E-tjänsten Anläggnings­registret – platser med djur

Du som håller djur på land eller hanterar avelsmaterial ska registrera platsen där de finns. Detta för att vi ska veta var djuren finns om det blir ett utbrott av en allvarlig djursjukdom. Du registrerar platsen i vår e-tjänst.

Driftinformation: Just nu finns inga planerade driftstopp.

Innan du loggar in i e-tjänsten är det bra om du läser informationen på den här sidan om vad som gäller när du har en plats med djur, vilka djur som omfattas av kraven på registrering och när du behöver en fullmakt.

Du som har en plats med djur ska registrera den

När du har registrerat en plats med djur i vårt register kallas den för anläggning. Den får ett registreringsnummer, vilket tidigare kallades för SE-nummer eller produktions­plats­nummer (PPN). Du ska registrera platsen innan du har djur där. En plats med djur kan till exempel vara ett stall, en fastighet, en lokal, ett hönshus eller ett bete.

En och samma anläggning ska sitta ihop. Om du har djur på olika platser som ligger högst 500 meter från varandra, kan du fortfarande registrera dem som en och samma anläggning. Däremot om du har djur som betar på betesmark som ligger längre än 500 meter från din anläggning räknas den platsen som fristående. Då ska du registrera den som en egen anläggning.

Vilka djur omfattas av kraven på registrering?

Kravet om registrering gäller alla platser med djur som hålls på land. Det finns ett undantag och det är sällskapsdjur som hundar och katter, om de finns i privata hem och hålls utan ett kommersiellt syfte. Andra djur, så som hästar och höns, räknas inte som sällskapsdjur i det här sammanhanget, utan omfattas av kraven på registrering. Du kan läsa mer om vad som räknas som sällskapsdjur och kommersiellt syfte under stycket om specifika djurslag och sällskapsdjur.

Däremot ska du registrera en anläggning med sällskapsdjur när

  • ett sällskapsdjur ska flyttas mellan länder för att byta ägare
  • ett sällskapsdjur ska resa till ett annat land mer än 5 dagar före eller efter sin ägare.

I båda fallen ska platsen som djuret flyttas från och platsen dit djuret anländer registreras som en anläggning i respektive land.

Du som är veterinär kan behöva registrera din anläggning om du bedriver verksamheter som kräver registrering. Det kan handla om semin­verksamhet eller om djur flyttas från eller till ett annat land direkt till eller från din mottagning eller klinik.

Vem ska registrera platsen?

Det är du som driver anläggningen och ansvarar för djuren eller avelsmaterialet på platsen som ska registrera den. När du har registrerat platsen blir du registrerad som aktör – den som driver anläggningen. En aktör kan vara en privatperson eller en organisation. Om en organisation ska vara aktör behöver du som registrerar ha en fullmakt för att kunna registrera anläggningen. Det gäller även om du ska hjälpa någon annan med registreringen.

En anläggning kan bara ha en (1) registrerad aktör. Om ni är flera inblandade måste ni alltså gemensamt komma fram till vem av er som ska vara registrerad som aktör – den som driver anläggningen – i vårt register.

Det är den registrerade aktören som får den årliga fakturan för registreringen och som ansvarar för att uppfylla kraven på djurhälsa och smittskydd på anläggningen. Det kan till exempel vara märkning av djur, att rapportera förflyttningar och att hålla uppgifterna om anläggningen uppdaterade i registret.

Du som är registrerad aktör kan ge fullmakt åt andra att utföra de uppgifter som ni kommer överens om.

Syftet med registreringen är att veta var djuren finns. Du ska därför markera byggnaden på kartan där djuren finns. Du ska inte markera ett bostadshus, om det inte är i bostadshuset som djuren finns.

Om du har flera byggnader med djur ska du markera den byggnad där de flesta djuren finns, oavsett om de är av samma djurart eller inte. Så länge byggnader eller beten ligger mindre än 500 meter från varandra kan de ingå i samma anläggning.

Du kan registrera flera anläggningar på samma adress om du av någon anledning vill ha olika registrerings­nummer. Anläggningarna får dock inte överlappa varandra, vilket innebär att djuren inte får blandas utan måste hållas avgränsade från varandra. Tänk på att du får betala en årlig avgift för varje registrerad anläggning.

