Havs- och vattenmyndigheten, Sveriges lantbruksuniversitet och Jordbruksverket kan få stöd för att samla in data till det nationella datainsamlingsprogrammet, förvalta programmet och göra vetenskapliga analyser baserade på insamlade data. Du söker både stöd och utbetalning i vår e-tjänst.
Syftet med stödet är att säkerställa nödvändigt kunskapsunderlag för genomförande av EU:s gemensamma fiskeripolitik. Detta sker genom insamling, förvaltning och användning av biologiska, miljörelaterade, tekniska och socioekonomiska data vilka resulterar i råd som efterfrågas av förvaltningen.
Havs- och vattenmyndigheten, Sveriges lantbruksuniversitet (SLU) och Jordbruksverket kan få stödet.
Stödet är till för insamling och förvaltning av det nationella datainsamlingsprogrammet. Myndigheterna kan få stöd för insamling, förvaltning och användning av data enligt EU‑regelverket och genomförandet av det svenska datainsamlingsprogrammet.
Du kan inte få stöd för investeringar.
Du kan få stöd för utgifter som har uppstått från och med den 1 januari 2021. Fakturadatum måste också vara från och med den 1 januari 2021. Investeringen eller projektet eller får inte vara avslutat.
Läs om vilka olika utgifter som du kan få stöd för.
Utgifter för personal är till exempel månadslön eller timlön, arvoden och andra personalkostnader.
Om du får stöd för utgifter för personal kan du även få stöd för indirekta kostnader. Indirekta kostnader, även kallade OH-kostnader, är utgifter som inte är direkt kopplade till någon speciell aktivitet i investeringen eller projektet men de är nödvändiga för att du ska kunna genomföra det. Det kan till exempel vara lokalkostnader, rekrytering av personal, intern utbildning, intern representation, kontorsmaterial och telefoni.
Övriga utgifter är till exempel mat, fika, resor, traktamenten, eget arbete, konsultarvoden och andra utgifter.
De villkor som gäller för stödet står i ditt beslut om stöd. Men det finns några villkor som kan vara bra att känna till redan innan du söker stödet.
Projektets eller investeringens slutdatum får vara högst 3 år från beslutsdatum.
Du som söker ska ha de tillstånd, godkännanden och avtal som krävs för projektet eller investeringen när du söker utbetalning. På webbplatsen Verksamt.se kan du hitta information om tillstånd med mera som kan behövas för ditt projekt eller din investering. Du kan också behöva kontakta till exempel myndigheter, kommuner och länsstyrelser för att få mer information om vilka tillstånd med mera som kan behövas.
Du behöver godkänna att vi får publicera vissa uppgifter på Jordbruksverkets webbplats.
Du ska lämna in en ekonomisk redovisning och en beskrivning av projektets eller investeringens genomförande och resultat när du slutredovisar.
För att få stöd gäller det här:
Om du bryter mot bestämmelserna inom 5 år från slututbetalningen kommer Jordbruksverket att kräva tillbaka stödet.
Du måste ha en sådan ekonomisk förmåga att du kan genomföra projektet eller investeringen. Till exempel så betalas stödet ut först efter att du betalt utgifterna, vilket innebär att du måste kunna ligga ute med pengar tills du får stödet utbetalt. Den myndighet om handlägger stödet kommer att kontrollera att du har tillräcklig ekonomisk förmåga för att kunna genomföra projektet.
När du får stöd från EU måste du informera om din investering eller ditt projekt och du måste tala om att pengarna delvis kommer från EU.
Om du har en webbplats eller finns på sociala medier ska du informera där. Du ska berätta om
Även i andra dokument och informationsmaterial ska du informera om stödet. Informationen ska finnas kvar på webbplatsen och i dina sociala medier åtminstone tills du har fått slututbetalningen.
På webbplatsen, dina sociala medier och i allt övrigt informationsmaterial som rör investeringen eller projektet ska du även ha med en EU-logotyp. EU-logotypen består av EU-flaggan tillsammans med en text. EU-logotypen ska alltid vara synlig och ha en framträdande plats. Du ska också informera om att det är Europeiska havs-, fiskeri- och vattenbruksfonden som delvis har finansierat ditt stöd.
Om du inte följer villkoren för information och logotyper blir det avdrag på stödet. I ditt beslut om stöd kan du läsa om vad som gäller för dig.
En informationsskylt kommer att beställas till dig som du ska sätta upp för att visa att du har fått stöd från EU för din insats.
Du ska betala för skylten till skyltleverantören och därefter söka stöd för utgiften.
Om du inte sätter upp och betalar för skylten så minskar ditt stöd genom att vi drar av tre procent på din utbetalning.
