Investeringsstöd för kommersiell och offentlig service
Du kan få projektstöd om du behåller eller utvecklar den lokala servicen i livsmedelsbutiker, drivmedelsstationer och servicepunkter. Du kan också få stöd för distributions- och logistiklösningar. E‑tjänsten är stängd för ansökan om stöd.
Det går inte längre att söka stödet i e‑tjänsten
Eftersom din investering eller ditt projekt måste vara färdigt senast 5 april 2025 är möjligheten att beviljas stöd efter april 2024 mycket begränsad. Eventuellt kan det fortfarande gå att söka stödet via en blankett, men ta alltid kontakt med din länsstyrelse eller den myndighet som handlägger stödet innan du söker.
Ansökan om utbetalning
Om du tidigare har beviljats stöd så kan du ansöka om utbetalning. Sista datum för att ansöka om utbetalning är den 5 april 2025. Då måste projektet eller investeringen vara färdig.
Vem kan få stöd?
Myndigheter, kommuner, regioner, företag, föreningar och andra organisationer kan få stödet.
Det kan du få stöd för
Du kan få stöd om du investerar i lokal service så som
- dagligvarubutiker
- drivmedelsanläggningar
- servicepunkter.
Förutom livsmedelsbutiker och drivmedelsstationer kan servicepunkter även upprättas i gårdsbutiker, bygdegårdar, värdshus eller på campingplatser och i andra lämpliga lokaler. Det kan då handla om en kombination av kommersiell service så som dagligvaror och drivmedel, tillsammans med till exempel biblioteksverksamhet, medborgarinformation, betaltjänster eller ombudsverksamhet för post- och pakethantering och apotek.
Du kan även få stöd för investeringar i distributions- och logistiklösningar, i syfte att underlätta för samordnade varutransporter.
Det kan finnas regionala begränsningar för vad du kan få stöd för. Kontakta din länsstyrelse för att få reda på vad som gäller i ditt län.
Utgifter du kan få stöd för
Du kan bara få stöd för utgifter som har fakturadatum och betalningsdatum från och med den dag då du skickade in din ansökan om stöd.
Du kan få stöd för de här utgifterna kopplat till din investering:
- köp av nytt material och ny eller begagnad fast inredning
- köp av ny eller begagnad utrustning
- köp av byggnad
- köp eller utveckling av programvara
- köp av tjänst för om-, ny- och tillbyggnad samt större reparationer
- tjänster som du köper av konsulter för att planera och genomföra investeringen.
Det kan du inte få stöd för
Exempel på vad du inte kan få stöd för:
- sådant som enligt lag skulle ha varit genomfört vid tidpunkten för ansökan om stöd
- sådant som myndigheter, staten, regioner och kommuner ska ansvara för enligt lag
- leasingkostnader, eget material och kostnader för privat boende
- eget arbete eller lön till anställda i ditt företag
- köp av byggnad där tidigare ägaren köpt in byggnaden med stöd av offentliga medel
- markvärdet vid inköp av fastighet.
Så mycket stöd kan du få
Du kan få stöd för upp till 50 procent av de utgifter som ger rätt till stöd. Utgifterna måste vara 50 000 kronor eller mer för att du ska kunna få stöd.
I vissa fall kan du få stöd för upp till 90 procent av de utgifter som ger rätt till stöd. Det gäller om:
- Du investerar i förbättrad tillgänglighet.
- Du startar upp en nedlagd butik.
- Du gör investeringen för att förbättra miljön och klimatet, till exempel genom energieffektivisering.
- Du kompletterar försäljningsstället med andra grundläggande servicefunktioner, till exempel olika typer av ombudsverksamheter så som post- och pakethantering eller apotek.
- Försäljningsstället finns inom ett prioriterat område i de regionala serviceprogrammen. Kontakta din länsstyrelse för mer information.
Om du kan motivera en ersättningsinvestering av kyl- och frysrustning utifrån någon av punkterna 1–4 ovan kan du få 90 procent i stöd även för dessa. I de fall där du kan få 90 procent av dina utgifter i stöd måste utgifterna vara 30 000 kronor eller mer.
Villkor för stödet
Här är villkoren som gäller för stödet. Du kan också se villkoren i ditt beslut om stöd.
- Dina investeringar ska stämma överens med kommunala och regionala planer och med de lokala utvecklingsstrategier som finns för området.
- Du ska ha de tillstånd och godkännanden som krävs för investeringen.
