Jordbruksverket organiserar Sveriges deltagande på Grüne Woche
Världsmässan för jordbruk och livsmedel, Grüne Woche, lockar över 300 000 besökare till Berlin varje år. Jordbruksverket har sedan 2018 arrangerat det svenska deltagandet på mässan, där svenska företag får möjlighet att testa den tyska marknaden. Mässan 2026 kommer att pågå mellan den 16 och den 25 januari.
Syftet med deltagandet
För att stärka landsbygdsutvecklingen och uppnå en ökad livsmedelsproduktion i Sverige krävs en efterfrågan på svenska produkter och måltidsdestinationer. Att främja den efterfrågan är det långsiktiga målet med Jordbruksverkets svenska monter på Grüne Woche. Företagen som deltar i montern bidrar till att bygga bilden av Sverige som matdestination.
Temat för den svenska montern är ”Se, smaka och upplev Sverige” där vi visar upp goda exempel på svensk kvalitet och gastronomi. Det stora mediala intresset och de politiska besöken i den svenska montern ger tillfälle att förmedla viktiga budskap om svenska livsmedelskedjans mervärden. 2026 års monter bygger vidare på det tidigare upplägget med röda stugor som framgångsrikt har fångat besökarnas uppmärksamhet.

Den svenska montern brukar vara välbesökt.
Företag som medverkar på Grüne Woche 2026
Hantverksbryggare
Hantverksbryggare från hela Sverige med en stor variation av olika ölstilar har varit representerade i den svenska montern sedan 2018. På mässan 2026 medverkar:
- Bustad Brewing Co., ett familjeägt bryggeri beläget i Lidköping vars öl är opastöriserad, ofiltrerad och fri från klarningsmedel.
- Fjällbryggarna, ett hantverksbryggeri från Medelpad vars öl tar inspiration från fjällen.
- Halmstad Brygghus, ett lokalproducerande hantverksbryggeri som producerar med grön el från vattenkraft genererat från ån Nissan.
- Nääs Gårdsbryggeri, ett hantverksbryggeri i östgötska Ydre med en restaurang, pub och gårdsbutik. På gården finns även ett viltslakteri.
- Värmdö Bryggeri, ett modernt hantverksbryggeri i Stockholms skärgård. Värmdö Bryggeri AB ingår i en koncern med Värmdö Bränneri AB som båda ägs via Värmdö Musteri AB.
- Smögenbryggar'n, ett marint bryggeri som jobbar mycket med lokala, hållbara samarbeten. 2025 öppnades en Ölhall med servering året om.
- Kvarnagårdens Bryggeri, ett hantverksbryggeri baserat i Braås med en bred palett av olika ölsorter och drycker.
Falbygdens Osteri
Falbygdens Osteria är en måltidsdestination som lockar över 250 000 besökare årligen. Företaget förädlar ost, har tillverkning i eget gårdsmejeri och erbjuder måltidsupplevelser kopplat till sin ost- och delikatessbutik.
Goda AB
Under varumärket Mörsjö deli producerar företaget handgjorda, krispiga och smaksatta tunnbrödchips. Exporterar bland annat till Norge och Tyskland.
Klädesholmen Seafood
Klädesholmen producerar ett brett sortiment av sillprodukter på sill från Norska havet och Nordsjön. Produktion av sillprodukter på Klädesholmen har anor från 1500-talet.
Lanthandeln Sonarp
Under varumärket Ängabackens Björksoda produceras och säljs en torr, mousserande, alkoholfri dryck framställd av ren björksav. Vid sidan om produktionen av dryck bedriver företaget besöksverksamhet där man även tar emot internationella gäster.
Möja Fisk AB
Möja Fisk AB är en fiskbutik och restaurang i Stockholms skärgård, öppen under sommartid. På Grüne Woche presenterar Möja Fisk ett havsknäcke, tillverkat med 20 procent sockertång.
Petersborgs Gård
Petersborgs Gård odlar och producerar senap och senapsprodukter som bland annat säljs i den egna gårdsbutiken. Medverkar på mässan tillsammans med Österlens Kött & Vilt Brösarp som producerar älgkorven senapen serveras med.
Roberts
Roberts är en producent av extrakter och aromer till bryggerier och livsmedelsindustrin.
Skedvi Bröd
Skedvi Bröd tillverkar knäckebröd enligt traditionella hantverksmetoder. Företaget bedriver gårdsbutik och jobbar med cirkularitet genom att ta tillvara på knäckebrödsrester för att producera akvavit. Skedvi Bröds knäckebröd har nyligen fått geografiskt härkomstskydd.
Visit Trollhättan Vänersborg
Visit Trollhättan Vänersborg är en turistorganisation för städerna Trollhättan och Vänersborg med uppgift att marknadsföra destinationerna.
Österlenkryddor
Österlenkryddor har en ekologisk frilandsodling av kryddor och en hantverksmässig tillverkning av kryddblandningar som säljs både genom en egen internationell webbshop och egen gårdsbutik.
