Logotyp Jordbruksverket
Logotyp Jordbruksverket

Stöd för marknadsföring och informations­insatser

Du kan söka stöd för att göra marknadsförings­kampanjer eller andra åtgärder som leder till att konsumtionen av jordbruksprodukter och vissa livsmedel som är producerade inom EU ökar. Bransch­organisationer, producent­organisationer och andra organisationer som arbetar på en övergripande nivå kan söka stödet.

Vem kan få stöd?

Organisationer som representerar den aktuella sektor som de söker stöd för kan få stöd.

  • En branschorganisation anses representera en sektor när den svarar för minst 50 procent av producenterna alternativt 50 procent av volymen eller värdet av försäljningen av den aktuella produkten eller sektorn.
  • När det gäller de geografiska ursprungsbeteckningarna kan en grupp av producenter och beredare som representerar den skyddade beteckningen få stöd. De anses representera produkten om de svarar för minst 50 procent av volymen eller värdet av försäljningen av den aktuella produkten.
  • Erkända producentorganisationer kan få stöd.
  • Organ som informerar om och främjar jordbruksprodukter inom ramen för ett offentligt uppdrag kan få stöd.

Enskilda företag kan inte få stöd, men kan få möjlighet att visa upp sina produkter inom ramen för en beviljad kampanj. Varumärken är tillåtna under vissa förutsättningar.

För att kunna få stöd måste organisationen ha de tekniska, ekonomiska och professionella resurser som krävs för att genomföra åtgärderna på ett effektivt sätt. EU-kommissionen avgör från fall till fall om kraven uppfylls. De tittar bland annat på vad som krävs för den kampanj du söker pengar för.

Det här kan du få stöd för

Du kan få stöd för att göra åtgärder som ökar konsumtionen av jordbruksprodukter och vissa livsmedel som är producerade inom EU. Du kan bland annat få stödet för

  • reklamkampanjer i olika medier
  • deltagande i utställningar och mässor
  • PR-kampanjer.

Här är några exempel på produkter:

  • frukt
  • grönsaker
  • rapsolja
  • kött
  • mjölk och mjölkprodukter
  • bröd
  • bakverk
  • chokladprodukter.

Om det handlar om fiskeri- och vattenbruksprodukter kan man få stödet om produkten kombineras med minst ett annat livsmedel som ger rätt till det här stödet, som till exempel potatis eller mjölkprodukter.

Det här är ett stöd med pengar från EU. Inför varje nytt år ser EU-kommissionen över behoven och bestämmer vilken typ av åtgärder, produkter och marknader som de prioriterar och hur mycket pengar man kan få för de olika delarna. Det är vanligt att de prioriterar åtgärder som genomförs av flera organisationer från minst två EU-länder och aktiviteter i länder utanför EU. Varje årsbudget brukar också innehålla öronmärkta medel för specifika sektorer som drabbats av störningar på marknaden.

Den säljfrämjande åtgärden eller informationskampanjen kan också syfta till att marknadsföra något av följande:

  • en skyddad ursprungsbeteckning
  • en skyddad geografisk beteckning
  • en garanterat traditionell specialitet
  • den ekologiska produktionsmetoden enligt EU:s gemensamma regelverk för ekologisk produktion och märkning
  • nationella kvalitetssystem som uppfyller särskilda kriterier för bland annat livsmedelssäkerhet, spårbarhet, autenticitet, märkning, djurvälfärd, miljöskydd, hållbarhet, folkhälsa (exempelvis hälsosamma matvanor och en ansvarsfull alkoholkonsumtion) eller särskilda produktegenskaper (exempelvis när det gäller kvalitet, smak och tradition)
  • nationella certifieringssystem.

Så mycket pengar kan du få

Under 2020 finns det totalt 191,4 miljoner euro att söka. 100 miljoner euro betalas ut till åtgärder som genomförs av en eller flera organisationer som kommer från samma land inom EU. 91,4 miljoner euro betalas ut till åtgärder som genomförs av organisationer som kommer från två eller flera länder inom EU.

Beroende på vad du söker stöd för så kan du få stöd för 70–85 procent av kostnaden för åtgärden.

För 2020 finns det extra pengar att söka för

  • nötkött och kalvkött
  • konsumtion av frukt och grönt för en hälsosam livsstil
  • marknadspåverkan på grund av covid 19 .

Ansökningstiden för år 2020 har nu gått ut. Nästa ansökningsomgång börjar troligen i januari 2021.

Villkor för stödet

Det finns många villkor som du måste följa. Här är några exempel:

  • Du ska genomföra det du söker stöd för under minst ett år men inte längre än tre år. Du kan dock söka stöd för samma kampanj en gång till, en kampanj kan alltså finansieras under maximalt sex år.
  • Huvudbudskapet ska vara ett EU- budskap och till exempel belysa de tillverkningsmetoder, den livsmedelssäkerhet eller den matkultur som finns inom EU. Du ska lansera det du söker stöd för under den gemensamma signaturen ”Enjoy it's from Europe".
  • Huvudsyftet får inte vara att marknadsföra produktens ursprung, men du får nämna ursprung. Huvudregeln är att marknadsföringen ska vara märkeslös för en typ av produkt, till exempel att man ska äta mer smör. Varumärken får under vissa villkor vara synliga på informationsmaterial och liknande.
  • Du får inte ta emot något annat stöd från EU för samma åtgärd.
  • Huvudregeln är att du måste genomföra åtgärden i något mer land än Sverige. Rent nationella kampanjer tillåts om de främjar hälsosamma kostvanor, den ekologiska produktionsmetoden enligt EU:s gemensamma regelverk för ekologisk produktion och märkning eller en skyddad beteckning (skyddad ursprungsbeteckning, skyddad geografisk beteckning eller garanterat traditionell specialitet).

Kontakta oss om du har frågor

Kontakta enheten för livsmedel och export.

Kontakta Chafea

Senast uppdaterad: 2020-09-09