Jordbruksverket utlyser 4 miljoner kronor för att utveckla arbetssätt för att bedöma mängden vatten som är tillgängligt för bevattning inom ett avrinningsområde.
Du kan söka stödet mellan den 21 november och den 27 februari 2025. Du söker både stödet och utbetalning i vår e-tjänst.
Ett förändrat klimat gör att konkurrensen om vattnet ökar. Detta är särskilt uttalat i delar av landet som till exempel sydöstra Sverige. Mer konkurrens om vattnet ger ett ökat behov av kunskap om vattentillgångar och vattenbehov för att kunna planera vattenanvändningen och matcha tillgångar och behov så bra som möjligt.
Jordbruket har behov av vatten främst för bevattning och djurhållning. Det går åt störst volymer till bevattning. Dessa vattenvolymer behövs dessutom under den del av året när vattentillgångarna är som minst, under sommaren. För att spara vatten från perioder med ett överskott på vatten till de torrare perioderna kan bevattningsdammar anläggas. Innan en bevattningsdamm är byggd behöver det säkerställas att det finns tillräckligt med vatten för att fylla dammen.
I en ansökan om uttag av vatten ur en vattentillgång behöver sökande kunna beskriva hur stor tillgången är och bedöma vilka konkurrerande vattenbehov som finns. Istället för att arbetet ska genomföras av varje enskild aktör finns det möjlighet att göra arbetet tillsammans. Detta gör förhoppningsvis arbetet effektivare och kan kanske även ge ett bättre underlag sett till helheten. Utlysningen syftar därför till att utveckla arbetssätt för att i samverkan ta fram ett gemensamt underlag som kan användas antingen för enskilda eller gemensamma ansökningar.
Myndigheter, kommuner, regioner, föreningar, andra organisationer och företag kan söka stödet. Privatpersoner kan inte söka stödet.
Projekten ska ha som mål att ta fram ett gemensamt underlag som kan användas vid ansökningar om uttag av vatten för bevattning inom ett avrinningsområde. Arbetet med att ta fram underlaget ska dokumenteras så att det kan användas som vägledning för liknande samarbeten i andra avrinningsområden.
I ansökan ska det finnas en beskrivning av hur det ni gör inom projektet ska dokumenteras och spridas för att komma till nytta hos andra efter att projektet är genomfört.
Du kan bara få stöd för utgifter som har fakturadatum och betaldatum tidigast den dag din ansökan kom in till myndigheten.
Utgifter för personal är till exempel månadslön eller timlön, arvoden och andra personalkostnader.
Om du får stöd för utgifter för personal kan du även få stöd för indirekta kostnader. Indirekta kostnader, även kallade OH-kostnader, är utgifter som inte är direkt kopplade till någon speciell aktivitet i investeringen eller projektet men de är nödvändiga för att du ska kunna genomföra den. Det kan till exempel vara lokalkostnader, rekrytering av personal, intern utbildning, intern representation, kontorsmaterial och telefoni.
De indirekta kostnaderna beräknas som ett schablonpåslag på 15 procent av utgifterna för personal inklusive lönekostnadspåslag.
Övriga utgifter är till exempel mat, fika, resor, traktamenten, eget arbete, konsultarvoden och andra utgifter med koppling till investeringen eller projektet.
Du kan inte få stöd för marknadsföring, forskning eller investeringar. En investering är en fysisk eller immateriell tillgång med ett inköpspris över 24 000 kronor och har en ekonomisk livslängd på mer än 3 år.
Om du har fått undantag från betalningsbevis för åren 2014–2020 måste du ansöka om ett nytt undantag för åren 2023–2027.
Du kan få stöd för upp till 100 procent av utgifterna som ger rätt till stöd.
Du har möjlighet att påbörja din verksamhet när din ansökan kommit in till Jordbruksverket, men då gör du det på egen risk. Det är inte förrän du har fått ett beslut som du vet om du får pengar eller inte.
De villkor som gäller för stödet står i ditt beslut om stöd. Men det finns några villkor som kan vara bra att känna till redan innan du söker stödet.
Stödmottagaren ska ha minst en samarbetspart för att genomföra insatsen. En samarbetspart ska
Vi ger endast stöd till nya samarbetsprojekt eller för nya aktiviteter i pågående samarbeten. Det kan till exempel handla om att utveckla nya metoder eller nya arbetssätt inom det område utlysningen handlar om.
Vi beviljar inte stöd till insatser som myndigheter, staten, regioner eller kommuner ska ansvara för enligt lag eller annan författning.
Din ansökan om stöd kommer att prövas mot EU:s regler om statsstöd och stöd av mindre betydelse. Om ditt stöd bedöms vara inom jordbruks- eller fiskeriverksamhet är projektet eller investeringen undantagen reglerna om statsstöd.
