Du kan behöva göra en exportansökan för att få exportera djurprodukter, foder eller levande djur till ett land utanför EU. Du tar reda på om en exportansökan behövs genom att undersöka vilka krav som gäller i det land som du ska exportera till. Om det visar sig att det krävs en förhandling på myndighetsnivå ska du göra en exportansökan.
Driftinformation: Just nu finns inga planerade driftstopp.
Exportansökan riktar sig främst till dig som avser att exportera större kvantiteter och ofta. Det är ingen lösning för en enstaka export. När din exportansökan har kommit in till oss är det vi på Jordbruksverket som sköter förhandlingen med landet. Det kan ta lång tid (i normalfallet flera år) innan förhandlingarna är klara.
Exportansökningarna handläggs av Jordbruksverket i prioriteringsordning och inte efter ansökningsdatum.
För att logga in i tjänsten behöver du en e‑legitimation, till exempel mobilt BankID eller Freja eID. E‑legitimationen är personlig och knuten till ditt personnummer. Kontakta din bank eller Freja för att skaffa e‑legitimation.
Testa att stänga webbläsaren och öppna den igen om du har svårt att logga in i tjänsten.
Jordbruksverket behandlar de personuppgifter som du lämnar i din ansökan för ändamålen tillståndshantering, kontroll, statistik, information och för uppföljning, utvärdering och analys.
Den rättsliga grunden för att behandla dina personuppgifter är myndighetsutövning. Uppgifterna behandlas elektroniskt. De personuppgifter vi behandlar om dig delas med andra myndigheter, kommuner och enskilda i enlighet med vad som följer av EU-lagstiftning, lag och förordning.
Jordbruksverket kommer att lagra uppgifterna i enlighet med vad som gäller för myndigheters arkivhantering. Kontakta kundtjänst om du vill ha tillgång till de personuppgifter som vi behandlar om dig.
Vi vill att så många som möjligt ska kunna använda vår e‑tjänst. Läs om hur e‑tjänsten uppfyller lagen om tillgänglighet till digital offentlig service, eventuella kända tillgänglighetsproblem och hur du kan rapportera brister till oss.