Jordbruksverket utlyser 3 miljoner kronor till ett projekt för samordning av rådgivningsföretag och internationell omvärldsbevakning för rådgivare inom jordbruks- och trädgårdsnäringen.
Du kan söka stödet mellan den 4 juni och den 30 september 2025. Du ska slutföra ditt projekt och ansöka om utbetalning senast den 1 februari 2029. Du söker både stödet och utbetalning i vår e-tjänst.
Syftet med denna utlysning är att främja kommunikation och samordning mellan rådgivningsföretag och att underlätta för rådgivare att delta i internationella forum.
Utlysningen ligger inom den strategiska planen för den gemensamma jordbrukspolitiken 2023–2027, inom stödet till kompetensutveckling.
Det är organisationer som arbetar med kompetensutveckling och rådgivning riktad till primärproducenter, eller organisationer som företräder rådgivningsföretag inom primärproduktionen, som kan söka stödet.
Privatpersoner kan inte söka stödet.
Flera utredningar har pekat på behovet av att stärka lantbrukets kunskaps- och innovationssystem genom ökad samverkan och förbättrade kunskapsflöden. Rådgivningsföretagen inom lantbruket är viktiga aktörer för ett starkt kunskaps- och innovationssystem och samverkan dem emellan behöver fungera väl för ett effektivt utbyte av kunskap och information. Idag finns utmaningar när det gäller samverkan och samordning mellan rådgivningsföretag. Utmaningarna beror sannolikt på hög arbetsbelastning hos rådgivningsföretagen och knappa resurser till aktiviteter som inte är direkt debiterbara.
En ökad samordning mellan rådgivningsföretagen kan bidra till att information lättare delas mellan rådgivningsföretag och att fler verksamma rådgivare får tillgång till relevant information. En ökad samordning förväntas också bidra till att rådgivningsföretagen enklare kan enas kring ställningstagande i aktuella frågor och mer effektivt kan kanalisera dem till myndigheter, kunskapsnav, gröna kluster och andra relevanta aktörer. Det kan även förenkla för aktörer som vill kommunicera och föra dialog med en bredd av rådgivningsföretag.
En annan viktig aspekt för att stärka Sveriges kunskaps- och innovationssystem är att omvärldsbevaka och hämta hem internationell kunskap. För rådgivare finns olika internationella konferenser, seminarier och nätverk att delta i. I dagsläget har rådgivare sällan tillräckliga resurser för att delta i internationella forum och att sprida kunskap vidare utanför den egna organisationen. Att erbjuda ersättning för deltagande och resekostnader kan vara ett sätt att främja rådgivares internationella omvärldsbevakning.
Utlysningen är baserad på ett behovsinspel från Landsbygdsnätverkets analysgrupp för AKIS.
Stödet ska leda till att samordningen mellan rådgivningsföretagen ökar samt att information och kunskap enklare kan spridas både inom och mellan rådgivningsföretag.
Stödet ska även bidra till att rådgivningsföretagen enklare kan enas kring ställningstagande i aktuella frågor och mer effektivt kan kanalisera dem till myndigheter, kunskapsnav och andra relevanta aktörer. Stödet ska underlätta för aktörer som vill kommunicera och föra dialog med en bredd av rådgivningsföretag.
Stödet ska också leda till att rådgivare får större möjligheter till internationell omvärldsbevakning och att sprida kunskap till andra verksamma inom jordbruks- och trädgårdsnäringen.
Utlysningen omfattar två delar
Projektet ska omfatta både del 1 och del 2.
Vår uppskattning är att del 1 och del 2 tillsammans utgör en halvtidstjänst under projektets gång. Projektet kan pågå till och med den 1 februari 2029.
En uppskattad fördelning mellan utlysningens olika delar är
Möjligheten att ta del av ersättning för resa ska vara öppen för alla rådgivare inom primärproduktionen, vars kunder är primärproducenter.
För att rådgivaren ska få ersättning för de kostnader som uppstår i samband med aktiviteten ska följande krav uppfyllas
Ersättning för rådgivarens deltagande är maximalt
I budgetmallen för projektet ska du ange uppskattat behov, baserat på uppskattat antal rådgivare, antal aktiviteter och kostnader för dessa (resa, boende, tid, deltagaravgift och liknande).