- Du ska lämna in en ekonomisk redovisning och en beskrivning av projektets genomförande och resultat när du slutredovisar projektet.
- Du ska informera om ditt projekt.
Behåll investeringen i minst 5 år efter slututbetalningen
Den investering som du har fått stöd för ska finnas kvar i 5 år efter slututbetalningen. Om verksamheten till exempel byter ägare måste den nya ägaren fortsätta använda investeringen som du hade tänkt, annars finns det risk att du blir tvungen att betala tillbaka hela eller delar av stödet.
Informera om projektet och använd rätt EU-logotyp
Pengarna till det här stödet kommer delvis från EU. Resten av stödet kommer från svenska staten. När du får EU-pengar måste du informera om ditt projekt och du måste tala om att pengarna delvis kommer från EU.
Om du har en webbplats ska du informera om projektet där. Informationen ska finnas kvar på webbplatsen i 5 år efter slututbetalningen av stödet. På webbplatsen ska du även ha med en EU-logotyp som visar vilken fond som ditt projekt får pengar ifrån. EU-logotypen ska också finnas med på allt eventuellt informationsmaterial som rör projektet.
Vilken EU-fond som delfinansierar ditt stöd framgår av beslutet om stöd. I vissa fall ska du även sätta upp en skylt som visar var pengarna kommer ifrån. I så fall kommer myndigheten som beslutar om ditt stöd att beställa en skylt som skickas hem till dig. Om du inte följer villkoren för information och logotyper blir det avdrag på stödet. I ditt beslut om stöd kan du läsa om vad som gäller för dig.
EU-logotyperna består av EU-flaggan tillsammans med en text. EU-logotypen ska alltid vara synlig och ha en framträdande plats.
Så söker du stödet
E‑tjänsten är stängd. I vissa län går det fortfarande att söka stödet via en blankett.
I ansökan ska du bland annat svara på frågor om
- vilka mål och resultat som projektet ska uppnå
- vad du ska genomföra vilka utgifter du kommer att ha i samband med projektet.
Du kan behöva en fullmakt för att söka stöd och utbetalning åt en organisation eller ett företag. Du kan också ge fullmakt så att någon annan kan söka åt dig.
Tid för genomförande
Alla projekt måste vara avslutade och slutredovisade i e-tjänsten senast den 5 april 2025. Innan du söker stödet behöver du därför vara säker på att du hinner genomföra ditt projekt under den tid som är kvar.
Planera din budget
Du ska fylla i en budgetmall och bifoga till ansökan. Du ska också bifoga underlag till ansökan som visar hur du kommit fram till din budget. Exempel på underlag är offerter och prisuppgifter från mer än en leverantör.
När du har skickat in din ansökan om stöd
I ditt beslut om stöd står det du behöver veta. Men här är några saker som är bra att tänka på direkt efter att du skickat in din ansökan om stöd.
Du är inte garanterad att få stöd bara för att du har sökt stödet. Om du inte blir beviljad stöd kan det bland annat bero på att andra projekt har prioriterats eller att pengarna har tagit slut.
Om du påbörjar ditt projekt innan du fått ditt beslut om stöd är det viktigt att du ändå följer de villkor som gäller för stödet. Annars kan det hända att ditt stöd minskar eller att du inte får något stöd alls.
Du kan bara få stöd för utgifter som har fakturadatum och betalningsdatum från och med den dag din ansökan kommit in till myndigheten.
Läs ditt beslut – där står det du behöver veta!
Beslutet är anpassat efter ditt projekt. Det innehåller viktig information om vad just du behöver göra när du genomför ditt projekt. Läs även bilagan till beslutet, Övriga upplysningar.
Redovisa utgifterna för projektet separat i din bokföring
Det är viktigt att du i din bokföring redovisar de utgifter och intäkter som hör till projektet separat från utgifter och intäkter som hör till annan verksamhet. Om du inte har redovisat separat kommer det att bli ett avdrag på ditt stöd.
Se till att fakturor och betalningsbevis uppfyller kraven
Det är viktigt att du sparar alla underlag så som fakturor, betalningsbevis, avtal, offerter, följesedlar och andra handlingar som underlagen hänvisar till.
Förutom den information som en faktura alltid ska innehålla så gäller det här:
- Utgiften på fakturan ska gå att koppla till ditt projekt.
- Fakturan ska vara adresserad till, och betald av, den som sökt stödet.