Om du har en plats som ligger mer än 500 meter från din registrerade anläggning ska du registrera den delen som en egen anläggning. Om du registrerar till exempel ett bete som en egen anläggning ska du sätta markeringen ungefär i mitten av betesytan på kartan.

Om byggnaden där du har djuren inte finns med på kartan ska du markera platsen så noga du kan.

När djur eller avelsmaterial ska flyttas till eller från andra länder, till exempel vid handel eller tävlingar, måste de ofta ha ett hälsointyg. För att en veterinär ska kunna utfärda ett hälsointyg måste de platser som djuren ska flyttas från och till vara registrerade i EU:s system Traces. Det är Jordbruksverket som ansvarar för att registrera alla platser i Traces, vilket vi gör baserat på dina uppgifter i vårt anläggningsregister.

Om du vet att du ska flytta djur eller avelsmaterial till eller från andra länder, måste du därför svara ja på frågan om detta i vår e-tjänst. Det måste du göra innan den första gången som djuren flyttas till eller från platsen. Tänk på att göra det i god tid, eftersom vi måste hinna registrera uppgifterna i Traces. Det räcker att du svarar ja på frågan en gång, du behöver alltså inte göra det inför varje ny förflyttning.

Om din veterinär frågar efter ett registreringsnummer eller det som tidigare kallades Tracesnummer, så är det anläggningens registreringsnummer som gäller. Det börjar med SE och är upp till sex siffror.

När du har registrerat anläggningen ska du komplettera och uppdatera dina uppgifter i e-tjänsten om du

  • skaffar andra djurarter eller slutar med en djurart
  • gör större förändringar i antalet djur på anläggningen
  • ökar eller minskar maxkapaciteten på anläggningen
  • ändrar inriktning på verksamheten
  • lägger ner hela eller delar av verksamheten.

Om du sedan tidigare har ett produktions­plats­nummer behåller du samma nummer, men det heter numera anläggningens registrerings­nummer. Du kan behöva komplettera din registrering med ytterligare uppgifter.

Avgift för registrerade anläggningar

Årsavgiften för en registrerad anläggning under 2025 är 120 kronor. Du får i början av varje år en faktura med avgiften för de anläggningar som du hade registrerade under föregående år. Du får fakturan hemskickad till dig eller till din digitala brevlåda i Kivra om du är ansluten dit.

Glöm inte att avregistrera anläggningen om du inte längre håller djur eller avelsmaterial på platsen. När du avregistrerar en anläggning får du en faktura för det året och avgiften är 120 kronor oavsett när under året som du avregistrerar anläggningen.

Det här gäller för några specifika djurarter

Här finns mer information om vad som gäller för några specifika djurarter.

Du som är ansvarig för en plats med hästar ska registrera både platsen och hästarna. Det gäller små och stora stall, ridskolor och beten, och det gäller även dig som har hästar i hobbysyfte. Om du hyr en stallplats är det oftast den som driver anläggningen som registrerar platsen, men du behöver ta reda på om det verkligen är så eller om du ska registrera platsen.

Du måste göra registreringen i rätt ordning. Först registrerar du platsen där du har hästen eller hästarna. Det gör du i den här e-tjänsten. Därefter ska du registrera vilka hästar som finns på platsen. Detta gör du i en annan e-tjänst.

Du ska registrera de hästar eller hästdjur som du planerar att ha på platsen i 30 dagar eller mer. Du behöver hästens UELN-nummer när du ska registrera den.

Steg 1: Registrera platsen

Steg 2: Registrera hästar på platsen

Du som är ansvarig för en plats med fjäderfän eller andra fåglar i fångenskap ska registrera den i vårt register.

Du ska alltid registrera platsen, även när du håller dessa fåglar för sällskap, hobby eller för utställningar och tävlingar:

  • höns
  • kalkoner
  • pärlhöns
  • ankor
  • gäss
  • vaktlar
  • duvor
  • strutsfåglar (Ratitaes)

Sällskapsdjur i privata hem är i regel undantagna från kravet på att registrera plats. Det gäller dock bara om djuren hålls för privata ändamål utan ett kommersiellt syfte.