Jordbruksverket kommer att prioritera projekt som uppfyller identifierade behov som är angivna i utlysningen. Vi prioriterar kostnadseffektiva projekt med ett tydligt beskrivet upplägg för de aktiviteter som ska genomföras i utlysningens två delar, och en beskrivning av hur samordning mellan olika rådgivningsföretag främjas. Rådgivningsföretag som har samma paraplyorganisation räknas i detta fall som en koncern. Det är inte tillräckligt att endast samordna mellan rådgivningsföretag inom samma koncern.
Jordbruksverket prioriterar projekt som även inkluderar mindre rådgivningsföretag, för att dessa ska kunna ta del av information och ersättning för resa.
Stöd ges med 100 procent av stödberättigande utgifter.
Du kan påbörja ditt projekt när din ansökan har kommit in till Jordbruksverket, men då gör du det på egen risk. Det är inte förrän du har fått ett beslut som du vet om du får pengar eller inte.
Om du får ett beslut om stöd har du möjlighet att ansöka om förskott. Förskott uppgår till max 50 procent av ditt beslut om stöd, men får inte överskrida 250 000 kronor.
Du kan bara få stöd för utgifter som har fakturadatum och betaldatum tidigast den dag din ansökan kom in till Jordbruksverket.
Utgifter för personal är till exempel månadslön eller timlön, arvoden och andra personalkostnader.
Om du får stöd för utgifter för personal kan du även få stöd för indirekta kostnader. Indirekta kostnader, även kallade OH-kostnader, är utgifter som inte är direkt kopplade till någon speciell aktivitet i projektet, men de är nödvändiga för att du ska kunna genomföra den. Det kan till exempel vara lokalkostnader, rekrytering av personal, intern utbildning, intern representation, kontorsmaterial och telefoni.
Du kan få stöd för indirekta kostnader med en summa som motsvarar genomsnittet av de indirekta kostnaderna i de tre senaste bokslut som du har vid beslut om stöd.
Övriga utgifter är till exempel mat, fika, resor, traktamenten, eget arbete, konsultarvoden och andra utgifter med koppling till projektet.
Om du har fått undantag från betalningsbevis för åren 2014–2020 måste du ansöka om ett nytt undantag för åren 2023–2027.
De villkor som gäller för stödet står i ditt beslut om stöd. Men det finns några villkor som kan vara bra att känna till redan innan du söker stödet.
Vid stöd till kompetensutveckling ska de som genomför aktiviteter ha dokumenterad erfarenhet inom det aktuella området. De ska även ha personal som har relevant akademisk utbildning eller motsvarande kompetens inom det område de ska bedriva kompetensutveckling.
Inom projektet behöver det finnas relevant kompetens för att utföra arbetsuppgifterna i del 1 och del 2. Det ska finnas kompetens inom projektledning och kommunikation.
Vid resorna ska uppgifter om insatsen och deltagare redovisas vid ansökan om utbetalning enligt mallen som du hittar i vår webbutik.
Stöd till kompetensutveckling lämnas inte för materiella investeringar.
En investering är en materiell eller immateriell tillgång med ett inköpspris över 24 000 kronor och har en ekonomisk livslängd på mer än 3 år.
Vi beviljar inte stöd till insatser som myndigheter, staten, regioner eller kommuner ska ansvara för enligt lag eller annan författning.
Din ansökan om stöd kommer att prövas mot EU:s regler om statsstöd och stöd av mindre betydelse. Om ditt stöd bedöms vara inom jordbruks- eller fiskeriverksamhet är projektet eller investeringen undantagen reglerna om statsstöd.
Alla ansökningar poängsätts utifrån olika poängkrav. Du som söker stöd får vägledning i e‑tjänsten om vilka svar och underlag som du behöver lämna. I e‑tjänsten kan du också se hur dessa efterfrågade uppgifter kommer att bedömas och vilka krav som gäller för att få poäng.
Det är handläggare på den myndighet som handlägger stödet som bedömer hur väl dina lämnade uppgifter uppfyller poängkraven och sedan poängsätter din ansökan. Din ansökan kan som mest få 1 000 poäng.
