Lättläst om Jordbruksverket
Jordbruksverket är en statlig myndighet.
Vi är experter på jordbruk och fiske.
Vår viktigaste uppgift är att mat
som kommer från jordbruket
ska vara bra för både människor, djur och miljön.
Vi ska också se till att alla djur i Sverige mår bra.
Här kan du läsa mer om vad vi arbetar med.
Jordbruksverket är en myndighet
Jordbruksverket är en statlig myndighet.
Det betyder att regeringen bestämmer
vad vi ska arbeta med.
Vi är experter på olika områden,
till exempel jordbruk och fiske.
Därför kan vi berätta för regeringen
om vad som händer inom de områdena.
Vi ser också till att alla som arbetar
med djur, jordbruk och fiske
följer de lagar som gäller i Sverige.
Det här gör vi på Jordbruksverket
Jordbruksverket har flera uppgifter.
Den viktigaste uppgiften handlar om
mat som kommer från jordbruket.
Vi ska se till att den maten är bra
för både människor, djur och miljön.
Mat från jordbruket kan till exempel vara
mjöl, kött och ägg.
Jordbruksverket ska också se till
att alla djur mår bra och inte blir sjuka.
Det gäller bland annat
- djur i lantbruket
- sällskapsdjur
- djur i djurparker.
Vi ska även arbeta för att göra det enklare
att leva på landsbygden i Sverige.
Vi finns på flera platser i Sverige
Jordbruksverkets huvudkontor finns i Jönköping.
Men vi har också personal som arbetar på andra platser i Sverige.
Det arbetar 1 700 personer på Jordbruksverket.
Gemensam jordbrukspolitik
Sverige är medlem i Europeiska Unionen, EU.
Det är tjugosju länder som är med i EU.
Alla länder i EU har samma regler för jordbruk.
Det kallas för gemensam jordbrukspolitik.
Vi på Jordbruksverket har ansvar för pengar från EU
som lantbrukare kan söka.
De kan till exempel söka pengar
för att förbättra sin gård på olika sätt.
Även andra som arbetar på landsbygden
kan söka pengar från EU.
Kontakta oss om du har frågor
Behöver du hjälp med något?
Då kan du ringa till oss.
När du ringer till oss är det en inspelad röst som svarar.
Rösten säger hur du ska göra för att få prata med någon
som kan svara på dina frågor.
Du kan också mejla till oss.
Det gör du genom att fylla i ett formulär.
Du kan ringa oss med hjälp av Teletal
Har du svårt för att prata?
Då kan du ringa till oss genom tjänsten Teletal.
Det innebär att en tolk är med under samtalet
och hjälper dig när det behövs.
Senast granskad: 2026-02-02