Arter som i detta sammanhang räknas som sällskapsdjur och därmed kan vara undantagna från kravet på registrering av anläggning är

  • hundar
  • katter
  • illrar
  • fåglar (utom höns, kalkoner, pärlhöns, ankor, änder, gäss, vaktlar, duvor, fasaner, rapphöns och strutsfåglar)
  • gnagare och kaniner (som inte är avsedda för livsmedels­produktion)
  • salamandrar.

Om djuret ska flyttas mellan länder

Du ska registrera en anläggning med sällskapsdjur när

  • ett sällskapsdjur ska flyttas mellan länder för att byta ägare
  • ett sällskapsdjur ska resa till ett annat land mer än 5 dagar före eller efter sin ägare.

I båda fallen ska platsen som djuret flyttas från och platsen dit djuret anländer registreras som en anläggning i respektive land.

Om du säljer ett djur som köparen själv hämtar hos dig behöver du inte registrera platsen. Det gäller även om du köper och själv hämtar ett djur i ett annat land.

Om du har djuren för kommersiellt syfte

Om sällskapsdjuren inte hålls i privata hem och för privata ändamål räknas det som kommersiellt syfte och då ska du registrera platsen i vårt anläggningsregister. Det kan till exempel vara hundkennlar, hunddagis, hund- och katthem och zoobutiker.

Det räknas också som kommersiellt syfte om du

  • föder upp 3 eller fler kullar hundar eller katter per år
  • mot betalning hyr/lånar ut 3 eller fler hundar eller katter per år
  • säljer hundar eller katter från 3 eller fler kullar per år av egen uppfödning
  • säljer 3 eller fler hundar eller katter per år från annans uppfödning
  • mot betalning tar emot (exempelvis inackordering och hunddagis) 4 eller fler hundar eller katter
  • mot betalning hyr/lånar ut 6 eller fler kaniner eller illrar per år
  • mot betalning hyr/lånar ut gnagare, fåglar och salamandrar under förutsättning att verksamheten omfattar 6 eller fler förvarings­utrymmen såsom burar och terrarier eller liknande per år
  • mot betalning tar emot (exempelvis inackordering) 6 eller fler kaniner eller illrar per år
  • mot betalning tar emot (exempelvis inackordering) gnagare, fåglar och salamandrar under förutsättning att verksamheten omfattar 6 eller fler förvarings­utrymmen såsom burar och terrarier eller liknande per år.

Du som har humlor ska alltid registrera platsen hos Jordbruksverket.

Du som har honungsbin behöver däremot bara registrera platsen hos oss om du ska flytta djuren mellan länder. Du ska dock alltid anmäla dina bisamhällen till länsstyrelsen.

Du som har vattenlevande djur ska inte registrera dig i denna e-tjänst, det finns en särskild e-tjänst för dig.

Om du har salamandrar i annat syfte än hobby och sällskap, ska du registrera platsen du har dem på.

Du som har salamandrar som sällskapsdjur utan ett kommersiellt syfte kan läsa vad som gäller i stycket som handlar om sällskapsdjur.

Som avelsmaterial räknas ägg, embryo och sperma som är avsett för artificiell reproduktion, men även kläckägg. Platser där man samlar in, producerar, bearbetar eller lagrar avelsmaterial ska registreras.

Avregistrera en anläggning

Du ska avregistrera anläggningen i vårt register om du inte längre har djur på platsen. Detta gör du i samma e-tjänst.

Ta över en anläggning – byta aktör

Om någon ska ta över ansvaret för djuren och driften på anläggningen ska den personen registrera sig som ny aktör på anläggningen. Det gör man i samma e-tjänst som när man registrerar en ny anläggning. Det kan till exempel vara aktuellt vid ett generations­skifte, om du har köpt en gård eller om det är en ny person som ansvarar för driften.

Det är alltså den som ska ta över anläggningen som ska logga in i e-tjänsten och byta aktör. Du kan också företräda någon annan genom en fullmakt och på så sätt registrera den personen eller organisationen som aktör.

När du ska byta aktör behöver du känna till

  • anläggningens registrerings­nummer
  • nuvarande aktörens namn
  • anläggningens plats
  • minst en djurart som finns eller kommer att finnas på platsen.

Registreringsnumret börjar alltid med SE och är upp till sex siffror. Om du inte vet aktörens namn och anläggningens registrerings­nummer ska du i stället välja att registrera en ny plats med djur i e-tjänsten.