För att du ska kunna få stöd måste din ansökan nå upp till en minimipoäng. Jordbruksverket som handlägger din ansökan har bestämt en aktuell minimipoäng på 300 poäng för stödet.
Du hittar urvalskriterierna i nedanstående dokument. Läs sidorna som handlar om Urvalsmoduler för stöd till kompetensutveckling, se sida 55.
Du söker stödet i två steg:
När du har fått beslutet om att du får stödet kan du söka utbetalning. Du söker både stödet och utbetalning i vår e-tjänst.
Du kan ändra i din ansökan ända fram till sista ansökningsdag.
Du kan behöva en fullmakt för att söka stöd och utbetalning åt en organisation eller ett företag. Du kan också ge fullmakt så att någon annan kan söka åt dig.
Med din ansökan behöver du bifoga en detaljerad beskrivning av projektets budget. Du ska då använda vår budgetmall. Du ska ange de utgifter som du tror att projektet kommer att ha, du ska beskriva utgifterna och vad de omfattar.
Om du söker stöd för utgifter för personal ska du bifoga underlag till ansökan som visar att lönenivåerna för personalen är rimlig. Exempel på sådana underlag är cv, lönespecifikationer eller en tydlig beskrivning av personalens roll i projektet.
Du behöver också bifoga underlag för beräkningen av timlön om du har utgifter för personal. Du ska då använda vår mall för beräkning av timlön.
Om du söker stöd för övriga utgifter behöver du visa att prisnivån för det du planerar att köpa in är rimlig. Det kan du göra genom att bifoga jämförbara prisuppgifter eller offerter.
Statliga myndigheter, kommuner, regioner och länsstyrelser är alltid upphandlingsskyldiga men även andra juridiska personer som aktiebolag, stiftelser och ideella föreningar kan vara det.
Om du är upphandlingsskyldig ska du upphandla inköpen för investeringen eller projektet. Du ska spara alla underlag som är kopplade till de upphandlingar som är relevanta.
Om den myndighet som handlägger din ansökan begär det kan du behöva skicka in underlag för att visa om din organisation är upphandlingsskyldig eller inte.
Vissa typer av övriga utgifter ska redovisas som enhetskostnader – ett belopp som är bestämt i förväg för en viss typ av utgift. Beloppet är detsamma för alla stödmottagare inom en stödtyp. När du tar upp en enhetskostnad behöver du fortfarande specificera och motivera omfattningen. Följande utgifter förekommer i många projekt och kan redovisas som enhetskostnader:
Eget arbete ersätts med enhetskostnad på 340 kronor per timme. Kontrollera att du har rätt att ta upp utgifter för eget arbete i det stöd du söker och redovisa det i så fall på utgiftstypen Övriga utgifter.
Utgifter för lunch eller middag ersätts med en enhetskostnad på 100 kronor exklusive moms per person. Utgifter för fika ersätts som en faktisk kostnad upp till 60 kronor exklusive moms per person.
Undantag från denna begränsning kan gälla
Utgifter för resor med egen bil ersätts med en enhetskostnad på 40 kronor per mil.
Här är några saker som är bra att tänka på direkt efter att du har skickat in din ansökan om stöd.
Beslutet är anpassat efter ditt projekt. Det innehåller viktig information om vad just du behöver göra när du genomför ditt projekt. Läs även bilagan Övriga upplysningar.
I din bokföring ska du redovisa de utgifter och intäkter som hör till investeringen eller projektet separat från utgifter och intäkter som hör till annan verksamhet. Om du inte har redovisat separat kommer det att bli ett avdrag på ditt stöd.
När du får pengar från EU måste du informera om ditt projekt och tala om att pengarna delvis kommer från EU. Om du inte följer villkoren för information och logotyper blir det avdrag på stödet. Läs mer om vad som gäller generellt kring informationskrav och EU‑logotyp.
Det är Jordbruksverket som ansvarar för stödet och handlägger din ansökan.
Om du har frågor om utlysningen eller temainriktningen kan du vända dig till näringsutvecklingsenheten på Jordbruksverket.
För frågor om administration och handläggning kan du kontakta landsbygdsstödsenheten på Jordbruksverket.
Söker efter grundforeskrifter:
2022:27