Du kan få stöd för att återställa eller restaurera samiska byggnader och stängsel, en så kallad miljöinvestering. E‑tjänsten är stängd för ansökan om stöd.
Eftersom din investering eller ditt projekt måste vara färdigt senast 5 april 2025 är möjligheten att beviljas stöd efter april 2024 mycket begränsad. Eventuellt kan det fortfarande gå att söka stödet via en blankett, men ta alltid kontakt med din länsstyrelse eller den myndighet som handlägger stödet innan du söker.
Om du tidigare har beviljats stöd så kan du ansöka om utbetalning. Sista datum för att ansöka om utbetalning är den 5 april 2025. Då måste projektet eller investeringen vara färdig.
Samebyar, enskilda personer, sameföreningar och andra samiska organisationer i renskötselområdet kan få stödet. Du ska äga byggnaden och renstängslet eller ha tillstånd av ägaren för att genomföra miljöinvesteringen.
Ta alltid kontakt med Sametinget för att få ett skriftligt startbesked innan du påbörjar din investering.
Du kan få stöd för att återställa eller restaurera samiska byggnader och stängsel i renskötselområden som hör samman med traditionell renskötsel och som inte ska användas kommersiellt.
Det kan vara
Syftet är att återställa och synliggöra samiska kulturtillgångar och kulturmiljöer i renskötselområdet.
Om du gör en förstudie inför din ansökan kan du få stöd för vissa utgifter. Då ska du kontakta Sametinget och få ett skriftligt förhandsbesked om att du får genomföra förstudien.
Du kan inte få stöd för det du har köpt eller gjort innan din ansökan har kommit in till Sametinget och du har fått ett skriftligt besked om att du kan påbörja arbetet. Vill du påbörja arbetet innan du fått beslut om stöd måste du kontakta Sametinget och begära ett skriftligt startbesked.
Du kan få stöd för de här utgifterna kopplat till din investering:
Du kan bara få stöd för utgifter som har fakturadatum och betalningsdatum från och med den dag då du fått ett skriftligt startbesked eller förhandsbesked, eller din ansökan om stöd har beslutats av Sametinget.
Skatteverket bedömer möjligheten för dig att göra avdrag för momsen för de utgifter du har för miljöinvesteringen. Kontakta ditt skattekontor i samband med att du gör din ansökan om stöd för mer information.
Du kan få stöd för 90 procent av de utgifter som ger rätt till stöd. Du kan som mest få 250 000 kronor per projekt.
Utgifterna måste vara 30 000 kronor eller mer för att du ska kunna få stöd.
Stöd ges med högst 250 000 kronor.
Här är villkoren som gäller för stödet. Du kan också se villkoren i ditt beslut om stöd.
Du som söker ska
De byggnader och stängsel som du söker stöd för ska
Sametinget kommer att bedöma din ansökan efter vad som är prioriterat för att nå målen med landsbygdsprogrammet och utifrån regionala prioriteringar. Det är endast de högst prioriterade ansökningarna som får stöd. Vilka prioriteringar som finns i ditt län kan du läsa om på Sametingets webbplats.
Sametinget handlägger ansökan om stöd utefter de prioriteringar som gäller vid tidpunkten för beslut. Det betyder att de prioriteringar som gällde när en ansökan kom in kanske inte gäller vid beslutstillfället om prioriteringarna har ändrats.
Din miljöinvestering måste finnas kvar i minst 5 år, räknat från året efter slutbesiktning. Du måste alltså sköta miljöinvesteringen på ett sådant sätt att den inte försvinner eller förlorar sin funktion. Det kan finnas särskilda villkor i ditt beslut om stöd för hur du ska bevara den. Du får inte aktivt förstöra delar av marken. Du får inte heller till exempel passivt låta marken växa igen.
Om verksamheten byter ägare måste den nya ägaren fortsätta sköta miljöinvesteringen. Annars finns det risk för att du blir tvungen att betala tillbaka hela eller delar av stödet.
E‑tjänsten är stängd. I vissa län går det fortfarande att söka stödet via en blankett.