Du måste fylla i all information om anläggningen

När du byter aktör måste du fylla i all information om anläggningen trots att den redan finns registrerad hos oss. Det beror på att vi inte kan visa uppgifter om en anläggning för andra än den som är registrerad aktör vid den aktuella tidpunkten.

När du har fyllt i alla uppgifter kommer vi att handlägga dessa och du blir registrerad som aktör. Då kommer du naturligtvis att kunna se alla uppgifter och kan ändra uppgifterna om anläggningen när det behövs.

Syftet med att registrera platser med djur

Anledningen till att du ska registrera dina platser med djur är att vi som myndighet kan arbeta snabbare och mer effektivt vid utbrott och bekämpning av allvarliga djursjukdomar, men också för att förebygga sjukdomar. I förlängningen leder det till att vi håller Sveriges djur friska och att du som har djur kan slippa restriktioner på grund av utbrott eller risk för smitta.

Reglerna är beslutade av EU och finns i EU:s djurhälso­förordning.

Anläggningsregistret är ett allmänt register och uppgifterna i registret kan lämnas ut om någon begär ut dem. Vi gör alltid en sekretessprövning först. Uppgifterna lämnas ut om vi bedömer att du som enskild inte tar skada.

Du behöver e‑legitimation för att logga in

För att logga in i tjänsten behöver du en e‑legitimation, till exempel mobilt BankID eller Freja eID. E‑legitimationen är personlig och knuten till ditt personnummer. Kontakta din bank eller Freja för att skaffa e‑legitimation.

Då behövs fullmakt

Om du har ett aktiebolag eller handelsbolag behöver du dela ut en fullmakt till dig själv för att kunna logga in i e-tjänsten med din personliga e-legitimation.

Om någon annan ska företräda dig, ditt företag eller din organisation behöver den personen en fullmakt. Den personen som har fullmakt kommer att kunna se all information om anläggningen och ändra uppgifterna.

Om du redan har en fullmakt för att använda vår tidigare e-tjänst för att hantera anläggning eller produktionsplats, så gäller den fullmakten även för nuvarande e-tjänst.

Det finns två sätt att dela ut en fullmakt på.

Om du har e-legitimation och inte är en juridisk person

Det enklaste sättet att dela ut en fullmakt är via Mina sidor. Du som ska ge en fullmakt behöver då ha e-legitimation och vara registrerad kund hos oss med ditt personnummer sedan tidigare. Det fungerar alltså inte att ge en fullmakt via Mina sidor om du har ett bolag eller ska företräda en organisation.

Om du är en juridisk person eller inte har e-legitimation

Om du som ska ge en fullmakt är en juridisk person eller inte har e-legitimation behöver du använda en blankett. Juridisk person är när du har ett aktiebolag, handelsbolag eller liknande.
Du behöver skicka in blanketten i original. Om det finns flera firmatecknare måste alla skriva under blanketten.

Om du har fullmakt loggar du in med din e-legitimation och väljer vem du ska representera, ditt bolag eller någon annan. Kontrollera att du är inloggad som den du ska representera.

Tekniska problem

Om du inte har möjlighet att använda e-tjänsten kan du använda vår blankett i stället. Du kan också kontakta kundtjänst om du behöver hjälp i e-tjänsten eller har andra frågor.

Behandling av personuppgifter

Jordbruksverket behandlar de personuppgifter som du lämnar till registret över anläggningar för djur och avelsmaterial för ändamålen stödhantering, kontroll, statistik, information och för uppföljning, utvärdering, analys, smittspårning, djurskydd och djurhälsa. Den rättsliga grunden för att behandla dina personuppgifter är myndighetsutövning. Uppgifterna behandlas elektroniskt. De personuppgifter vi behandlar om dig delas med andra myndigheter och till EU:s institutioner för motsvarande ändamål i enlighet med vad som följer av EU-lagstiftning, lag eller förordning.

Jordbruksverket kommer att lagra uppgifterna i enlighet med vad som gäller för myndigheters arkivhantering. Kontakta kundtjänst om du vill ha tillgång till de personuppgifter som vi behandlar om dig.

Senast granskad: 2025-11-10