Jordbruksverket samordnar Sveriges deltagande på Grüne Woche

Jordbruksverket samordnar för fjärde året Sveriges deltagande på en av världens största konsumentmässor, Grüne Woche i Berlin den 20‑29 januari 2023. Målet för Sveriges deltagande 2023 är en stärkt export av ekologiska livsmedel.

Syftet med deltagandet

Mässan används som testarena för företagen. Företagen som medverkar på mässan får värdefulla erfarenheter och insikter i deras arbete med att påbörja export till Tyskland eller vidareutveckla befintlig export.

Jordbruksverket har coachat flera av företagen i 2023 års landslag, för att de ska vara väl förberedda inför sin medverkan vid Grüne Woche.

Företag som medverkar på Grüne Woche 2023

Arvid Nordquist HAB

Arvid Nordquist tillverkar KRAV-märkt kaffe som dessutom är Fair Trade och klimatkompenserat.

Föreningen Sveriges Oberoende Småbryggerier

Föreningen Sveriges Oberoende Småbryggerier är en sammanslutning av över 130 hantverksbryggerier från hela Sverige med en stor variation av olika ölstilar. Föreningen har medverkat vid tre tidigare tillfällen och deltar 2023 med sju bryggerier med ekologisk och innovativ profil. Medverkar på mässan gör

  • Göteborgs Nya Bryggeri (Västra Frölunda),
  • AB Hantverksöl Gamla Enskede,
  • Kornheddinge BryggeriKompani,
  • Lundabryggeriet (Torna Hällestad),
  • Råå Bryggeri (Helsingborg),
  • Smögenbryggarn (Smögen) och
  • Wetterstadens Bryggeri (Jönköping).

Grinnemo Hallon och Honung, Gräsmark

Grinnemo Hallon och Honung i Gräsmark medverkar med en värmländsk tapas av trattkantarellchutney och ost på skrädmjölskex. De jobbar med att ställa om och certifiera sin produktion till ekologisk.

Mjödhamnen, Hällefors

Mjödhamnen i Hällefors är en pionjär inom mjöd i Sverige som tillverkar egna produkter med honung från svenska biodlare. De jobbar med att utveckla nya leverantörskontakter för att ställa om och certifiera sin produktion till ekologisk.

Orkla Foods

Med över 40 varumärken är Orkla Foods nordens största aktör inom dagligvaruhandel. Orkla Foods deltar med EU-ekologiska, KRAV-märkta och MSC-märkta produkter som är sojabaserade och veganska för den som vill äta mindre kött. Produkter tillverkade i Sverige av

  • Abba (Kungshamn),
  • Felix (Fågelmara, Kumla) och
  • Anamma (Eslöv).

Roots of Malmö, Malmö

Roots of Malmö brygger ekologisk kombucha med spännande smaker.

Sörgården Måla, Arboga

Sörgården Måla i Arboga är en ekologiskt certifierad producent av grillsåser, marmelader, senap och chutneys som använder 100 procent naturliga råvaror. Medverkar gör de på mässan med bland annat grillsåser som serveras till grillad älgkorv.

Stockholms Bränneri

Stockholms Bränneri gör hantverksmässigt tillverkad ekologisk gin i flera olika smaker.

Pomologik, Strängnäs

Pomologik i Strängnäs har hantverksmässig tillverkning av cider på svenska äpplen, i sortimentet finns både EU-ekologiska och KRAV-märkta sorter.

Swedish Bee Company

Swedish Bee Company satsar på produktion av KRAV-märkt honung, bipollen och att tillhandahålla bisamhällen till försäljning.

Nordic Soda Company, Norrköping

Under varumärkena The Dirtwater Fox Brewery och Ekobryggeriet tillverkar och säljer Nordic Soda Company ekologisk läsk utan färgämnen och onödiga tillsatser och ekologisk tonic.

Värmland

I regi av Christoffer – Robins Mat AB erbjuds besökarna på IGW en älgburgare med en brioche bakad på Fagerås ekologiska vetemjöl och Stöpafors kvarns skrädmjöl, ekologisk burgarcheddar från Väddö Mejeri och tillbehör bl.a. ekologisk lök från Torfolksgård.

Österlenkryddor, Köpingebro

Österlenkryddor i Köpingebro har en ekologisk frilandsodling av kryddor och en hantverksmässig tillverkning av kryddblandningar. Inför mässan lanseras en internationell webshop.

Deltagare från utställarföretagen på Grüne Woche 2022 vid projektets förberedande workshop i Göteborg.

Finansiering

Deltagandet 2023 finansieras genom det regeringsuppdrag som Jordbruksverket har, att inom ramen för livsmedelsstrategin främja produktion, konsumtion och export av ekologiska livsmedel. Projektet syftar till att öka intresset för export hos svenska livsmedelsproducenter, med fokus på ekologisk produktion. Omsättningen av ekologiska produkter ökade under 2020 med 22,3 procent och under 2021 med 5,8% i Tyskland.

Bakgrund

Sommaren 2017 fick Jordbruksverket i uppdrag av regeringen att inom ramen för livsmedelsstrategin utforma och genomföra Sveriges deltagande på Internationale Grüne Woche i Berlin under åren 2018, 2019 och 2020. Syftet var att främja bilden av Sverige som ett unikt destinationsmål med måltidsupplevelser, jordbruksprodukter och livsmedel. Projektet förlängdes till 2021 med ställdes då in på grund av pandemin. Även genomförandet 2022 med fokus på ekologiska livsmedelsprodukter ställdes in med kort varsel på grund av pandemin.

Om Grüne Woche

Internationale Grüne Woche i Berlin är en av världens ledande konsumentmässor för lantbruk, livsmedel och trädgård och därmed en viktig och central mötesplats för alla som arbetar inom mat- och turistnäringen. Mässan äger rum i januari månad varje år. Cirka 400 000 besökare årligen, varav ca 90 000 branschfolk och 3 100 journalister kommer för att provsmaka mat och dryck från hela världen. 2020 slogs rekord i antal företag och landspaviljonger som ställer ut på mässan med totalt 1 888 utställare från 72 länder. Den genomsnittlige besökaren spenderade samma år 134 Euro under sitt besök på mässan vilket gör det till en intressant testarena för produkter med exportpotential.

Mässan fyller dessutom en viktig jordbrukspolitisk roll genom konferensen Global Forum for Food and Agriculture (GFFA), med 2 000 deltagare från politik, forskning, akademi och organisationer och som pågår parallellt med mässan. 2020 deltog 72 ministrar och statssekreterare.

Kontakt

Camilla Bender Larsson

Senast granskad: 2022-11-24