I ansökan kommer du bland annat att behöva besvara de här frågorna:
När du skickar in din ansökan ska du skicka med de här underlagen:
Om någon annan offentlig aktör medfinansierar miljöinvesteringen ska du kontakta Sametinget innan du gör din ansökan om stöd. Annan offentlig aktör kan till exempel vara kommunen, regionen eller länsstyrelsen.
Du kan behöva en fullmakt för att söka stöd och utbetalning åt en organisation eller ett företag. Du kan också ge fullmakt så att någon annan kan söka stöd åt dig.
Det finns en budgetmall som du kan fylla i och bifoga till ansökan. Mallen underlättar när du ska planera din budget. Du ska också bifoga underlag till ansökan som visar hur du kommit fram till din budget. Exempel på underlag är offerter och prisuppgifter från mer än en leverantör.
Du är inte garanterad att få stöd bara för att du har sökt stödet. Om du inte blir beviljad stöd kan det bland annat bero på att vi har prioriterat andra investeringar eller att pengarna har tagit slut.
Beslutet är anpassat efter din investering. Det innehåller viktig information om vad just du behöver göra när du genomför din investering. Läs även bilagan till beslutet, Övriga upplysningar.
Det är viktigt att du i din bokföring redovisar de utgifter och intäkter som hör till investeringen separat från utgifter och intäkter som hör till annan verksamhet. Om du inte har redovisat separat kommer det att bli ett avdrag på ditt stöd.
Det är viktigt att du sparar alla underlag så som fakturor, betalningsbevis, avtal, offerter, följesedlar och andra handlingar som underlagen hänvisar till.
Förutom den information som en faktura alltid ska innehålla så gäller det här:
Du ska ha betalningsbevis för alla fakturor. Av betalningsbevisen ska det framgå att det är du som är stödmottagare som har betalat. Fakturorna ska vara betalda senast den dag ansökan om utbetalning kommer in till den myndighet som har beslutat om ditt stöd. Det räcker inte med konteringsstämpel för din egen bokföring.
Kontantbetalningar eller Swishbetalningar över 1 000 kronor godkänns inte.
Det här är olika typer av betalningsbevis:
Du ska ta reda på om du och eventuell samarbetspartner är upphandlingsskyldiga.
Statliga myndigheter, kommuner, regioner och länsstyrelser är alltid upphandlingsskyldiga men även andra juridiska personer som aktiebolag, stiftelser och ideella föreningar kan vara det.
Om du är upphandlingsskyldig ska du upphandla inköpen för investeringen. Du ska spara alla underlag som är kopplade till de upphandlingar som är relevanta för investeringen.
Om den myndighet som handlägger din ansökan begär det kan du behöva skicka in underlag för att visa om din organisation är upphandlingsskyldig eller inte.
Beroende på vad du söker stöd för kan du behöva vissa underlag som du sedan ska redovisa när du söker utbetalning.
För att få stöd för begagnat eller återanvänt material ska du ha ett intyg på att
För att få stöd för något du köpt på avbetalning ska du bifoga detta när du söker utbetalning:
Det är viktigt att du ansöker om ändring av ditt beslut om stöd om till exempel slutdatum, tidsplan, budget, finansieringsplan eller något annat väsentligt behöver ändras jämfört med vad som står i ditt beslut om stöd. Om du redovisar utgifter som inte ingår i ditt beslut om stöd kan det innebära att du inte får stöd för de utgifterna.
Kontakta myndigheten som beslutade om ditt stöd om du är osäker på om du behöver göra en ansökan om ändring eller inte. Du ska skicka din ansökan om ändring till myndigheten som beslutade om ditt stöd.
Om det inte står något annat i beslutet om ändring så gäller ändringen från och med den dag då ansökan om ändring kom in till myndigheten.
Kontakta myndigheten som beslutade om ditt stöd om du är osäker på om du behöver göra en ansökan om ändring eller inte.
Du ska alltid ansöka om ändring av ditt beslut om stöd när:
Du söker utbetalning i vår e-tjänst.
Du ska betala utgifterna innan du söker utbetalning för dem. Det är bara de utgifter som ingår i ditt beslut om stöd som du kan få utbetalning för. Du kan söka utbetalning av hela stödet på en gång eller söka flera delutbetalningar.