Du ska fylla i en budgetmall och bifoga till ansökan. I budgetmallen ska du ange de utgifter som du tror projektet kommer att ha och som det finns exempel på under rubriken Utgifter du kan få stöd för ovan. Du måste beskriva din utgift och vad den omfattar. Du kan inte budgetera poster för till exempel oförutsedda utgifter.
Om du söker stöd för utgifter för personal som du och dina samarbetsparter har när ni arbetar i projektet ska du bifoga underlag till ansökan som visar att lönenivåerna för personalen är rimlig. Exempel på sådant underlag är CV, lönespecifikationer eller en tydlig beskrivning av personalens roll i projektet.
Om du söker stöd för övriga utgifter behöver du visa att prisnivån för det du planerar köpa in är rimlig. Det kan du göra genom att bifoga jämförbara prisuppgifter eller offerter.
Vissa typer av övriga utgifter ska redovisas som enhetskostnader – ett belopp som är bestämt i förväg för en viss typ av utgift. Beloppet är detsamma för alla stödmottagare inom en stödtyp. När du tar upp en enhetskostnad behöver du fortfarande specificera och motivera omfattningen. Följande utgifter förekommer i många projekt och kan redovisas som enhetskostnader:
Eget arbete ersätts med enhetskostnad på 340 kronor per timme. Kontrollera att du har rätt att ta upp utgifter för eget arbete i det stöd du söker och redovisa det i så fall på utgiftstypen Övriga utgifter.
Utgifter för lunch eller middag ersätts med en enhetskostnad på 100 kronor (exklusive moms) per person. Ersättning ges endast till extern representation. Vid intern representation ingår utgiften som en indirekt kostnad som ersätts med schablonen 15% av stödberättigade utgifter för personal.
Undantag från denna begränsning kan gälla i följande fall:
vid transnationella samarbetsprojekt
i samband med konferenser
när mat har en central roll i projekt.
Utgifter för fika ersätts med faktiska utgifter upp till 60 kronor per person (exklusive moms).
Om projektet har personalkostnader hanteras utgifter för fika på följande sätt
Om projektet inte har personalkostnader redovisas utgifter för fika på utgiftstypen Övriga utgifter.
Utgifter för resor med egen bil ersätts med en enhetskostnad på 40 kronor per mil.
Du som söker stödet måste vara kreditvärdig och ha ekonomisk förmåga att genomföra projektet. Du som sökt stödet har det övergripande ansvaret både för projektets genomförande och för dess ekonomi. När du fått beslut om projektstöd och projektet pågår behöver du finansiera utgifterna tills vi betalar ut stödet. Du måste ha haft faktiska utgifter och betalat dina fakturor innan du kan söka utbetalning.
Du söker stödet i två steg:
Ansökan är öppen från den 21 november till och med den 27 februari 2025. Du kan ändra i din ansökan fram till sista ansökningsdag.
När du har fått beslutet om att du får stödet kan du söka utbetalning.
Du söker både stödet och utbetalning i vår e-tjänst.
När du fyller i din ansökan i e-tjänsten ska du välja Projekt-, investerings- och företagsstöd> Samarbete och inriktningen Samarbete> Miljö och klimat> Vattenhushållning och vattenförsörjning.
Under Genomförande ska du välja Hela landet även om projektet genomförs regionalt. Det beror på att det är en nationell utlysning som ska handläggas av Jordbruksverket och inte av länsstyrelsen.
Du kan behöva en fullmakt för att söka stöd och utbetalning åt en organisation eller ett företag. Du kan också ge fullmakt så att någon annan kan söka åt dig.
Vi kommer att bedöma ansökningarna utifrån bland annat följande kriterier
Du kan läsa mer i e‑tjänsten om kriterierna för prioritering av ansökningar och om hur vi viktar dem.
Alla ansökningar poängsätts utifrån olika poängkrav. Du som söker stöd får vägledning i vår e‑tjänst om vilka svar och underlag du behöver lämna. I e‑tjänsten kan du också se hur uppgifterna kommer att bedömas och vilka krav som gäller för att få poäng.
Vi bedömer hur väl dina lämnade uppgifter uppfyller poängkraven och sedan poängsätter vi din ansökan. Din ansökan kan som mest få 1 000 poäng.
För att du ska kunna få stöd måste din ansökan nå upp till en minimipoäng. Minimipoäng är 600 poäng i den här utlysningen.
Här är några saker som är bra att tänka på direkt efter att du skickat in din ansökan om stöd.
Beslutet är anpassat efter ditt projekt. Det innehåller viktig information om vad just du behöver göra när du genomför ditt projekt. Läs även bilagan Övriga upplysningar.
Det finns olika typer av utbetalningar.
