Publiceringsdatum1 april 2025

Kartläggning och analys av utbudet av svenska ekologiska livsmedel

Under 2024 har Sweco undersökt konsumtionen av ekologiska livsmedel. De har också analyserat vad som krävs för att öka andelen svenska ekologiska livsmedel jämfört med importerade. Dessutom har de identifierat vilka produkter som kan produceras i Sverige och gett rekommendationer för framtida åtgärder.

Händer som håller i några rödgula äpplen.

Foto: Lev Dolgachov/Mostphotos

Identifierade utmaningar och åtgärder

I arbete har både generella och specifika utmaningar inom olika delar av livsmedels­kedjan identifierats och analyserats. De viktigaste åtgärderna varierar beroende på produkt. För att lösa dessa utmaningar måste olika aktörer, från jord till bord, samarbeta och ta hänsyn till hur utmaningarna påverkar varandra.

Prioriterade livsmedel

Kartläggningen har identifierat flera livsmedel som primär­producenter och livsmedels­företag skulle kunna satsa på för att öka marknads­andelen av svenska ekologiska livsmedel:

  • smör och hårdost
  • bröd
  • rapsolja
  • tomat, potatis, äpplen
  • frysta grönsaker (spenat, broccoli, blomkål, grönkål och lök)
  • torkade och konserverade baljväxter (linser, bönor och kikärtor)
  • barnvällingpulver
  • socker
  • glutenfritt havregryn.

Insatser för ökad produktion

För att öka produktionen av ekologiska livsmedel behövs insatser som kan skapa förutsättningar för hållbart företagande i förädlingsledet. Det krävs också utbildning, forskning och rådgivning kopplat till ekologisk primär­produktion samt samverkan i produktions- och förädlingsledet.

Efterfrågan på ekologiska livsmedel är bland annat beroende av informations- och kommunikations­insatser om den ekologiska produktionen och dess mervärden

Lönsamhet i primärproduktionen

Inom primärproduktionen är lönsamheten en avgörande faktor för att nå en ökad svensk ekologisk produktion. Lönsamhet påverkas av flera faktorer:

  • Låga marginaler gör producenterna känsliga för skördebortfall och prisvariationer på insatsvaror och sålda produkter.
  • Kostnader och administration för ekocertifiering.
  • Forskning, utbildning och rådgivning för ekologiska odlingstekniker, växtskydd och anpassade sorter.

Förädling och distribution

Förädlings- och distributionsledet skulle kunna bidra till att fler svenska ekologiska livsmedel når försäljningsledet och slut­konsumenterna. Eftersom förädling och distribution kräver tillräckliga volymer för att hanteringen ska vara kostnads­effektiv är det viktigt att den ekologiska produktionen upprätthåller eller ökar sina produktions­­volymer och att det finns efterfrågan för de ekologiska produkterna i konsumtionsledet.

Investeringsstöd för lagrings- och förädlings­utrustning kan ha betydelse för att sänka tröskeln för nya företag att etablera sig i mellanleden, liksom samverkan mellan aktörer för att dela kostnader och öka volymer.

Marknads- och försäljningsledet

Marknaden och försäljningen domineras av ett fåtal stora företag. Samarbeten mellan primär­producenter och mellan primär­producenter och handel kan hjälpa svensk ekologisk produktion att hitta nya försäljnings­kanaler och bli mer tillgänglig för konsumenter.

Konsumenters preferenser

Konsumenters preferenser och val baseras i hög utsträckning på kunskap och värdering av den ekologiska matens mervärden. Efterfrågan på ekologiska livsmedel är bland annat beroende av informations- och kommunikations­insatser om den ekologiska produktionen och dess mervärden.

Många olika märkningar eller otydlig kommunikation försvårar för konsumenterna att göra medvetna val. Svenskt och närproducerat utgör i dagsläget tydliga konsumtions­preferenser. Dessa är möjliga att kombinera med ekologiskt. Ett svårare ekonomiskt läge gör dock att färre prioriterar ekologiskt på grund av ett oftast högre pris.

Rekommendationer

Det krävs insatser i hela livsmedelskedjan för att produktionen och konsumtionen av svenska ekologiska livsmedel ska öka. För att svenska jordbruksföretag och småskaliga livsmedels­företag på landsbygden ska kunna producera och sälja mer ekologiskt ger Sweco följande rekommendationer:

  • Bidra till att öka den svenska ekologiska produktionen med utgångspunkt i de varor som i denna rapport bedöms ha potential i förhållande till importerade varor, givet att identifierade utmaningar hanteras utifrån helhet och inbördes beroenden.
  • Utred möjligheterna att benämna eller certifiera produktionen i trappsteg upp till existerande certifieringar.
  • Genomför satsningar som syftar till ett starkare förädlingsled utifrån de beroenden som finns mellan förädling, primär­produktion och handel.
  • Bidra till ökad lokal samverkan för att hantera identifierade utmaningar inom ekologisk produktion och konsumtion.
  • Underlätta framväxten av alternativa kanaler till kunderna.
  • Stöd kommunikationsinsatser och kunskapsförmedling om svenska ekologiska mervärden, riktat till en bred målgrupp.
  • Stimulera marknadsförings­insatser inom handel och restaurang för att öka efterfrågan på ekologiska varor.
  • Satsa på kompetens­försörjning i livsmedels­sektorn och om ekologiska livsmedel.
  • Säkra finansiering av forskning och utveckling av ekologiska odlings­tekniker, växtskydd och växtförädling.

Senast uppdaterad: