Du kan få projektstöd för projekt som bidrar till utveckling i ditt leaderområde enligt områdets utvecklingsstrategi, samarbeten med andra leaderområden eller aktörer utanför ditt leaderområde. Du söker stöd och utbetalning i vår e-tjänst.
Du kan enbart få pengar för de utgifter som har fakturadatum och betaldatum från och med det datum då du skickade in ansökan till och med det slutdatum som framgår av ditt beslut om stöd. Utgifter som du har haft innan eller efter denna period kommer inte att godkännas.
Du ska bifoga utdrag ur din bokföring som visar att du har redovisat ditt projekt separat. Excel-filer är inte godkända som underlag.
Handläggningstiden kan variera beroende på ärendets komplexitet och om ansökan är komplett eller inte. Genomsnittlig handläggningstid är ungefär 2 månader.
Organisationer, föreningar, företag och myndigheter som bidrar till att främja utvecklingen i ett leaderområde kan få stödet.
Du kan få stöd för projekt som bidrar till utveckling i ditt leaderområde. Kontakta alltid leaderkontoret i ditt område innan du söker stöd. Där kan du få hjälp att se om din idé passar in i områdets strategi för utveckling.
Du kan till exempel få stöd för
Du kan söka stöd för olika varianter på samarbeten, till exempel:
Du kan även ha ett förberedande samarbetsprojekt som handlar om att söka efter en eller flera samarbetspartner. Det går inte att genomföra ett samarbetsprojekt mellan två parter inom samma leaderområde.
De som är med i ett samarbetsprojekt ska teckna ett samarbetsavtal.
Kontakta alltid leaderkontoret i ditt område innan du söker stöd. Där kan du få hjälp att utforma ett samarbetsprojekt som passar in i den strategi för utveckling som finns i området.
Landsbygdsnätverket verkar på flera sätt för att hjälpa svenska leaderområden att komma igång med och genomföra samarbetsprojekt med andra länder, så kallade transnationella samarbeten. Genom samarbetet i det europeiska landsbygdsnätverket kan landsbygdsnätverket förmedla kontakter mellan aktörer och leaderområden i Sverige och utländska grupper som vill etablera ett samarbete.
Paraplyprojekt gör det möjligt för privatpersoner och andra aktörer att söka stöd till mindre projekt eller aktiviteter, utan att starta ett helt leaderprojekt. Projektet ägs av föreningens styrelse, LAG som kan bevilja och betala ut stöd inom paraplyprojektet. Kontakta ditt leaderkontor om du vill veta mer.
Du kan få stöd för utgifter som har fakturadatum och betalningsdatum från och med den dag då du skickade in din ansökan om stöd.
Utgifter som du kan få stöd för är investeringar, övriga utgifter, utgifter för personal och indirekta kostnader.
Investeringen måste ha ett inköpspris över 22 000 kronor exklusive moms och ha en livslängd på mer än 3 år. Även utgifter med koppling till investeringen ska räknas in i investeringskostnaden, till exempel frakt, montering och konsultarvoden. Den investering som du har fått stöd för måste finnas kvar i 5 år.
Om du har utgifter som går att koppla till ditt beslut om stöd och till dina aktiviteter i projektet kan du söka stöd för dem. Om de inte är utgifter för personal eller investeringar kan du söka stöd för dem som övriga utgifter.
Om du har anställd personal i projektet som jobbar hela sin tid, fastställd procentsats, timmar utifrån fast anställning eller timanställning i projektet kan du söka stöd för det. Du kan även söka stöd för arvoden. Du får ersättning för sociala avgifter enligt ett lönekostnadspåslag som framgår i ditt beslut om stöd.
Om projektet har utgifter för anställd personal kan du få stöd för indirekta kostnader. Indirekta kostnader är administrativa utgifter för projektets personal som är nödvändiga för att kunna genomföra projektet men som inte går att koppla till en särskild aktivitet. Stöd för indirekta kostnader är 15 procent av din totala löneutgift i projektet. Det kan till exempel vara hyra av lokal, kontorsmaterial, fika och mat vid intern representation, porto, telefoni och försäkringar.