Du kommer att få mer information i bilagan som skickas med vid beslut om stöd.
Du söker stödet i två steg:
När du har fått beslutet om att du får stödet kan du söka utbetalning.
Du söker både stödet och utbetalning i vår e-tjänst.
När du söker stödet ska du bland annat svara på frågor om
Du kan behöva en fullmakt för att söka stöd och utbetalning åt en organisation eller ett företag. Du kan också ge fullmakt så att någon annan kan söka åt dig.
Du ska fylla i en budgetmall och bifoga till ansökan. Du ska också bifoga underlag till ansökan som visar hur du kommit fram till din budget. Exempel på underlag är offerter och prisuppgifter från mer än en leverantör. Du behöver också bifoga underlag för beräkningen av timlön om du har utgifter för personal.
Om du söker stöd för indirekta kostnader ska de vara baserade på de 3 senaste räkenskapsåren. Du ska alltid skicka in underlag för din beräkning och som hjälp kan du använda vår beräkningsmall för indirekta kostnader som finns bland flikarna i budgetmallen. Du ska även skicka in årsredovisningar för de 3 åren där det ska framgå vilka kostnader som ingår i beräkningen.
I ditt beslut om stöd står det som du behöver veta. Men här är några saker som är bra att tänka på direkt efter att du skickat in din ansökan om stöd.
I din bokföring ska du redovisa de utgifter och intäkter som hör till investeringen eller projektet separat från utgifter och intäkter som hör till annan verksamhet. Om du inte har redovisat separat kommer det att bli ett avdrag på ditt stöd.
Du ska ta reda på om du är upphandlingsskyldig.
Statliga myndigheter, kommuner, regioner och länsstyrelser är alltid upphandlingsskyldiga men även andra juridiska personer som aktiebolag, stiftelser och ideella föreningar kan vara det.
Om du är upphandlingsskyldig ska du upphandla inköpen för investeringen eller projektet. Du ska spara alla underlag som är kopplade till de upphandlingar som är relevanta.
Om den myndighet som handlägger din ansökan begär det kan du behöva skicka in underlag för att visa om din organisation är upphandlingsskyldig eller inte.
Beroende på vilket upphandlingsförfarande som du har använt ska du skicka in dessa handlingar tillsammans med din ansökan om utbetalning:
Alla ansökningar poängsätts enligt specifika urvalskriterier. En ansökan kan få mellan 0 och 500 poäng och måste få minst 200 poäng för att få stöd. De urvalskriterier vi använder för poängsättningen kan skilja sig åt mellan stöden. Urvalskriterierna finns i den nationella handlingsplanen för havs-, fiskeri- och vattenbruksprogrammet. Ansökningarna handläggs och beslutas i den ordning de kommer in.
Om du redovisar utgifter som inte ingår i de aktiviteter som finns i ditt beslut om stöd kan det innebära att du inte får stöd för de utgifterna.
Du ska alltid ansöka om ändring av ditt beslut om stöd när du
Kontakta myndigheten som beslutade om ditt stöd om du är osäker på om du behöver göra en ansökan om ändring eller inte. Du ska skicka din ansökan om ändring till myndigheten som beslutade om ditt stöd.
Om det inte står något annat i beslutet om ändring så gäller ändringen från och med den dag då ansökan om ändring kom in till myndigheten.
Du behöver inte ansöka om ändring av ditt beslut om stöd om du byter ut en aktivitet eller utgift mot en annan likvärdig aktivitet eller utgift. Det kan till exempel vara att du väljer att göra ett digitalt nyhetsbrev i stället för att trycka broschyrer eller väljer att anställa en person istället för att köpa tjänsten.
För att få ditt stöd utbetalt behöver du ansöka om utbetalning. Om du vill få pengar i förskott kan du söka om förskottsutbetalning och om du vill få en del av pengarna innan allt är genomfört kan du söka en eller flera delutbetalningar. Den sista ansökan om utbetalning som du skickar in måste vara en ansökan om slututbetalning.
Du söker utbetalning i vår e-tjänst.
Du ska betala utgifterna innan du söker utbetalning för dem. Det gäller inte vid förskottsutbetalning. Det är bara de utgifter som ingår i aktiviteterna som står i ditt beslut om stöd som du kan få utbetalning för.
Du kan inte använda e‑tjänsten för göra ändringar i din ansökan om utbetalning när myndigheten börjat handlägga den.
Det finns olika typer av utbetalningar.
Du kan söka förskottsutbetalning så fort du har fått ditt beslut om stöd.
Du kan få upp till 50 procent av ditt stöd i förskott, dock högst 250 000 kronor.