Österlens Kött & Vilt Brösarp
Österlens Kött & Vilt Brösarp är en köttbutik med lokala råvaror. Producerar älgkorv som i montern serveras tillsammans med senap från Petersborgs Gård.
Jordbruksverket söker utställare till mässan 2027 och framåt
Genom Livsmedelsstrategin 2.0, som regeringen presenterade i mars 2025, förlängs uppdraget med ytterligare fem år med målet att visa upp svensk livsmedelskvalitet och gastronomi. Jordbruksverket välkomnar därför livsmedelsproducenter och måltidsturismaktörer som är intresserade av att delta att göra ett studiebesök under Grüne Woche 2026.
Kriterier för medverkan är bland annat att produkterna är tillverkade i Sverige under svenskt varumärke, och av svenska råvaror i så stor utsträckning som möjligt. Antalet utställare är begränsat och företag kommer erbjudas plats efter beslut av en urvalskommitté. Inför medverkan får deltagande företag handledning och praktiskt stöd från Jordbruksverket.
Kontaktperson för intressenter
Är du intresserad av att delta på Grüne Woche kommande genomföranden? Hör av dig till konsult Lena Ekman Tiltman via antingen e-post eller telefon.
Bakgrund
Jordbruksverket har i uppdrag från regeringen att genomföra Sveriges deltagande på Grüne Woche i Berlin inom ramen för livsmedelsstrategin. Sverige har deltagit sedan 2018 med målet att främja bilden av Sverige som ett unikt destinationsmål med måltidsupplevelser, jordbruksprodukter och livsmedel. Tillsammans med de deltagande företagen presenterar vi både traditionella och innovativa livsmedelsprodukter som ska inspirera besökarna till att se, smaka och uppleva Sverige.
Om Grüne Woche
Grüne Woche i Berlin är en av världens ledande konsumentmässor för lantbruk, livsmedel och trädgård och därmed en viktig och central mötesplats för alla som arbetar inom mat- och besöksnäringen.
Mässan äger rum i januari varje år och 2025 deltog 1 500 utställare från 53 olika länder. Den genomsnittlige besökaren spenderar enligt mässarrangören samma cirka 1 500 kronor under sitt besök på mässan, vilket gör det till en intressant testarena för produkter med exportpotential.
Mässan fyller dessutom en viktig jordbrukspolitisk roll genom konferensen Global Forum for Food and Agriculture (GFFA), med 2 000 deltagare från politik, forskning, akademi och organisationer, som pågår parallellt med mässan.
Short Summary in English
At Grüne Woche, one of the world's leading events in the food, agriculture and horticulture sectors, Swedish producers and food destinations will present products that represent both our rich heritage and future.
In the Swedish pavilion themed “Discover, taste and experience Sweden”, visitors are welcomed by a wide range of products, from pickled herring, Swedish crispbread, cheese, elk sausage and mustard to craft beer and beverages from the forest. The more innovative offerings include seaweed crispbread, sparkling birch sap and fried flatbread chips.
As a culinary destination Sweden has much to offer with unique flavours and experiences. Several of the producers represented in the pavilion welcome visitors to their destinations. We also provide tourist material and inspiration as well as information about added values of Swedish food production.
The Swedish pavilion is organised by Jordbruksverket, the Swedish National Board of Agriculture. We are proud to present Swedish quality and gastronomy at Grüne Woche.
Zusammenfassung auf Deutsch
Schweden auf der Grüne Woche 2026
Auf der Grünen Woche, einer der weltweit führenden Veranstaltungen in den Bereichen Lebensmittel, Landwirtschaft und Gartenbau, präsentieren schwedische Produzenten und kulinarische Destinationen, die sowohl unser reiches Erbe als auch unsere Zukunft repräsentieren.
Im schwedischen Pavillon werden unter dem Motto „Schweden entdecken, schmecken und erleben“ Besucher mit einer großen Auswahl an Produkten begrüßt, darunter eingelegter Hering, schwedisches Knäckebrot, Käse, Elchwurst und Senf sowie Craft-Bier und Getränke aus dem Wald. Zu den innovativeren Angeboten gehören Knäckebrot mit Algen, alkoholfreier Birkensaftsekt und frittierte Fladenbrot-Chips.
Als kulinarisches Reiseziel hat Schweden mit einzigartigen Aromen und Erlebnissen viel zu bieten. Mehrere der im Pavillon vertretenen Produzenten heißen Besucher an ihren Standorten willkommen. Neben einer Vielzahl von Inspirationen geben wir unseren Besuchern auch touristisches Material sowie Informationen über den Mehrwert der schwedischen Lebensmittelproduktion mit auf den Weg.
Der schwedische Pavillon wird von Jordbruksverket, dem schwedischen Landwirtschaftsministerium, organisiert. Wir sind stolz darauf, schwedische Qualität und Gastronomie auf der Grünen Woche präsentieren zu dürfen.
Du kanske också är intresserad av det här
Senast granskad: 2025-11-28