Stöd för marknadsföring och informationsinsatser
Du kan söka stöd för att göra marknadsföringskampanjer eller andra åtgärder som leder till att konsumtionen av jordbruksprodukter och vissa livsmedel som är producerade inom EU ökar. Branschorganisationer och producentorganisationer kan söka stödet.
Det här är ett stöd med pengar från EU. Inför varje nytt år ser EU-kommissionen över behoven och bestämmer vilken typ av åtgärder, produkter och marknader som ska prioriteras samt hur budgeten ska fördelas mellan dessa. Varje årsbudget brukar också innehålla öronmärkta medel för sektorer som har drabbats av störningar på marknaden.
Antingen kan du söka medel i ett enkelt program där alla sökanden kommer från samma medlemsland, eller i ett multiprogram med sökanden från olika medlemsländer.
Ansökan
Ansökningsperioden för 2025 aviseras inom kort. Om du har för avsikt att söka stödet är det bra att börja planera din ansökan redan nu.
Informationsdagar
EU-kommissionen anordnar informationsdagar i början av varje år i samband med att ansökningsperioden öppnar. Nästa gång äger de rum den 29–30 januari 2025.
Budgetfördelningen för 2025
Den 20 november 2024 beslutade EU arbetsprogrammet för 2025. Budgeten för stöd du kan söka uppgår till totalt 92 miljoner euro och fördelningen redovisas i tabellerna.
Enkla program | Budget (miljoner euro) |
---|---|
Totalt enkla program | 92 |
varav | |
Enkla program på EU:s inre marknad, totalt | 39,1 |
EU:s kvalitetsordningar | 9 |
Ekologiska livsmedel | 10 |
Hållbarhet generellt | 6 |
Hälsosam kost (färsk frukt och grönt) | 9,1 |
EU-produkter med avseende på livsmedelssäkerhet, spårbarhet, äkthet, märkning, näring, tradition, smak, djurvälfärd med mera | 5 |
varav | |
Enkla program i länder utanför EU, totalt | 47,9 |
Asien | 16,3 |
Kanada, USA, Mexiko | 9,3 |
Övriga länder | 17,3 |
Ekologiskt eller hållbarhet | 5 |
varav | |
Enkla program vid allvarlig marknadsstörning | 5 |
Multiprogram | Budget (miljoner euro) |
---|---|
Totalt multiprogram | 40 |
varav | |
Multiprogram på EU:s inre marknad, totalt | 19,5 |
Särskild karaktär | 3,1 |
Hälsosam kost (färsk frukt & grönt) | 3,6 |
Ekologiska livsmedel | 5,4 |
Hållbarhet generellt | 7,4 |
varav | |
Multiprogram i länder utanför EU, totalt | 15,5 |
Alla länder | 12,5 |
Ekologiska livsmedel och hållbarhet | 3 |
varav | |
Multiprogram vid allvarlig marknadsstörning | 5 |
Vem kan få stöd?
Dessa aktörer kan söka stödet:
- branschorganisationer, om man representerar minst 50 procent av producenterna alternativt 50 procent av volymen eller värdet av försäljningen av den aktuella produkten eller sektorn
- erkända producentorganisationer
- när det gäller geografiska ursprungsbeteckningar kan en grupp producenter få stöd, om den representerar minst 50 procent av volymen eller värdet av försäljningen av den aktuella produkten.
Enskilda företag kan inte få stöd, men de kan däremot visa upp sina produkter inom ramen för en beviljad kampanj. Varumärken är tillåtna under vissa förutsättningar.
För att få stöd måste aktören ha de tekniska, ekonomiska och kunskapsmässiga resurser som krävs för att genomföra åtgärderna på ett effektivt sätt. EU-kommissionen avgör om kraven uppfylls.
Det här kan du få stöd för
Du kan få stöd för åtgärder som ökar konsumtionen av jordbruksprodukter och livsmedel producerade inom EU, till exempel
- reklamkampanjer i olika medier
- deltagande i utställningar och mässor
- PR-aktiviteter.
Här är några exempel på produkter som du kan få stöd för att främja:
- frukt
- grönsaker
- rapsolja
- kött
- mjölk och mjölkprodukter
- bröd
- bakverk
- chokladprodukter
Om det handlar om fiskeri- och vattenbruksprodukter kan man få stödet om produkten kombineras med minst ett annat livsmedel som ger rätt till det här stödet.
Den säljfrämjande åtgärden eller informationskampanjen kan också syfta till att marknadsföra något av följande:
- en skyddad ursprungsbeteckning
- en skyddad geografisk beteckning
- en traditionell specialitet
- ekologiska livsmedel som produceras enligt EU:s regelverk
- nationella kvalitetssystem som uppfyller kriterier för bland annat livsmedelssäkerhet, spårbarhet, autenticitet, märkning, djurvälfärd, miljöskydd, hållbarhet, folkhälsa (som hälsosamma matvanor och ansvarsfull alkoholkonsumtion) samt produktegenskaper kopplat till kvalitet, smak och tradition
- nationella certifieringssystem.
Villkor för stödet
Det finns många villkor som du måste följa. Här är några exempel:
- Du ska genomföra den åtgärd du söker stöd för under minst ett år, men inte längre än tre år. Du kan dock söka stöd för samma kampanj två gånger, vilket innebär att en kampanj kan finansieras under maximalt sex år.
- Huvudbudskapet ska kopplas till EU, till exempel belysa tillverkningsmetoder, livsmedelssäkerhet eller matkultur inom EU. Du ska lansera det du söker stöd för under den gemensamma signaturen ”Enjoy, it's from Europe".
- Huvudsyftet får inte vara att marknadsföra produktens ursprung, men du får nämna ursprung.
- Marknadsföring och information ska vara generisk för en typ av produkt, till exempel smör. Varumärken får vara synliga på informationsmaterial och liknande under vissa villkor.
- Du får inte ta emot något annat stöd från EU för samma åtgärd.
- Huvudregeln är att du måste genomföra åtgärden i något mer land än Sverige, eller tillsammans med en aktör från ett annat EU-land. Rent nationella kampanjer tillåts om de främjar hälsosamma kostvanor och ekologisk produktion enligt EU:s regler samt en skyddad ursprungsbeteckning, geografisk beteckning eller garanterat traditionell specialitet.
Kontakta oss om du har frågor
Kontakta livsmedelskedjan och exportenheten.
Kontakta European Research Executive Agency (REA)
Författningar
- Europaparlamentets och Rådets förordning om informationskampanjer och säljfrämjande åtgärder, 1144/2014
- EU-kommissionens delegerade förordning 2015/1829 om komplettering av Europaparlamentets och rådets förordning om informationskampanjer och säljfrämjande åtgärder
- EU-kommissionens genomförandeförordning 2015/1831 om informationskampanjer och säljfrämjande åtgärder
- Kommissionen förordning om säkerheter och import- och exportlicenserKommissionens genomförandeförordning om regler för tillämpning av systemet med import- och exportlicenserKommissionen delegerade förordning om säkerheter med mera
Du kanske också är intresserad av det här
Senast granskad: 2024-12-06