har höjts.

Ny skattereduktion för avgift till arbetslöshetskassa (A-kassa).

Ny skattereduktion för investering i inventarier (inköpta 2021).

Inkomståret 2021

Den nedre skiktgränsen för statlig skatt på 20 % höjdes till 523 200 kronor i beskattningsbar inkomst.

Tillfällig nedsättning av egenavgifter beräknad på överskott upp till 100 000 kronor för de som betalar egenavgifter har upphört att gälla.

Expansionsfondsskatten har sänkts till 20,6 %.

Ny skattereduktion för förvärvsinkomster.

Ny skattereduktion för installationer av grön teknik.

Ny tillfällig skattereduktion för arbetsinkomster.

Inkomståret 2020

Den nedre skiktgränsen för statlig skatt på 20 % höjdes till 509 300 kronor i beskattningsbar förvärvsinkomst.

Den övre skiktgränsen för statlig inkomstskatt har tagits bort.

Fastighetsskatten för vattenkraftverk har sänkts från 1,0 % till 0,5 %.

Tillfällig nedsättning av egenavgifter har införts för de som betalar alla egenavgifter. Istället för att betala alla egenavgifter (28,97 %) betalas enbart ålderspensionsavgift (10,21 %) på överskott upp till 100 000 kronor.

Ny skattereduktion för boende i vissa kommuner i följande län: Dalarnas, Gävleborgs, Jämtlands, Norrbottens, Värmlands, Västerbottens, Västernorrlands och Västra Götalands län. Reduktionen är maximalt 1 675 kronor.

Inkomståret 2019

Skiktgränsen för statlig skatt på 25 % höjdes till 689 300 kronor i beskattningsbar förvärvsinkomst.

Fastighetsskatten för vattenkraftverk sänktes från 1,6 % till 1,0 %.

Public service-avgift har införts. Avgiften är maximalt 1 347 kronor per person och år.

Den särskilda löneskatten på vissa förvärvsinkomster för äldre har avskaffats från och med den 1 juli 2019.

Skattereduktion för fackföreningsavgift har avskaffats från och med den 1 april 2019.

För personer mellan 18 och 64 år har skattereduktionen för ROT- och RUT-arbete höjts från 25 000 kronor till 50 000 kronor från och med den 1 juli 2019.

Skattereduktion för gåva har införts från och med den 1 juli 2019.

Avsättningen till periodiseringsfond höjdes tillfälligt på grund av Corona från 30 procent till 100 procent av den skattepliktiga vinsten upp till ett tak på 1 miljon kronor.

Inkomståret 2018

Skiktgränsen för statlig skatt på 25 % höjdes till 662 300 kronor i beskattningsbar förvärvsinkomst.

Fastighetsskatten för vattenkraftverk sänktes från 2,2  % till 1,6 %.

Skattereduktion för fackföreningsavgift har införts för medlemsavgifter som är betalda från den 1 juli 2018 till den 31 december 2018. Variabeln är inte med i beräkningen av hushållsinkomsterna 2018.

Skattereduktion för sjuk- och aktivitetsersättning har införts. Variabeln är inte med i beräkningen av hushållsinkomsterna 2018.

Inkomståret 2017

Den nedre skiktgränsen för statlig skatt på 20 % höjdes till 438 900 kronor i beskattningsbar förvärvsinkomst. Skiktgränsen för statlig skatt på 25 % höjdes till 638 500 kronor.

Avdrag för resor till och från arbetet har höjts från 10 000 kr till 11 000 kronor.

Fastighetsskatten för vattenkraftverk har sänkts från 2,8 % till 2,2 %.

Inkomståret 2016

Den nedre skiktgränsen för statlig skatt på 20 % höjdes till 430 200 kronor i beskattningsbar förvärvsinkomst. Skiktgränsen för statlig skatt på 25 % höjdes till 625 800 kronor.

Allmänt avdrag för pensionssparande har slopats.

Skattereduktionen för gåvor har avskaffats och regler för skattereduktion för ROT- och RUT-arbete har ändrats.

En ny särskild löneskatt på vissa förvärvsinkomster för äldre har införts.

Inkomståret 2015

Den nedre skiktgränsen för statlig skatt på 20 % höjdes till 430 200 kronor i beskattningsbar förvärvsinkomst. Skiktgränsen för statlig skatt på 25 % höjdes till 616 600 kronor.

Skattereduktion för förnybar el tillkommer, dock har denna skattereduktion inkluderats först från och med inkomstår 2016.

Förändringar i egenavgifter och allmän löneavgift för de som är födda 1989 eller senare har införts.

Inkomståret 2014

Den nedre skiktgränsen för statlig skatt på 20 % höjdes till 420 800 kronor i beskattningsbar förvärvsinkomst. Skiktgränsen för statlig skatt på 25 % höjdes till 602 600 kronor.

Det förhöjda grundavdraget som gäller personer födda 1948 eller tidigare har höjts ytterligare.

Nedsättning (avdrag) för egenavgifter har höjts till 7,5 % av avgiftsunderlaget. Avdraget får högst bli 15 000 kronor.

Annan statistik

Uppgifter med den tidigare tillämpade definitionen av familjen (företagaren inklusive person som är gift/sambo med företagaren) har för inkomståret 1998 redovisats i statistiska rapporten "Jordbrukarhushållens inkomster 1998" och uppgifter för inkomståren 1996 och 1997 återfinns i rapporten "Jordbrukarhushållens inkomster 1997". Uppgifter för inkomståren 1999–2021 med den nya definitionen av hushållet har redovisats i statistiska rapporter - senast för inkomståret 2021 i rapporten "Jordbrukarhushållens inkomster 2021".

Uppgifter om utvecklingen för lantbruksföretagens inkomst- och lönsamhetsförhållanden enligt företagsekonomiska principer redovisas i Jordbruksekonomiska undersökningen (JEU), se även "Jordbruksekonomiska undersökningen 2014–2023, nyckeltal och standardiserade intäkter" som innehåller indikatorer för ekonomiska förhållanden i svenska jordbruksföretag.

Vid SCB finns också en statistikprodukt som belyser inkomstförhållanden för individer och familjer för hela befolkningen. Det är en totalräknad inkomststatistik vars uppgifter denna publikation till stor del bygger på.

Summary in English

The household incomes consist of earned income from business and earned income from employment. In 2023 income from business decreased for most agricultural households except for those households that consisted of a single female farm holder. However, the earned income from business is in general a minor part of the total agricultural household income.

For all agricultural households, the average household income before tax-free positive transfers and taxes was SEK 582 700 in 2023, a decrease by SEK 4 900 since 2022. The tax-free positive transfers increased by SEK 12 000 or 108 % in 2023. The negative transfers increased by SEK 6 600 or 5 %. The household income after transfers increased by SEK 410 to SEK 459 500.

In the category full-time farming, the average household income was SEK 636 700 before taxes and SEK 507 400 after taxes. Households with full time farmbusiness with dairy cows as well as in other agricultural animals (including for example pigs and poultry) made the highest household incomes compared with other full time farm businesses.

For small farms, the corresponding figures are SEK 573 200 and SEK 449 400 respectively.

For farm holders the income from business as a share of total earned income was close to 30 % for men and 10 % for women.

In total, single female farm holders had higher income than non-single female farm holders. The opposite was noted for male farm holders. The lowest incomes were noted for female and male spouses respectively.

Due to an increased number of small holdings, figures for 2006–2023 presented in this report are not directly comparable with figures from previous years. The increased number of small holdings is a result of a change in agricultural policy in the EU.