I e‑tjänsten SAM Internet söker du jordbrukarstöd. Du kan ändra vissa saker i din ansökan i SAM Internet efter att du har skickat in den.
I SAM Internet söker du de här jordbrukarstöden:
Om du ska söka stöd i SAM Internet för första gången ska du kontakta din länsstyrelse för att få ett kundnummer. Du kan beställa ett kundnummer på länsstyrelsens webbplats, eller ringa till dem.
För att logga in i tjänsten behöver du en e‑legitimation, till exempel mobilt BankID eller Freja eID. E‑legitimationen är personlig och knuten till ditt personnummer. Kontakta din bank eller Freja för att skaffa e‑legitimation.
För att kunna använda alla funktioner i e‑tjänsten SAM Internet måste du logga in och använda e‑tjänsten på en dator. SAM Internet är inte anpassad för mobiltelefon, surfplatta eller annan utrustning med pekskärm. Det beror främst på att det inte går att rita skifte så noggrant som krävs på dessa enheter.
Du kan använda SAM Internet på de flesta moderna datorer. För att kunna använda SAM Internet behöver du
Du kan använda SAM Internet trots att du inte uppfyller våra rekommendationer. Det kan dock innebära att vissa av funktionerna inte fungerar så bra som det är tänkt. SAM Internet fungerar inte i webbläsarna Internet Explorer och Safari.
Oavsett om du gör din SAM‑ansökan själv eller om du tar hjälp av någon annan kan du behöva dela ut fullmakt.
Om du har ett aktiebolag eller ett handelsbolag behöver du en fullmakt för att du ska kunna logga in och representera ditt företag. Om någon annan ska logga in och företräda dig, exempelvis en konsult, behöver du ge den personen en fullmakt.
Det finns en hjälpfunktion inne i SAM Internet som förklarar funktioner i e‑tjänsten och hur du gör för att söka de olika stöden. Hjälpfunktionen visas med en vit knapp med ett blått frågetecken. Klickar du på knappen kommer du direkt till Tips och hjälp där du kan läsa mer ingående om hur du använder olika funktioner. Frågetecknet finns på flera ställen och du får hjälp med just det avsnitt du håller på med.
När du har loggat in i SAM Internet kan du starta din ansökan på tre olika sätt:
Vi har byggt om och förbättrat funktionen ”Hämta uppgifter” inför 2024.
Om du har skickat in din ansökan 2023 kan du välja att hämta vissa uppgifter från ansökan 2023. Vi hämtar alltså uppgifter från den senast inskickade versionen av din ansökan 2023. Dina block finns redan i ansökan när du loggar in. Du kan själv välja om du vill hämta både skiften och stöduppgifter eller bara hämta dina skiften. Om du väljer att hämta skiften med stöduppgifter så hämtar vi även in följande uppgifter från föregående års ansökan:
Fyllde du även i uppgifter om kontaktperson i förra årets ansökan så hämtas de uppgifterna också.
Du kan hämta uppgifter så länge du inte har skickat in din ansökan. Om du får fråga om att hämta uppgifter och väljer att avbryta kan du göra det senare via startfliken. Har du redan hunnit fylla i uppgifter kommer vi bara att hämta uppgifter på de block där du ännu inte har fyllt i någonting. Om du redan har hämtat uppgifter en gång kan du göra det igen på enstaka block om du först tar bort de uppgifter som du har fyllt i på blocket. Vi hämtar då uppgifter där det saknas och vi ändrar inte några uppgifter som redan är ifyllda.
Vissa uppgifter kan vi inte hämta in. Det kan exempelvis vara skiften som håller för låg kvalitet eller inte längre stämmer överens med blockets gränser. Det kan också bero på att den ansökta arealen avviker från hur skiftet ser ut. Det är du som ansvarar för att de ansökta uppgifterna är korrekta. Du måste därför kontrollera alla uppgifter innan du skickar in din ansökan.
Det finns fem flikar i SAM Internet. Under flikarna Karta och Skiften, Åtagande och Övriga uppgifter kan du behöva fylla i uppgifter. Mer utförlig information om vad du ska fylla i under varje flik för att söka stöden finns i hjälpfunktionen.
Under fliken Karta och Skiften ska du kontrollera att alla dina block finns med på kartan och i Block- och skifteslistan. Lägg till block och auto-rita skifte på varje block om det saknas. I blockmenyn ska du också ange vilket block du vill ha som brukningscentrum. Du ska även ange gröda/markanvändning (grödkod) för hur du tänker bruka marken och areal på varje skifte som du söker gårdsstöd för. Här söker du också stöd och åtagande för ersättning som gäller för specifika block. Du måste söka utbetalning för alla åtaganden varje år för att få ersättning. Här kan du även lämna förslag på ändringar som du tycker bör göras i din blockkarta genom att föreslå en ändring av block.
Under fliken Åtagande kan du söka åtagande som inte är knutna till ett visst block. Du kan också se de åtaganden som du redan har som inte är knutna till ett visst block. Det gäller de här ersättningarna:
I de flesta fall behöver du också fylla i uppgifter på andra ställen i SAM Internet för att du ska kunna få ett åtagande. Det hittar du mer information om i hjälpfunktionen.
Under fliken Övriga uppgifter finns fyra underflikar. Här fyller du i uppgifter som krävs för statistik och uppföljning till EU. Här kan du söka stöd till unga jordbrukare. Du kan lämna uppgifter om kontrollorgan ifall du har ekologisk produktion. Har du djur ska du också ange uppgifter om djurbaserade stöd, till exempel anläggningens registreringsnummer och antal djur. Om du behöver bifoga en fil till din ansökan kan du göra det här. Du kan också ange övriga upplysningar. Du ska även ange kontaktuppgifter till den person som kan svara på frågor om din ansökan. Det behöver du bara göra om det är någon annan än du själv som har gjort ansökan.