Du kan inte få stöd för sådant som myndigheter, staten, regioner och kommuner ska ansvara för enligt lag.
Exempel på vad du inte kan få stöd för:
Inom lokalt ledd utveckling är det den lokala styrelsen för föreningen, som kallas för LAG, som prioriterar och bedömer hur mycket stöd ett projekt kan få. Desto mer allmännyttigt ett projekt är, desto mer stöd kan projektet få.
Hur mycket stöd du kan få beror även på inom vilket område du är verksam och söker stöd inom:
Vill du söka stöd inom ett redan beviljat paraplyprojekt är det bestämt av föreningens styrelse, LAG hur mycket pengar varje enskild delaktivitet kan få.
Här är villkoren som gäller för stödet. Du kan också se villkoren i ditt beslut om stöd.
Du ska kunna finansiera minst 20 procent av budgeten på egen hand till dess att du får din slututbetalning. Detta beror på att vi som mest betalar ut 80 procent av stödet i förskott. Resten betalar vi ut när projektet är slutredovisat. Du kan behöva vara förberedd på att det periodvis kan vara långa handläggningstider, och det kan därför dröja innan du får din utbetalning.
Du som söker ska även
Pengarna till det här stödet kommer delvis från olika EU-fonder. Det betyder att du måste använda rätt EU-logotyp i allt informationsmaterial om ditt projekt. Alla regler står i ditt beslut, och du kan också få hjälp av ditt leaderkontor. Om du inte följer villkoren för information och logotyper blir det avdrag på stödet. I ditt beslut om stöd kan du läsa om vad som gäller för dig.
EU-logotyperna består av EU-flaggan tillsammans med en text. EU-logotypen ska alltid vara synlig och ha en framträdande plats.
Börja alltid med att kontakta ditt leaderkontor.
Du söker stödet i vår e-tjänst.
Du söker stödet i två steg. När du gjort det första steget skickas din ansökan till ditt leaderkontor. Om de godkänner ditt projekt ska du fylla i mer information under steg 2 i e-tjänsten.
I ansökan ska du bland annat svara på frågor om
Du kan behöva en fullmakt för att söka stöd och utbetalning åt en organisation eller ett företag. Du kan också ge fullmakt så att någon annan kan söka åt dig.
Det finns en budgetmall som du kan fylla i och bifoga till ansökan. Mallen underlättar när du ska planera din budget. Du ska också bifoga underlag till ansökan som visar hur du kommit fram till din budget.
I din budget ska du ta med eventuella offentliga resurser. En offentlig resurs är värdet av arbete, varor, tjänster, mark eller byggnader som projektet får från en offentlig aktör utan att behöva betala för. Det kan vara både tid och pengar.
Får projektet något från någon utanför projektet ska du redovisa detta i din ansökan om stöd men inte du ska inte ta upp den i budgeten. Ideella resurser kan till exempel vara lokal, material eller en arbetsinsats.
I e-tjänsten ska du kortfattat beskriva samarbetsprojektet. Du ska bland annat skriva om projektets
Beskriv projektets styrgrupp, som ska innehålla medlemmar från varje part. Om ni har utsett en samordnande part så är det vanligast att denna leder styrgruppen och tillhandahåller ett sekretariat. Beskriv också hur verksamheten kommer att fortsätta efter att ni har slutfört projektet och eventuellt hur ni ska hantera resultatet eller investeringarna.
Beskriv de roller som varje part har för att organisera, genomföra och övervaka projektet.
Den samordnande partens roll och ansvar bör vara:
Om det inte finns en samordnande part ska projektet reglera vilken part som ansvarar för uppgifterna ovan. Alla parter som ska delta i ett genomförande samarbetsprojekt ska underteckna ett samarbetsavtal som tydliggör ansvarsfördelningen mellan parterna.
Bifoga en total budget för hela samarbetsprojektet och beskriv hur ni ska fördela utgifterna mellan parterna.
Ange överenskommet arbetsspråk, och eventuella utgifter för tolkar och översättning.