Du ska ha betalningsbevis för alla fakturor. Av betalningsbevisen ska det framgå att det är du som är stödmottagare som har betalat. Fakturorna ska vara betalda senast den dag ansökan om utbetalning kommer in till den myndighet som har beslutat om ditt stöd. Det räcker inte med konteringsstämpel för din egen bokföring.
Kontantbetalningar eller Swishbetalningar över 1 000 kronor godkänns inte.
Exempel på betalningsbevis
Det här är olika typer av betalningsbevis:
- utskrift av betalning via internetbank
- betalorder för bank- och plusgiro i kombination med kontoutdrag
- kvitto från banken
- kontoutdrag som visar en betalning via autogiro
- lönespecifikation
- kvitto vid kontant-, betalkorts- och Swishbetalning. Kombineras med kontoutdrag eller utdrag ur bokföringen om det inte framgår på kvittot vem som betalat.
Ta reda på om du är upphandlingsskyldig
Du ska ta reda på om du och eventuell samarbetspartner är upphandlingsskyldiga.
Statliga myndigheter, kommuner, regioner och länsstyrelser är alltid upphandlingsskyldiga men även andra juridiska personer som aktiebolag, stiftelser och ideella föreningar kan vara det.
Om du är upphandlingsskyldig ska du upphandla inköpen i projektet. Du ska spara alla underlag som är kopplade till de upphandlingar som är relevanta för projektet.
Om den myndighet som handlägger din ansökan begär det kan du behöva skicka in underlag för att visa om din organisation är upphandlingsskyldig eller inte.
Ta fram och spara underlag
Beroende på vad du söker stöd för kan du behöva vissa underlag som du sedan ska redovisa när du söker utbetalning.
Begagnad utrustning – skaffa intyg
För att få stöd för begagnad utrustning ska du ha ett intyg på att
- den tidigare ägaren som använt utrustningen inte fått stöd för inköpet av den
- utrustningen har de tekniska egenskaperna som behövs för projektet
- priset för utrustningen inte överstiger marknadsvärdet och är lägre än utgiften skulle vara för en ny utrustning.
Avbetalningsköp – spara handlingar
För att få stöd för något du köpt på avbetalning ska du bifoga detta när du söker utbetalning:
- kopia på avbetalningsavtalet där det står vad du har köpt och vad det kostar både med och utan moms
- fakturor för kreditinstitutets köp
- kopior på fakturor och betalningsbevis för din första avbetalning
- utdrag från anläggningsregistret eller utdrag från bokföringen som visar att varan ingår i företagets tillgångar.
Ansök om ändring av ditt beslut om något ändras
Det är viktigt att du ansöker om ändring av ditt beslut om stöd om till exempel slutdatum, tidsplan, budget, finansieringsplan eller något annat väsentligt behöver ändras jämfört med vad som står i ditt beslut om stöd. Om du redovisar utgifter som inte ingår i ditt beslut om stöd kan det innebära att du inte får stöd för de utgifterna.
Kontakta myndigheten som beslutade om ditt stöd om du är osäker på om du behöver göra en ansökan om ändring eller inte. Du ska skicka din ansökan om ändring till myndigheten som beslutade om ditt stöd.
Om det inte står något annat i beslutet om ändring så gäller ändringen från och med den dag då ansökan om ändring kom in till myndigheten.
Ta reda på om du behöver ansöka om ändring
Du ska alltid ansöka om ändring av ditt beslut om stöd när:
- Du inte kommer att bli klar i tid och behöver flytta fram ditt slutdatum.
- Finansieringen av din investering har ändrats.
- Du inte kan genomföra det som behövs för att uppfylla syfte och mål men ändå vill fortsätta att genomföra projektet.
Så söker du utbetalning
Du söker utbetalning i vår e-tjänst.
Du ska betala utgifterna innan du söker utbetalning för dem. Det är bara de utgifter som ingår i ditt beslut om stöd som du kan få utbetalning för. Du kan söka utbetalning av hela stödet på en gång eller söka flera delutbetalningar.
Du kan inte göra ändringar i din ansökan om utbetalning när myndigheten börjat handlägga den.
Läs guiden om hur du söker utbetalning och hanterar underlag
Redovisa utgifter och finansiering
I e-tjänsten redovisar du de utgifter som du haft för ditt projekt. Du ska också skicka in underlag som styrker dina utgifter. Underlagen ska vara sorterade och tydligt kopplade till utgifterna. Underlagen laddar du upp i e-tjänsten.