Du kan inte göra ändringar i din ansökan om utbetalning när myndigheten börjat handlägga den.
I e-tjänsten redovisar du de utgifter som du haft för din investering. Du ska också skicka in underlag som styrker dina utgifter. Underlagen ska vara sorterade och tydligt kopplade till utgifterna. Underlagen laddar du upp i e-tjänsten.
Du ska också redovisa den privata och offentliga finansiering som du har fått in. I ditt beslut om stöd står det vilken finansiering du behöver redovisa.
Om du har fått in mer finansiering än vad som står i beslutet ska du även redovisa den finansieringen. Då justeras automatiskt det belopp som du kan få utbetalt från oss.
Om du inte har fått tillräckligt med offentlig medfinansiering när du söker utbetalning kan det innebära att vi håller inne delar av stödet tills du har fått in medfinansieringen.
Om du är upphandlingsskyldig ska du redovisa uppgifter om upphandlingen i e-tjänsten.
Om du som beviljats stöd är en kommun, region, myndighet eller organisation med en central ekonomifunktion kan du ansöka om undantag från kravet på betalningsbevis.
Med central ekonomifunktion menar vi en ekonomifunktion som samlat hanterar bokföring och betalningar för en organisation med flera kontor som är lokaliserade på olika postorter och där organisationen och alla kontor har samma organisationsnummer.
För att få undantag krävs det bland annat att organisationen i en beskrivning kan visa hur organisationen kan garantera att de fakturor som organisationen redovisar i en ansökan om utbetalning är betalda.
Om undantaget beviljas är det kopplat till organisationen, inte till ett specifikt projekt.
Sök gärna delutbetalning i ett tidigt skede. Du kan till exempel söka varje kvartal eller efter en period då du haft många eller stora utgifter. Alla underlag från perioden du söker delutbetalning för ska vara med i ansökan och du ska ha betalt alla utgifter. Om du glömmer någon utgift kan du ta med den nästa gång du söker utbetalning och skriva en förklaring.
När du söker delutbetalning ska du beskriva vad som har hänt i investeringen och som har en koppling till de utgifter som du söker utbetalning för. Du kan söka delutbetalning för upp till 80 procent av beloppet som ingår i ditt beslut om stöd.
Du ska söka slututbetalning senast det datum som står i ditt beslut om stöd. Då ska du vara klar med din investering och ha betalat alla dina utgifter. Om du söker utbetalning för sent minskar ditt stöd med 1 procent av utbetalningsbeloppet för varje dag som ansökan är försenad. Om din ansökan kommer in mer än 25 dagar för sent får du inga pengar alls.
När söker slututbetalning ska du göra en slutredovisning som beskriver vad du har gjort och vilka resultat och mål du har uppnått.
Du kan få din slututbetalning av stödet först när Sametinget har slutbesiktat och godkänt din miljöinvestering. Vid slutbesiktningen kontrollerar Sametinget att du gjort den investering du sagt att du ska göra.
Det är oftast Sametinget och Jordbruksverket som kontrollerar. Kontrollerna görs både vid handläggning av din ansökan om utbetalning och vid eventuell kontroll på plats. Du får oftast veta i förväg att du ska få besök av en kontrollant. Du måste ge kontrollanten den hjälp som är nödvändig för att hen ska kunna genomföra kontrollen.
Om du inte följer villkoren i ditt beslut om stöd riskerar du att få mindre stöd, förlora hela stödet eller bli tvungen att betala tillbaka de pengar du fått tidigare.
Det finns olika anledningar till att det kan bli avdrag, till exempel:
Om du har frågor om din egen stödansökan ska du kontakta Sametinget som ansvarar för handläggningen av stödet.
Om du har allmänna frågor om varför du inte kan söka det här stödet är du välkommen att ringa Jordbruksverkets kundtjänst.
I samband med ansökan om utbetalning, eller om du behöver ändra något i ditt beslut om stöd, kan du behöva skicka in underlag till Sametinget på blankett eller annat papper.
Söker efter grundforeskrifter:
2016:19