Vårt varumärke
Det är vi tillsammans som bygger Jordbruksverkets varumärke. Därför är det viktigt att vi delar samma bild av vilket varumärke det är vi vill bygga, det vill säga vilket Jordbruksverk som vi vill sträva efter att vara.
Varumärkets byggstenar
I vår varumärkesplattform har vi samlat de byggstenar som hjälper oss att definiera vilka vi är och varför vi finns till. När vi är överens om byggstenarna blir det också mycket lättare för oss att arbeta tillsammans, prioritera, utvecklas och nå våra mål.
De delar som vi har valt ska definiera vårt varumärke är vårt uppdrag, vår värdegrund, vår kultur, vår verksamhetssstrategi, vår tonalitet och vårt huvudsakliga budskap.
Vårt uppdrag
Vi får vårt uppdrag från regeringen. Det finns en instruktion som talar om vad Jordbruksverket ska arbeta med och fokusera på. Så här beskriver vi vårt uppdrag utifrån kärnan i vår instruktion från regeringen:
Vi finns för att främja en ökad, robust och hållbar matproduktion och god djurvälfärd i hela Sverige. Vi bidrar till en levande landsbygd.
Det betyder att vi arbetar för att det ska bli mer svensk mat, på ett hållbart sätt. Och för att svenska djur och växter ska vara friska och livskraftiga. För att mark och vatten ska vårdas för framtida generationer. Och för att man ska kunna bo och verka i hela Sverige.
Den statliga värdegrunden
Vi arbetar i allmänhetens tjänst. Därför ska det gå att lita på att vi är opartiska och behandlar alla människor lika och med respekt. Vårt arbete ska vara rättssäkert och utföras effektivt, tillgängligt och serviceinriktat. Öppenhet, yttrandefrihet, meddelarfrihet och offentlighet gäller självklart hos oss.
Vi delar vår värdegrund med alla andra statliga myndigheter, eftersom den bottnar i grundlagar och andra lagar som gäller för all statlig verksamhet. Vi som statsanställda måste följa dessa generella regler så att vår verksamhet blir effektiv, rättssäker och fri från korruption och maktmissbruk.
Reglerna brukar sammanfattas i sex principer:
- Demokrati
- Legalitet
- Objektivitet
- Fri åsiktsbildning
- Respekt
- Effektivitet och service
Vår kultur
På Jordbruksverket har vi en kultur som bygger på ett stort engagemang. Vi bryr oss om vårt viktiga samhällsuppdrag, att verkligen göra skillnad för våra kunder och vi bryr oss också om varandra på vår arbetsplats. Vi tror på en kultur som bygger på öppenhet och delaktighet men även att vi är modiga och vågar fråga, vågar tänka nytt, att vi bjuder in varandra, att det blir fel ibland men att vi lär av det. Vi tar ansvar för en god förvaltning och en god arbetsmiljö liksom att den statliga värdegrundens delar är vår ryggrad.
Så här har vi valt att definiera den kultur som vi vill ha:
Vi bryr oss om vårt samhälle, våra kunder och varandra. Genom öppenhet, delaktighet och mod skapar vi resultat och arbetsglädje. Vi står stadigt på den statliga värdegrunden.
Vår verksamhetsstrategi
När vi vet vad vårt uppdrag är och vilka ramar vi behöver verka inom är det dags att titta på nästa steg: vad vi behöver fokusera på för att lyckas med vårt uppdrag.
Utifrån vårt uppdrag sätter vi mål och gör en strategisk plan som tydligare visar inom vilka områden vi ska verka och vad vi ska prioritera den närmsta tiden. Verksamhetsstrategin ses över var femte år.
Vi har tre övergripande mål som visar vilka samhällseffekter vårt arbete ska bidra till:
- Sverige ska ha en konkurrenskraftig, lönsam och ökande matproduktion.
- Sverige ska nå klimat- och miljömålen och produktionen ska bli mer resurseffektiv.
- Sverige ska ha en god djurhälsa, en god djurvälfärd och ett gott växtskydd.
Strategin har också fokus på förändring och vår gemensamma utveckling för att vi ska kunna navigera i en föränderlig omvärld och utveckla våra leveranser. Vi har identifierat det goda kundmötet och det effektiva Jordbruksverket som viktiga utvecklingsområden.
Vår tonalitet
Begreppet tonalitet används inom kommunikationsteorin för att beskriva vilket språkbruk, tonläge och bildspråk som passar ihop med ett visst varumärke. Som statlig myndighet har vi en skyldighet att kommunicera på ett sätt som inkluderar alla medborgare. För oss är det självklart att använda klarspråk och anpassa våra dokument så att det blir tillgängliga för så många som möjligt.
Utöver det behöver vi också fundera på hur vi uttrycker oss så att vår kommunikation uppfattas som begriplig, konsekvent och trovärdig. Vår tonalitet ska hjälpa oss med det.
Jordnära
Vi väljer att sammanfatta vår tonalitet som jordnära. Det betyder att vi inte gör oss till utan möter våra målgrupper där de är, på deras villkor.
Vi utvecklar det ytterligare så här:
Ärliga
Vi har modet att säga som det är. Vår kommunikation är transparent, ansvarsfull och okrusidullig.
Trevliga
Vi behöver varandra för att lyckas, därför möter vi våra kunder och kollegor med värme och respekt.
Inkluderande
För att uppmuntra till öppenhet och delaktighet ska vår kommunikation vara lätt att ta till sig och känna igen sig i.
Vårt huvudsakliga budskap
Vi har en bred verksamhet med många spännande frågor som vi hanterar dagligen. Därför finns det mycket att berätta om oss i mötet med andra. Om det är svårt att komma ihåg exakt hur vårt uppdrag är formulerat så finns även det här huvudbudskapet som vi kan använda i extern och intern kommunikation:
Mer svensk mat, på ett hållbart sätt.
Senast uppdaterad: 2024-11-01