När du söker förskott behöver du inte redovisa några utgifter. Därför måste du i stället redovisa utgifterna för detta belopp när du söker slututbetalning.
Statliga myndigheter, regioner och kommuner kan inte söka förskottsutbetalning.
Du kan söka delutbetalning en eller flera gånger. Sök gärna delutbetalning i ett tidigt skede. Du kan till exempel söka varje kvartal eller efter en period då du haft många eller stora utgifter. Alla underlag från perioden du söker delutbetalning för ska vara med i ansökan och du ska ha betalt alla utgifter. Om du glömmer någon utgift kan du ta med den nästa gång du söker utbetalning och skriva en förklaring.
När du söker delutbetalning ska du beskriva vad som har hänt i investeringen eller projektet och vad de redovisade utgifterna har använts till.
Du ska söka slututbetalning senast det slutdatum som står i ditt beslut om stöd. Då ska du vara klar med din investering eller ditt projekt. Om du söker slututbetalning för sent minskar ditt stöd med 1 procent av utbetalningsbeloppet för varje dag som ansökan är försenad. Om din ansökan kommer in mer än 25 dagar för sent får du inga pengar alls.
När du söker slututbetalning ska du göra en slutredovisning i e-tjänsten där du beskriver vad du har gjort och svarar på frågor om bland annat mål och resultat.
I e-tjänsten redovisar du de utgifter som du haft för din investering eller ditt projekt. Du ska också skicka in underlag som styrker dina utgifter. Underlagen ska vara sorterade och tydligt kopplade till utgifterna. Underlagen laddar du upp i e‑tjänsten.
Om du är upphandlingsskyldig ska du redovisa uppgifter om upphandlingen i e‑tjänsten.
Du ska också redovisa den privata och offentliga medfinansiering som du har fått in. I ditt beslut om stöd står det vilken finansiering du behöver redovisa.
Om du har fått in mer finansiering än vad som står i beslutet om stöd ska du även redovisa den finansieringen. Innan vi kan göra en slututbetalning till dig så ska du i första hand betala tillbaka den överskjutande medfinansieringen. I annat fall kan vi behöva justera det belopp som du kan få utbetalt från oss.
Om du inte har fått tillräckligt med offentlig medfinansiering när du söker utbetalning kan det innebära att vi håller inne delar av stödet tills du har fått in medfinansieringen.
För att du ska få dina pengar är det viktigt att underlagen för utbetalning är korrekta.
Du ska spara alla underlag så som fakturor, betalningsbevis, avtal, offerter, följesedlar och andra handlingar som underlagen hänvisar till.
Förutom den information som en faktura alltid ska innehålla så ska fakturan
Du ska ha betalningsbevis för alla fakturor. Av betalningsbevisen ska det framgå att det är du som är stödmottagare som har betalat. Du ska skicka in betalningsbevisen i e-tjänsten.
Fakturorna ska vara betalda senast den dag ansökan om utbetalning kommer in till den myndighet som har beslutat om ditt stöd. Det räcker inte med konteringsstämpel för din egen bokföring.
Kontantbetalningar eller Swishbetalningar över 1 000 kronor godkänns inte.
Det här är olika typer av betalningsbevis:
Om du som beviljats stöd är en kommun, en region, en myndighet eller en organisation med en central ekonomifunktion kan du ansöka om undantag från kravet på betalningsbevis.
Med central ekonomifunktion menar vi en ekonomifunktion som samlat hanterar bokföring och betalningar för en organisation med flera kontor som är lokaliserade på olika postorter och där organisationen och alla kontor har samma organisationsnummer.
För att få undantag krävs det bland annat att organisationen i en beskrivning kan visa hur organisationen kan garantera att de fakturor som organisationen redovisar i en ansökan om utbetalning är betalda.
Om undantaget beviljas är det kopplat till organisationen, inte till en specifik investering eller projekt.
Om du har fått undantag från betalningsbevis för åren 2014–2020 så måste du ansöka om ett nytt undantag för åren 2021–2027.
Beroende på vad du söker stöd för kan du behöva vissa underlag som du sedan ska redovisa när du söker utbetalning.
Om du har personal som jobbar per timme behöver du föra en projektdagbok där det står
Du behöver också lämna in en beräkning av timlönen och lönespecifikationer när du söker utbetalning.
Om du i stället har personal som jobbar en viss procent behöver du lämna ett underlag som styrker hur stor andel av en heltidstjänst den anställde arbetar och underlag för eventuella förmåner. Du behöver också lämna in lönespecifikationer när du söker utbetalning. Det gäller även för personal som arbetar heltid.
