Stöd för marknadsföring och informations­insatser

Du kan söka stöd för att göra marknadsförings­kampanjer eller andra åtgärder som leder till att konsumtionen av jordbruks­produkter och vissa livsmedel som är producerade inom EU ökar. Bransch­organisationer och producent­organisationer kan söka stödet.

Det här är ett stöd med pengar från EU. Inför varje nytt år ser EU-kommissionen över behoven och bestämmer vilken typ av åtgärder, produkter och marknader som ska prioriteras samt hur budgeten ska fördelas mellan dessa. Varje årsbudget brukar också innehålla öronmärkta medel för sektorer som har drabbats av störningar på marknaden.

Antingen kan du söka medel i ett enkelt program där alla sökanden kommer från samma medlemsland, eller i ett multiprogram med sökanden från olika medlemsländer.

Ansökan

Ansöknings­perioden för 2025 aviseras inom kort. Om du har för avsikt att söka stödet är det bra att börja planera din ansökan redan nu.

Informations­dagar

EU-kommissionen anordnar informations­dagar i början av varje år i samband med att ansöknings­perioden öppnar. Nästa gång äger de rum den 29–30 januari 2025.

Budgetfördelningen för 2025

Den 20 november 2024 beslutade EU arbets­programmet för 2025. Budgeten för stöd du kan söka uppgår till totalt 92 miljoner euro och fördelningen redovisas i tabellerna.

Fördelning av stödet – enkla program
Enkla programBudget (miljoner euro)
Totalt enkla program92
varav
Enkla program på EU:s inre marknad, totalt39,1
EU:s kvalitets­ordningar9
Ekologiska livsmedel10
Hållbarhet generellt6
Hälsosam kost (färsk frukt och grönt)9,1
EU-produkter med avseende på livsmedels­säkerhet, spårbarhet, äkthet, märkning, näring, tradition, smak, djurvälfärd med mera5
varav
Enkla program i länder utanför EU, totalt47,9
Asien16,3
Kanada, USA, Mexiko9,3
Övriga länder17,3
Ekologiskt eller hållbarhet5
varav
Enkla program vid allvarlig marknads­störning5
Fördelning av stödet – multiprogram
MultiprogramBudget (miljoner euro)
Totalt multiprogram40
varav
Multiprogram på EU:s inre marknad, totalt19,5
Särskild karaktär3,1
Hälsosam kost (färsk frukt & grönt)3,6

Ekologiska livsmedel

5,4

Hållbarhet generellt7,4

varav


Multiprogram i länder utanför EU, totalt15,5
Alla länder12,5
Ekologiska livsmedel och hållbarhet3
varav
Multiprogram vid allvarlig marknads­störning5

Vem kan få stöd?

Dessa aktörer kan söka stödet:

  • bransch­organisationer, om man representerar minst 50 procent av producenterna alternativt 50 procent av volymen eller värdet av försäljningen av den aktuella produkten eller sektorn
  • erkända producent­organisationer
  • när det gäller geografiska ursprungs­beteckningar kan en grupp producenter få stöd, om den representerar minst 50 procent av volymen eller värdet av försäljningen av den aktuella produkten.

Enskilda företag kan inte få stöd, men de kan däremot visa upp sina produkter inom ramen för en beviljad kampanj. Varumärken är tillåtna under vissa förutsättningar.

För att få stöd måste aktören ha de tekniska, ekonomiska och kunskaps­mässiga resurser som krävs för att genomföra åtgärderna på ett effektivt sätt. EU-kommissionen avgör om kraven uppfylls.

Det här kan du få stöd för

Du kan få stöd för åtgärder som ökar konsumtionen av jordbruks­produkter och livsmedel producerade inom EU, till exempel

  • reklam­kampanjer i olika medier
  • deltagande i utställningar och mässor
  • PR-aktiviteter.

Här är några exempel på produkter som du kan få stöd för att främja:

  • frukt
  • grönsaker
  • rapsolja
  • kött
  • mjölk och mjölkprodukter
  • bröd
  • bakverk
  • chokladprodukter

Om det handlar om fiskeri- och vattenbruksprodukter kan man få stödet om produkten kombineras med minst ett annat livsmedel som ger rätt till det här stödet.

Den sälj­främjande åtgärden eller informations­kampanjen kan också syfta till att marknadsföra något av följande:

  • en skyddad ursprungs­beteckning
  • en skyddad geografisk beteckning
  • en traditionell specialitet
  • ekologiska livsmedel som produceras enligt EU:s regelverk
  • nationella kvalitets­system som uppfyller kriterier för bland annat livsmedels­säkerhet, spårbarhet, autenticitet, märkning, djurvälfärd, miljöskydd, hållbarhet, folkhälsa (som hälsosamma matvanor och ansvarsfull alkohol­konsumtion) samt produkt­egenskaper kopplat till kvalitet, smak och tradition
  • nationella certifierings­system.

Villkor för stödet

Det finns många villkor som du måste följa. Här är några exempel:

  • Du ska genomföra den åtgärd du söker stöd för under minst ett år, men inte längre än tre år. Du kan dock söka stöd för samma kampanj två gånger, vilket innebär att en kampanj kan finansieras under maximalt sex år.
  • Huvudbudskapet ska kopplas till EU, till exempel belysa tillverknings­metoder, livsmedels­säkerhet eller matkultur inom EU. Du ska lansera det du söker stöd för under den gemensamma signaturen ”Enjoy, it's from Europe".
  • Huvudsyftet får inte vara att marknadsföra produktens ursprung, men du får nämna ursprung.
  • Marknadsföring och information ska vara generisk för en typ av produkt, till exempel smör. Varumärken får vara synliga på informationsmaterial och liknande under vissa villkor.
  • Du får inte ta emot något annat stöd från EU för samma åtgärd.
  • Huvudregeln är att du måste genomföra åtgärden i något mer land än Sverige, eller tillsammans med en aktör från ett annat EU-land. Rent nationella kampanjer tillåts om de främjar hälsosamma kostvanor och ekologisk produktion enligt EU:s regler samt en skyddad ursprungsbeteckning, geografisk beteckning eller garanterat traditionell specialitet.

Kontakta oss om du har frågor

Kontakta livsmedelskedjan och exportenheten.

Kontakta European Research Executive Agency (REA)

Senast granskad: 2024-12-06