När du reser med eller handlar med djur och produkter från djur utanför EU, ska du anmäla detta i det webbaserade systemet Traces. Det gäller även avelsmaterial, vissa foder, hö och halm.
Traces är EU:s gemensamma webbaserade system för att göra det lättare att spåra och övervaka sändningar av djur, foder och produkter från djur mellan länder.
Var noga med att ha läst informationen om Traces för djur och djurprodukter innan du gör din anmälan. Om du behöver registrera en anläggning gör du det hos Jordbruksverket. För levande djur eller avelsmaterial måste detta registreras i vår e‑tjänst Anläggningsregistret - platser med djur och inte direkt i Traces. För foder eller animaliska biprodukter gör du anmälan via blankett till Jordbruksverket.
Traces är EU:s gemensamma webbaserade system som syftar till att göra det lättare att spåra och övervaka sändningar av djur, foder och produkter från djur mellan länder.
Du ska anmäla
Du ska anmäla sändningen i Traces senast en arbetsdag i förväg innan sändningens ankomst till EU. Du behöver också ta kontakt med den gränskontrollstation där din sändning ska tas in. När din sändning passerar gränsen till Sverige ska du också anmäla den till Tullverket.
Innan du kan göra en anmälan måste anläggningen som djur eller djurprodukter tas emot på vara registrerad och inlagd i Traces. Det är Jordbruksverket som ansvarar för att lägga in anläggningar för djur och djurprodukter i Traces. Det betyder att det är endast genom att registrera anläggning i någon av Jordbruksverkets register som en anläggning få status som giltig i Traces. I vissa ansökningar måste man ange att man vill bli inlagd i Traces. Till exempel i e-tjänsten till anläggningsregistret måste man svara ja på frågan om att förflytta djur över landsgräns. Det är endast genom att svara ja på den frågan som anläggningen även registreras i Traces av Jordbruksverket.
När det gäller hundar, katter och illrar behöver du bara anmäla i Traces i de här fallen:
Det kan vara en privatperson, ett företag eller speditör som anmäler sändningen via Traces. Anläggningar och transportörer är exempel på operatörer i Traces. Om du har registrerat din anläggning, eller är en registrerad eller godkänd transportör kan du begära en roll som lastansvarig till operatören i Traces.
För att kunna använda Traces behöver du ett EU-login och begära en roll i systemet. Läs om hur du gör i manualen nedan. Observera att om du har en registrering hos Jordbruksverket ska du inte skapa någon ny operatör utan använda sökfunktionen för att hitta din förinlagda operatör i systemet. Varje person som använder Traces ska ha ett eget lösenord. Ni kan alltså inte dela på ett lösenord men flera användare kan kopplas till samma operatör i Traces. Det är användarens ansvar att lösenordet inte lämnas ut till någon annan.
För att kunna logga in i Traces med ditt EU-login så behöver ditt konto ha tvåfaktorsverifiering. Det innebär att du behöver välja ett kompletterande sätt att intyga din identitet när du loggar in i Traces, utöver ditt lösenord. Det finns flera alternativa flerfaktorsverifieringssätt. Till exempel kan du ladda ned appen ”EU login”, eller om du har e-ID (Freja+, BankID) kan du använda det.
Vi rekommenderar dig att använda EU-login appen som metod för tvåfaktorsautentisering. Om du använder e-ID för inloggning i Traces ska du alltid se till att ange lösenordet innan du autentiserar dig med e-ID. Om du använder e-ID som direkt inloggning (utan att ange lösenord) riskerar du att skapa dubbla konton.
Välj vilket flerfaktorsverifieringsalternativ du vill använda. Information om samtliga flerfaktorsverifieringsalternativ finns här:
För att använda EU Login Appen som inloggningsmetod.
Du kan nu använda din mobila enhet för att komma åt Europeiska kommissionens tjänster som kräver tvåfaktorsinloggning, antingen genom att använda den fyrsiffriga PIN-koden eller genom att skanna en QR-kod.
Du kan nu använda e-ID för att komma åt Europeiska kommissionens tjänster som kräver tvåfaktorsinloggning.
Om du använder e-ID för inloggning i Traces ska du alltid se till att ange lösenordet innan du autentiserar dig med e-ID, alternativt använda ditt användarnamn istället för e-post vid inloggning. Om du använder e-ID som direkt inloggning (utan att ange lösenord) riskerar du att skapa dubbla konton.
EU Kommissionen har publicerat en video som förklarar de olika metoder samt utförliga guider för hur man lägger till tvåfaktorsinloggning.
För att kunna komma igång i systemet så måste du först bli validerad av den behöriga myndigheten. Det är Jordbruksverket som validerar användare till operatörer kopplade till införsel och utförsel av djur eller djurprodukter som är verksamma i Sverige. Livsmedelsverket validerar användare av livsmedelsoperatörer.
Mejla oss följande uppgifter
Observera att mejlfunktionen som kommer upp när du begär en roll i traces plattformen inte fungerar. Därför måste du skicka ett mejl till oss från din eget mejlprogram.
Logga in och gör din importanmälan, en så kallad hälsoinförselhandling. Det finns olika hälsoinförselhandlingar:
CHED står för Common Health Entry Document. Läs om hur du fyller i CHED på EU:s webbplats.
Du behöver ha varukoden (KN-nummer/HS/commodity code/Tariff code) på alla produkter som finns i sändningen. Varukoder finns på Tullverkets webbplats.
Om du har glömt ditt lösenord behöver du begära ett nytt. Det gör du på inloggningssidan för Traces genom att klicka på ”Skicka lösenord”. Du får ett nytt engångslösenord till din mejl inom några minuter. Får du inget mejl till din inkorg kan det ha hamnat i din skräppost. Du har 24 timmar på dig att byta ut ditt engångslösenord. Följ instruktionen som kommer i mejlet.
EU-kommissionen ansvarar för och administrerar Traces i EU. I Sverige administrerar Jordbruksverket och Livsmedelsverket Traces.
Om du har frågor kan du kontakta vår kundtjänst på telefon.