Ha med en klausul som tillåter förändringar i partnerskapet. Förändringar kan till exempel vara:
Parterna kan då behöva göra följande:
Beskriv tillvägagångssätt när ni behöver ändra ett avtal. Det kan exempelvis innebära tillämpning av tilläggsavtal för ändringar i projektplan och budget.
Beskriv bestämmelser för uppsägning under avtalstiden.
Redogör för nationella regler och lagar samt hur ni ska hantera olika skatteregler, exempelvis om stödberättigande utgifter ersätts inklusive eller exklusive moms.
I ditt beslut om stöd står det du behöver veta. Men här är några saker som är bra att tänka på direkt efter att du skickat in din ansökan om stöd.
Du är inte garanterad att få stöd bara för att du har sökt stödet. Om du inte blir beviljad stöd kan det bland annat bero på att leaderområdet har prioriterat andra projekt eller att pengarna har tagit slut hos leaderområdet.
Om du påbörjar ditt projekt innan du fått ditt beslut om stöd är det viktigt att du ändå följer de regler som gäller för stödet. Annars kan det hända att ditt stöd minskar eller att du inte får något stöd alls.
Du kan bara få stöd för utgifter som har fakturadatum och betalningsdatum från och med den dag då du skickade in din ansökan om stöd.
Beslutet är anpassat efter ditt projekt. Det innehåller viktig information om vad just du behöver göra när du genomför ditt projekt. Läs även bilagan till beslutet, Övriga upplysningar.
I dokumentet här nedanför kan du läsa mer om vad du behöver tänka på efter att du fått ditt beslut om stöd.
Det är viktigt att du i din bokföring redovisar de utgifter och intäkter som hör till projektet separat från utgifter och intäkter som hör till annan verksamhet. Om du inte har redovisat separat kommer det att bli ett avdrag på ditt stöd.
Det är viktigt att du sparar alla underlag så som fakturor, betalningsbevis, avtal, offerter, följesedlar och andra handlingar som underlagen hänvisar till.
Förutom den information som en faktura alltid ska innehålla så gäller det här:
Du ska ha betalningsbevis för alla fakturor. Av betalningsbevisen ska det framgå att det är du som är stödmottagare som har betalat. Fakturorna ska vara betalda senast den dag ansökan om utbetalning kommer in till den myndighet som har beslutat om ditt stöd. Det räcker inte med konteringsstämpel för din egen bokföring.
Kontantbetalningar eller Swishbetalningar över 1 000 kronor godkänns inte.
Det här är olika typer av betalningsbevis:
Du ska ta reda på om du och eventuell samarbetspartner är upphandlingsskyldiga.
Statliga myndigheter, kommuner, regioner och länsstyrelser är alltid upphandlingsskyldiga men även andra juridiska personer som aktiebolag, stiftelser och ideella föreningar kan vara det.
Om du är upphandlingsskyldig ska du upphandla inköpen i projektet. Du ska spara alla underlag som är kopplade till de upphandlingar som är relevanta för projektet.
Om den myndighet som handlägger din ansökan begär det kan du behöva skicka in underlag för att visa om din organisation är upphandlingsskyldig eller inte.
Beroende på vad du söker stöd för kan du behöva vissa underlag som du sedan ska redovisa när du söker utbetalning.
Om du har personal som jobbar per timme i projektet eller är timanställd behöver du föra en projektdagbok där det står
När du jobbar timmar i projektet utifrån en fastanställning ska du också lämna en beräkning av timlönen och lönespecifikationer för aktuella månader när du söker utbetalning.
När du är anställd med timlön ska du lämna in lönespecifikationer och har du semesterersättning ska den vara utbetald på lönen. Du har rätt till semesterersättning på redovisade timmar i projektet.
Om du i stället har personal som jobbar en viss procent i projektet behöver du lämna ett underlag som styrker hur stor andel av en heltidstjänst den anställde arbetar i projektet och underlag för eventuella förmåner. Du behöver också lämna in lönespecifikationer när du söker utbetalning. Det gäller även för personal som arbetar heltid i projektet.
