Jordbruksverket samordnar Sveriges deltagande på Grüne Woche
Världsmässan för jordbruk och livsmedel, Grüne Woche, lockar närmare 300 000 besökare till Berlin varje år. Jordbruksverket har sedan 2018 samordnat Sveriges deltagande på mässan, där svenska företag får möjlighet att testa den tyska marknaden. Mässan 2026 kommer att pågå mellan den 16 och den 25 januari.
Syftet med deltagandet
För att stärka landsbygdsutvecklingen och uppnå en ökad livsmedelsproduktion i Sverige krävs en efterfrågan på svenska produkter och måltidsdestinationer. Att främja den efterfrågan är det långsiktiga målet med Jordbruksverkets svenska monter på Grüne Woche. Företagen som deltar i montern bidrar till att bygga bilden av Sverige som matdestination.
2026 års monter bygger vidare på det tidigare upplägget med röda stugor som framgångsrikt har fångat besökarnas uppmärksamhet. Sverige bjuder på både tradition och innovation.

Den svenska montern brukar vara välbesökt. Foto: Ludewig Bernhard
Jordbruksverket söker utställare till mässan 2026
Temat för den svenska montern är ”Se, smaka och upplev Sverige”. Jordbruksverket söker nu fler och nya livsmedelsproducenter och måltidsturismaktörer som är intresserade av att delta i den svenska montern på Grüne Woche 2026. Det stora mediala intresset och politiska besöken i den svenska montern ger tillfälle att förmedla viktiga budskap om svenska livsmedelskedjans mervärden.
Kriterier för medverkan är bland annat att produkterna är tillverkade i Sverige under svenskt varumärke, och av svenska råvaror i så stor utsträckning som möjligt. Antalet utställare är begränsat och företag kommer erbjudas plats efter beslut av en urvalskommitté.
Grüne Woche arrangeras i Berlin 16–25 januari 2026. Inför medverkan får deltagande företag handledning och praktiskt stöd från Jordbruksverket.
Kontaktperson för intressenter
Är din intresserad av att delta på mässan 2026? Hör av dig till konsult Lena Ekman Tiltman via antingen e-post eller telefon.
Företag som medverkade på Grüne Woche 2025
Arvid Nordquist HAB
Arvid Nordquist HAB är tillverkare av ekologiskt och FairTrade-märkt kaffe.
Bryggerier
Hantverksbryggare från hela Sverige med en stor variation av olika ölstilar har varit representerade i den svenska montern sedan 2018. På mässan 2025 medverkar
- Göteborgs Nya bryggeri – ekologiskt hantverksbryggeri
- Smögenbryggar'n – marint bryggeri som jobbar mycket med lokala, hållbara samarbeten
- The Pine Ridge Brewery – hantverksbryggeri som 2023 tilldelades priset Årets Svenska Bryggeri
- Bustad Brewing Co. – familjeägt bryggeri beläget i Lidköping vars öl är opastöriserad, ofiltrerad och fri från klarningsmedel
- Kvarnagårdens Bryggeri – hantverksbryggeri baserat i Braås med en bred palett av olika ölsorter och drycker
- Fjällbryggarna – hantverksbryggeri från Medelpad vars öl tar inspiration från fjällen.
Goda AB
Under varumärket Mörsjö Deli producerar företaget handgjorda, krispiga och smaksatta tunnbrödchips.
Lanthandeln Sonarp
Under varumärket Ängabackens Björksoda produceras och säljs mousserande, alkoholfri dryck som är småskaligt och hantverksmässigt framställd av ren björksav. Vid sidan om produktionen av dryck bedriver företaget besöksverksamhet där man även tar emot internationella gäster.
Matrundan Österlen
Matrundan Österlen är ett nätverk som varje år erbjuder välsmakande matupplevelser på Österlen.
Mossagården
Familjeägt företag som arbetar med ekologisk odling, måltidsturism och produktion av produkter från hampafrön.
Möja Fisk AB
Möja Fisk AB är en fiskbutik och restaurang i Stockholms skärgård.
OmiOpi
Ett juice- och dryckesföretag som utvecklar produkter av ekologiskt odlad rosenkvitten, även känd som quince eller Nordens citron.
Petersborgs Gård
Medverkar på mässan tillsammans med Österlens Kött & Vilt Brösarp som producerar en älgkorv att serveras tillsammans med Petersborgs senap. Tillsammans representerar de två företagen även Matrundan Österlen som arrangeras varje vår. I samarbetet ingår även Skånsk Chili.
Prinsens Sill och Sallader
Företaget producerar sill, sallader och såser inom premiumsegmentet. Den färska sillen som läggs in kommer från hållbara fiskbestånd i Nordsjön. Företagets produkter säljs även i Finland and Danmark.
Roberts
Roberts är en producent av extrakter och aromer till bryggerier och livsmedelsindustrin.
Skånsk Chili
Ett familjeföretag som bedriver ekologiskt certifierad chiliodling och tillverkning av chilisåser.
Visit Trollhättan Vänersborg
En turistorganisation för städerna Trollhättan och Vänersborg med uppgift att marknadsföra destinationerna.
Österlenkryddor
Österlenkryddor i Köpingebro har en ekologisk frilandsodling av kryddor och en hantverksmässig tillverkning av kryddblandningar som säljs både genom en egen internationell webbshop och egen gårdsbutik.
Österlens Kött & Vilt Brösarp
Köttbutik med lokala råvaror. Producerar den älgkorv som serveras tillsammans med Petersborgs Gård med flera.
Bakgrund
Jordbruksverket har i uppdrag från regeringen att genomföra Sveriges deltagande på Grüne Woche i Berlin inom ramen för livsmedelsstrategin. Sverige har deltagit sedan 2018 med målet att främja bilden av Sverige som ett unikt destinationsmål med måltidsupplevelser, jordbruksprodukter och livsmedel. Tillsammans med de deltagande företagen presenterar vi både traditionella och innovativa livsmedelsprodukter som ska inspirera besökarna till att se, smaka och uppleva Sverige.
Om Grüne Woche
Grüne Woche i Berlin är en av världens ledande konsumentmässor för lantbruk, livsmedel och trädgård och därmed en viktig och central mötesplats för alla som arbetar inom mat- och besöksnäringen.
Mässan äger rum i januari varje år och är välbesökt med cirka 300 000 besökare som kommer för att provsmaka mat och dryck från hela världen. 2025 deltog 1 500 utställare från 53 olika länder. Den genomsnittlige besökaren spenderar enligt mässarrangören samma cirka 1 500 kronor under sitt besök på mässan, vilket gör det till en intressant testarena för produkter med exportpotential.
Mässan fyller dessutom en viktig jordbrukspolitisk roll genom konferensen Global Forum for Food and Agriculture (GFFA), med 2 000 deltagare från politik, forskning, akademi och organisationer, som pågår parallellt med mässan.
Kontakt
Malena Bathurst
Mer information om Grüne Woche
Du kanske också är intresserad av det här
Senast granskad: 2024-12-20