Du kan söka förskottsutbetalning så fort du har fått ditt beslut om stöd.
Du kan få upp till 50 procent av ditt stöd i förskott, dock högst 250 000 kronor. En del av beloppet kommer från EU och en del från Sverige. Du kan högst få förskott med den del som kommer från Sverige. Beloppet står i ditt beslut om stöd.
När du söker förskott behöver du inte redovisa några utgifter. Därför måste du i stället redovisa utgifterna för detta belopp när du söker slututbetalning.
Statliga myndigheter, regioner och kommuner kan inte söka förskottsutbetalning.
Sök gärna delutbetalning i ett tidigt skede. Du kan till exempel söka varje kvartal eller efter en period då projektet haft många eller stora utgifter. Alla underlag från perioden du söker delutbetalning för ska vara med i ansökan och du ska ha betalt alla utgifter. Om du glömmer någon utgift kan du ta med den nästa gång du söker utbetalning och skriva en förklaring.
När du söker delutbetalning ska du i en lägesrapport beskriva vad som har utförts i projektets aktiviteter. Det är viktigt att du tydligt redovisar hur utgifterna har koppling till de genomförda aktiviteterna som du söker delutbetalning för. Det är även viktigt att du beskriver problem och utmaningar samt eventuella förändringar som uppstått i projektet som vi har nytta av att känna till. Vid ansökan om delutbetalning kontrollerar vi att stödmottagaren jobbar mot målet enligt beslutet om stöd.
Du ska söka slututbetalning senast det datum som står i ditt beslut om stöd. Då ska du vara klar med ditt projekt och ha betalat alla dina utgifter. Om du söker slututbetalning för sent minskar ditt stöd med 1 procent av utbetalningsbeloppet för varje dag som ansökan är försenad. Om din ansökan kommer in mer än 25 dagar för sent får du inga pengar alls.
När du söker slututbetalning ska du göra en slutrapport som beskriver vad du har gjort och vilka resultat och mål du har uppnått. Det är viktigt att du tydligt redovisar hur utgifterna har koppling till genomförda aktiviteter samt att aktiviteterna stämmer överens med beslutet om stöd. Vid ansökan om slututbetalning kontrollerar vi att projektets mål är uppnått.
Det är viktigt att du i din bokföring redovisar de utgifter och intäkter som hör till projektet separat från utgifter och intäkter som hör till annan verksamhet. Om du inte har redovisat separat kommer det att bli ett avdrag på ditt stöd.
Det är viktigt att du sparar alla underlag så som fakturor, betalningsbevis, avtal, offerter, följesedlar och andra handlingar som underlagen hänvisar till.
Förutom den information som en faktura alltid ska innehålla så gäller det här:
Du ska ha betalningsbevis för alla fakturor. Av betalningsbevisen ska det framgå att det är du som är stödmottagare som har betalat. Fakturorna ska vara betalda senast den dag ansökan om utbetalning kommer in till den myndighet som har beslutat om ditt stöd. Det räcker inte med konteringsstämpel för din egen bokföring.
Kontantbetalningar eller Swishbetalningar över 1 000 kronor godkänns inte.
Det här är olika typer av betalningsbevis:
Statliga myndigheter, kommuner, regioner och länsstyrelser är alltid upphandlingsskyldiga men även andra juridiska personer som aktiebolag, stiftelser och ideella föreningar kan vara det.
Om du är upphandlingsskyldig ska du upphandla inköpen för investeringen eller projektet. Du ska spara alla underlag som är kopplade till de upphandlingar som är relevanta.
Om den myndighet som handlägger din ansökan begär det kan du behöva skicka in underlag för att visa om din organisation är upphandlingsskyldig eller inte.
Det är du som är projektägare och stödmottagare som ska söka utbetalning av stödet och som ska redovisa projektets utgifter och inkomster till oss. Det innebär att dina samarbetsparter ska
Den arbetstid som samarbetsparterna fakturerar dig som stödmottagare ska kunna styrkas med signerad projektdagbok och lönespecifikation.
När du får pengar från EU måste du informera om ditt projekt och tala om att pengarna delvis kommer från EU. Om du inte följer villkoren för information och logotyper blir det avdrag på stödet. Läs mer om vad som gäller generellt kring informationskrav och EU‑logotyp.
Det är Jordbruksverket som ansvarar för stödet och handlägger din ansökan.
Om du har frågor om utlysningen eller vilka projekt som utlysningen ska främja, kan du vända dig till
Carin Hayer
Om du har frågor om stödets regler kan du skicka dina frågor till landsbygdsstödsenheten.
Om du hellre vill ställa dina frågor per telefon går det bra att skicka e-post till landsbygdsstödsenheten och be om att bli uppringd.
Söker efter grundforeskrifter:
2022:27