I ditt beslut om stöd finns mer information om hur du ska hantera kostnader för löner, arvoden och andra personalkostnader när det är aktuellt för ditt projekt.
Om du har en enskild firma, är en del av ett handelsbolag eller ett kommanditbolag och lägger arbetstid på projektet får du stöd för detta med en fast enhetskostnad. Summan är 220 kronor per timme. Du ska redovisa din arbetstid i en projektdagbok. Om du söker stöd för eget arbete kan du inte lägga på ett lönekostnadspåslag eller räkna med summan som grund för indirekta kostnader.
I ditt beslut om stöd finns mer information om hur du ska hantera övriga utgifter när det är aktuellt för ditt projekt.
Fika, mat och konferenser
Du ska dock redovisa dina faktiska utgifter för mat och fika om ditt projekt är ett transnationellt projekt eller ett projekt där maten har central betydelse.
Resor och traktamenten
Om du har offentliga resurser i form av arbete ska du styrka detta med
Om du har offentliga resurser i form av till exempel material eller lokaler kan du styrka dessa med
I ditt beslut om stöd finns mer information om hur du ska hantera offentliga resurser om det är aktuellt för ditt projekt.
För att få stöd för begagnad utrustning ska du ha ett intyg på att
För att få stöd för något du köpt på avbetalning ska du bifoga detta när du söker utbetalning:
Kontakta gärna ditt leaderkontor för mer information om hur du söker utbetalning, skriver en lägesrapport och slutrapport.
Det är viktigt att du alltid ansöker om ändring av ditt beslut om till exempel slutdatum, tidsplan, budget, finansieringsplan eller något annat väsentligt ändras jämfört med vad som står i ditt beslut om stöd. Om du redovisar utgifter som inte står i ditt beslut om stöd kan det innebära att du inte får stöd för de utgifterna.
Du ska skicka din ansökan om ändring till ditt leaderkontor.
Kontakta myndigheten som beslutade om ditt stöd om du är osäker på om du behöver göra en ansökan om ändring eller inte.
Du ska alltid ansöka om ändring av ditt beslut om stöd när
I följande fall behöver du inte ansöka om ändring av ditt beslut:
Kontakta gärna ditt leaderkontor för mer information om hur du söker utbetalning, skriver en lägesrapport och slutrapport.
Du söker utbetalning i vår e-tjänst.
Du ska betala utgifterna innan du söker utbetalning för dem. Det är bara de utgifter som ingår i aktiviteterna som står i ditt beslut om stöd som du kan få utbetalning för. Du kan söka utbetalning av hela stödet på en gång eller söka flera delutbetalningar.
Du kan inte göra ändringar i din ansökan om utbetalning när myndigheten börjat handlägga.
I e-tjänsten redovisar du de utgifter som du haft för ditt projekt. Du ska också skicka in underlag som styrker dina utgifter. Underlagen ska vara sorterade och tydligt kopplade till utgifterna. Underlagen laddar du upp i e-tjänsten.
Du ska också redovisa den privata och offentliga finansiering som du har fått in. I ditt beslut om stöd står det vilken finansiering du behöver redovisa.
Om du har fått in mer finansiering än vad som står i beslutet ska du även redovisa den finansieringen. Då justeras automatiskt det belopp som du kan få utbetalt från oss.
Om du inte har fått tillräckligt med offentlig medfinansiering när du söker utbetalning kan det innebära att vi håller inne delar av stödet tills du har fått in medfinansieringen.
Om du är upphandlingsskyldig ska du redovisa uppgifter om upphandlingen i e-tjänsten.
Om du blivit beviljad stöd i form av en klumpsumma för hela eller delar av ditt projekt behöver du inte skicka in några underlag för utgifterna som ingår i klumpsumman. Istället räcker det med att du visar att du uppnått resultatet med klumpsumman för att du ska få den utbetald. Om du blivit beviljad stöd i form av en klumpsumma står det i ditt beslut om stöd. Där finns även mer information om hur du ska redovisa din klumpsumma.