Under fliken Översikt får du en översikt över informationen som du har fyllt i. Här hittar du också listan över fel och varningar.
Om du har skapat en ändring kan du jämföra Översikten med en tidigare version. Du kan se vad som är tillagt, borttaget eller ändrat sedan tidigare version.
När du gör din ansökan kan du ha rapporten Mina fel och varningar öppen. Då ser du direkt om du har gjort något fel i ansökan. När du har rättat felet uppdaterar du rapporten genom att klicka på knappen Uppdatera. Om varningen försvinner har du rättat felet. Du hittar rapporten under knappen Rapporter uppe i SAM Internets högra hörn eller genom att klicka på fliken Översikt.
Varningstexterna i rapporten inleds med ordet fel, varning eller observera.
Det finns rapporter med sammanställd information om din ansökan som kan vara bra att ha. Du hittar rapporterna under knappen Rapporter uppe i SAM Internets högra hörn.
Du behöver inte göra klart hela din ansökan vid ett och samma tillfälle. Du kan när som helst logga ut från SAM Internet och fortsätta senare. I vissa rutor finns en Spara-knapp som du ska klicka på så att det du fyller i sparas. I övriga fall sparas allt som du fyller i automatiskt.
När du har fyllt i dina uppgifter, kontrollerat att din ansökan stämmer i översikten och åtgärdat eventuella anmärkningar (fel, varningar och observera) skickar du in din ansökan genom att klicka på knappen Skicka in.
Du får upp en ruta där du ska godkänna de krav och villkor som gäller för din ansökan och att du skickar in din ansökan trots eventuella anmärkningar. Klicka på knappen Skicka in ansökan.
När du har skickat in ansökan får du upp en ruta som talar om att den är registrerad hos länsstyrelsen och du ser status ”inskickad ansökan” längst upp vid ditt kundnummer. Du kan också se en kvittens på Mina sidor.
I SAM Internet kan du både exportera uppgifter från SAM Internet till andra dataprogram och importera uppgifter från de vanligaste växtodlingsprogrammen. Funktionen hittar du när du har loggat in i SAM Internet under knappen Import/Export uppe till höger.
För att importera till SAM Internet behöver du en xml-fil som följer en viss struktur. Du kan göra en export och på så sätt få en xml-fil som följer strukturen. I denna fil kan du sedan göra de ändringar du vill och sedan importera den igen. Detta under förutsättning att du har rensat din ansökan eller att det är ny ansökansperiod.
När du ska importera är det viktigt att du inte använder samma fil år efter år. Du måste exportera en ny fil varje år eftersom uppgifter om block och skiften förändras.
Om du ska importera uppgifter till SAM Internet via en xml-fil är det även viktigt att du först exporterar en fil med din befintliga ansökan och sparar den. Om du ångrar dig, eller om den importerade filen innehåller fel går det snabbt att återställa din ansökan genom att läsa in den sparade filen.
Om du inte har en sparad exporterad fil innan du påbörjar importen och något går fel tar det lång tid för Jordbruksverket att återställa din ansökan.
Mer om vilka uppgifter som går att importera hittar du i filbeskrivningen.
På Mina sidor kan du se dina blockkartor från tidigare år. Du hittar blockkartor från 2015 och framåt bifogade i respektive SAM‑ansökan under Kommunikation i mina ärenden på Mina sidors startsida. Blockkartorna för i år finns också inne i SAM Internet under fliken Karta och Skiften.
På våra sidor om SAM‑ansökan kan du läsa mer om viktiga datum, villkor, utbetalningar och annat som är bra att känna till när du ska söka stöd eller ändra i din ansökan.
Om du behöver hjälp med SAM‑ansökan och e‑tjänsten SAM Internet kan du kontakta din länsstyrelse. Det är lättare och du kan få hjälp snabbare om du redan är inloggad i SAM Internet när du kontaktar länsstyrelsen.
Gäller det Västernorrlands län ska du i stället ringa det här numret.
Har du tekniska problem kan du kontakta den tekniska supporten via ett formulär. Det kan till exempel vara om du har problem att logga in eller om du får meddelande om tekniskt fel när du är inloggad i SAM Internet.
Jordbruksverket behandlar de personuppgifter som du lämnar i din SAM‑ansökan för ändamålen stödhantering, kontroll, revision, statistik, information, uppföljning, utvärdering och analys samt vid krishantering och bekämpning av djur- eller växtsmittor.
Den rättsliga grunden för att behandla dina personuppgifter är myndighetsutövning. Uppgifterna behandlas elektroniskt. De personuppgifter vi behandlar om dig delas med andra myndigheter och till EU:s institutioner för motsvarande ändamål i enlighet med vad som följer av EU-lagstiftning, lag eller förordning. Vi är också rättsligt skyldiga att publicera namn, kommun, vilka stöd du har fått och stödbelopp samt uppgifter om mark och markanvändning.
Jordbruksverket kommer att lagra uppgifterna i enlighet med vad som gäller för myndigheters arkivhantering. Kontakta kundtjänst om du vill ha tillgång till de personuppgifter som vi behandlar om dig.
Vi vill att så många som möjligt ska kunna använda vår e‑tjänst. Läs om hur e‑tjänsten uppfyller lagen om tillgänglighet till digital offentlig service, eventuella kända tillgänglighetsproblem och hur du kan rapportera brister till oss.