Lokal mat och dryck tillgänglig för fler
År 2024 upphandlade Jordbruksverket företaget Prime Public Relations att utföra en studie om vad som hindrar och vad som hjälper små producenter att nå ut med lokal mat och dryck till konsumenter.
Uppdraget är en del av landsbygdsprogrammet. Målet är att öka den svenska livsmedelproduktionen och skapa fler jobb på landsbygden. Studien riktar sig till aktörer med övergripande ansvar för frågor kopplat till mat och företagande på landsbygden. Några slutsatser från rapporten:
- Ökad satsning på distribution genom flera kanaler
- Framgångsrika distributionssystem bygger lika mycket på relationer som teknik
- Samverkan är nyckeln till mer lönsamma, effektiva och hållbara lösningar
- Kunskapslyft och spridning behövs för att främja framgångsrik distribution
- Kommunikation och ett starkt varumärke är viktigt.
Uppdraget avslutades i februari 2025.
Pengar från landsbygdsprogrammet
En del av pengarna som finansierar vårt arbete kommer från EU via landsbygdsprogrammet.
Hjälpte informationen på den här sidan dig?
Senast granskad: 2024-04-23