I ditt beslut om stöd finns mer information om hur du ska hantera kostnader för löner, arvoden och andra personalkostnader när det är aktuellt för din investering eller ditt projekt.
Om du har utgifter för fika ska du spara betalningsbevis och även faktura eller kvitto, deltagarlistor och ha en förklaring till utgifterna. Utgifterna ska gälla extern representation och bidra till att du uppnår målet. I din ansökan om utbetalning redovisar du sedan de faktiska utgifterna för fikat, men högst 60 kronor exklusive moms per person.
Om du har utgifter för lunch eller middag ska du spara deltagarlistor och ha en förklaring till utgifterna. Utgifterna ska gälla extern representation och bidra till att du uppnår målet. I din ansökan om utbetalning redovisar du sedan utgifterna med en schablon på 100 kronor exklusive moms per person och måltid.
Om du har utgifter för att anordna en konferens ska du spara konferensprogrammet och listan med namn på de externa deltagarna och vilka organisationer de tillhör. I din ansökan om utbetalning redovisar du sedan de faktiska utgifterna för lunch, middag och fika.
Om du har utgifter för resor ska du spara underlag för reseutlägg, till exempel bussbiljetter eller parkeringskvitton, och styrka dessa med reseräkningar.
Om du har utgifter för resor med egen bil, tjänstebil eller leasingbil, där milkostnaden inte ingår i leasingavtalet, ska du styrka dessa med en körjournal. I din ansökan om utbetalning redovisar du sedan utgifterna med en enhetskostnad på 40 kronor per mil. Om du faktureras för ett faktiskt belopp när det gäller leasingbilen så redovisar du det fakturerade beloppet.
Om du har utgifter för traktamenten, ska du styrka dessa utgifter med reseräkningar. I din ansökan om utbetalning redovisar du sedan utgifterna enligt Skatteverkets schablonbelopp för traktamente.
Om du utför arbete i din investering eller i ditt projekt, men inte kan ta ut någon lön för detta eftersom du har fått stödet som privatperson eller för din enskilda firma, så kan du ändå beviljas stöd i form av så kallat eget arbete. Du redovisar då en kostnad på 340 kronor per timma i din ansökan. Även handelsbolag och kommanditbolag kan få stöd för eget arbete och då är det arbetet som utförs av delägarna som är stödberättigande. För att få stöd för eget arbete måste du redovisa din nedlagda arbetstid i en projektdagbok.
För att få stöd för begagnad utrustning ska du ha ett intyg på att
För att få stöd för något du köpt på avbetalning ska du bifoga detta när du söker utbetalning:
I ditt beslut om stöd står det hur du ska hantera övriga utgifter om det är aktuellt för din investering eller ditt projekt.
Alla ansökningar om stöd och utbetalning kontrolleras. Syftet är att säkerställa att enbart de som följer reglerna får stöd.
Det är oftast länsstyrelsen och Jordbruksverket som kontrollerar. Alla ansökningar kontrolleras vid handläggningen av din ansökan och en del kontrolleras även på plats. Du får oftast veta i förväg att du ska få besök av en kontrollant. Du måste ge kontrollanten den hjälp som är nödvändig för att hen ska kunna genomföra kontrollen. Om du fått information om en kommande kontroll kan vi inte bevilja några ansökningar om ändring av stöd eller utbetalning förrän kontrollen är genomförd. Om handläggaren noterat ett fel i ditt beslut om stöd, eller i din ansökan om utbetalning, kan inte de delar som berörs av felet ändras.
Om du inte följer villkoren i ditt beslut om stöd riskerar du att få mindre stöd, förlora hela stödet eller bli tvungen att betala tillbaka de pengar du fått tidigare.
Om vi misstänker brott, alltså att någon medvetet fuskat för att få del av stöd och ersättningar, ska vi anmäla ärendet till Ekobrottsmyndigheten. Om felet i den EU-finansierade delen av stödet är större än 10 000 euro måste vi också anmäla det till den europeiska byrån för bedrägeribekämpning, OLAF.
Det finns olika anledningar till att det kan bli avdrag. Här är några exempel:
Håll dig uppdaterad om stöden inom havs-, fiskeri- och vattenbruksprogrammet.
Det är Havs- och vattenmyndigheten som ansvarar för stödet och handlägger din ansökan. Om du har frågor om stödet ska du vända dig direkt till Havs- och vattenmyndigheten.
I samband med ansökan om utbetalning, eller om du behöver ändra något i ditt beslut om stöd, kan du behöva skicka in underlag till Havs- och vattenmyndigheten på blankett eller annat papper.
Havs- och vattenmyndigheten
Box 11930
404 39 Göteborg
Söker efter grundforeskrifter:
2022:24