Om du driver ett projekt inom regional- eller socialfonden kan du ha blivit beviljad stöd i form av en schablonsats på 40 procent av utgifter för personal. Du behöver i så fall inte skicka in några underlag för dina övriga utgifter och investeringar. Istället skickar du bara in underlag för dina utgifter för personal och räknar sedan ut hur mycket påslaget blir. Om du ska använda den här schablonsatsen står det i ditt beslut om stöd. Där finns även mer information om hur du räknar fram beloppet du ska söka.
Om du söker utbetalning för indirekta kostnader ska du räkna ut denna genom att multiplicera dina utgifter för personal med 0,15. Du får inte räkna in kostnader för eget arbete i utgifter för personal.
Du behöver inte skicka in något underlag för dina indirekta kostnader.
Om du söker stöd för indirekta kostnader ska du inte redovisa övriga utgifter som är kopplade till följande områden:
Om du som beviljats stöd är en kommun, en region, en myndighet eller en organisation med en central ekonomifunktion kan du ansöka om undantag från kravet på betalningsbevis.
Med central ekonomifunktion menar vi en ekonomifunktion som samlat hanterar bokföring och betalningar för en organisation med flera kontor som är lokaliserade på olika postorter och där organisationen och alla kontor har samma organisationsnummer.
För att få undantag krävs det bland annat att organisationen i en beskrivning kan visa hur organisationen kan garantera att de fakturor som organisationen redovisar i en ansökan om utbetalning är betalda.
När du har undantag för betalningsbevis kan du bli uttagen för en kontroll. I denna situation ska du kunna uppvisa betalningsbevis för de utgifter som slumpats fram för kontrollen.
Om undantaget beviljas är det kopplat till organisationen, inte till ett specifikt projekt.
Sök gärna delutbetalning i ett tidigt skede. Du kan till exempel söka varje kvartal eller efter en period då du haft många eller stora utgifter. Alla underlag från perioden du söker delutbetalning för ska vara med i ansökan och du ska ha betalt alla utgifter. Om du glömmer någon utgift kan du ta med den nästa gång du söker utbetalning och skriva en förklaring.
När du söker delutbetalning ska du beskriva vad som har hänt i projektet och som har en koppling till de utgifter som du söker utbetalning för.
Alla stödmottagare kan söka förskottsbetalning, förutom
Du kan få upp till 50 procent av ditt stöd i förskott, dock högst 250 000 kronor.
När du söker förskott behöver du inte redovisa några utgifter. Därför måste du i stället redovisa utgifterna för detta belopp när du söker slututbetalning.
Du ska söka slututbetalning senast det slutdatum som står i ditt beslut om stöd. Då ska du vara klar med ditt projekt. Om du söker slututbetalning för sent minskar ditt stöd med 1 procent av utbetalningsbeloppet för varje dag som ansökan är försenad. Om din ansökan kommer in mer än 25 dagar för sent får du inga pengar alls.
När du söker slututbetalning ska du göra en slutredovisning i e-tjänsten där du beskriver vad du har gjort och svarar på frågor om bland annat mål och resultat.
Kontrollerna av ditt projekt görs både vid handläggningen av din ansökan om utbetalning och vid en eventuell kontroll på plats.
Du får veta i förväg att du ska få besök av en kontrollant. Du måste ge kontrollanten den hjälp som är nödvändig för att hen ska kunna genomföra kontrollen.
Om du inte följer villkoren i ditt beslut om stöd riskerar du att få mindre stöd, förlora hela stödet eller bli tvungen att betala tillbaka de pengar du fått tidigare. Om vi misstänker brott ska vi anmäla ärendet till Ekobrottsmyndigheten.
Det finns olika anledningar till att det kan bli avdrag, till exempel:
Det är leaderkontoren som ansvarar för stöden och handlägger din ansökan. Har du frågor om stöden ska du vända dig direkt till ditt leaderkontor.
Jordbruksverket
FE 47, Box 204
826 25 Söderhamn
I samband med ansökan om utbetalning, eller om du behöver ändra något i ditt beslut om stöd, kan du behöva skicka in underlag till Jordbruksverket på blankett eller annat papper.
Söker efter grundforeskrifter:
2016:19