Om du är upphandlingsskyldig ska du redovisa uppgifter om upphandlingen i e-tjänsten.
Klumpsumma – ett samlat belopp som fastställts på förhand
Om du blivit beviljad stöd i form av en klumpsumma för hela eller delar av ditt projekt behöver du inte skicka in några underlag för utgifterna som ingår i klumpsumman. Istället räcker det med att du visar att du uppnått resultatet med klumpsumman för att du ska få den utbetald. Om du blivit beviljad stöd i form av en klumpsumma står det i ditt beslut om stöd. Där finns även mer information om hur du ska redovisa din klumpsumma.
Vissa behöver inte skicka in betalningsbevis
Om du som beviljats stöd är en kommun, en region, en myndighet eller en organisation med en central ekonomifunktion kan du ansöka om undantag från kravet på betalningsbevis.
Med central ekonomifunktion menar vi en ekonomifunktion som samlat hanterar bokföring och betalningar för en organisation med flera kontor som är lokaliserade på olika postorter och där organisationen och alla kontor har samma organisationsnummer.
För att få undantag krävs det bland annat att organisationen i en beskrivning kan visa hur organisationen kan garantera att de fakturor som organisationen redovisar i en ansökan om utbetalning är betalda.
När du har undantag för betalningsbevis kan du bli uttagen för en kontroll. I denna situation ska du kunna uppvisa betalningsbevis för de utgifter som slumpats fram för kontrollen.
Om undantaget beviljas är det kopplat till organisationen, inte till ett specifikt projekt.
Om du söker delutbetalning
Sök gärna delutbetalning i ett tidigt skede. Du kan till exempel söka varje kvartal eller efter en period då du haft många eller stora utgifter. Alla underlag från perioden du söker delutbetalning för ska vara med i ansökan och du ska ha betalt alla utgifter. Om du glömmer någon utgift kan du ta med den nästa gång du söker utbetalning och skriva en förklaring.
När du söker delutbetalning ska du beskriva vad som har hänt i projektet och som har en koppling till de utgifter som du söker utbetalning för.
Vissa kan söka förskottsutbetalning
Du kan söka förskottsutbetalning om du som blivit beviljad stöd inte är
- en myndighet
- en region
- en kommun.
Du kan få upp till 50 procent av ditt stöd i förskott, dock högst 250 000 kronor.
När du söker förskott behöver du inte redovisa några utgifter. Därför måste du i stället redovisa utgifterna för detta belopp när du söker slututbetalning.
Sök slututbetalning i tid
Du ska söka slututbetalning senast det slutdatum som står i ditt beslut om stöd. Då ska du vara klar med ditt projekt. Om du söker slututbetalning för sent minskar ditt stöd med 1 procent av utbetalningsbeloppet för varje dag som ansökan är försenad. Om din ansökan kommer in mer än 25 dagar för sent får du inga pengar alls.
När du söker slututbetalning ska du göra en slutredovisning i e-tjänsten där du beskriver vad du har gjort och svarar på frågor om bland annat mål och resultat.
Ditt projekt kommer att kontrolleras
Det är oftast länsstyrelsen och Jordbruksverket som kontrollerar. Kontrollerna görs både vid handläggningen av din ansökan om utbetalning och vid en eventuell kontroll på plats. Du får oftast veta i förväg att du ska få besök av en kontrollant. Du måste ge kontrollanten den hjälp som är nödvändig för att hen ska kunna genomföra kontrollen.
Om du inte följer villkoren i ditt beslut om stöd riskerar du att få mindre stöd, förlora hela stödet eller bli tvungen att betala tillbaka de pengar du fått tidigare.
Om vi misstänker brott, alltså att någon medvetet fuskat för att få del av stöd, ska vi anmäla ärendet till Ekobrottsmyndigheten. Om felet i den EU-finansierade delen av stödet är större än 10 000 euro måste vi också anmäla det till den europeiska byrån för bedrägeribekämpning, OLAF.
Exempel på när det kan bli avdrag på ditt stöd
Det finns olika anledningar till att det kan bli avdrag, till exempel:
- Du har sökt utbetalning för utgifter som inte ingår i ditt beslut om stöd.
- Du har sökt utbetalning för utgifter som inte ger rätt till stöd. Det kan till exempel vara utgifter som du har haft innan din ansökan om stöd kom in.
- Du har inte följt de villkor som finns för ditt stöd.
- Du har skickat in din ansökan om utbetalning efter det slutdatum som står i ditt beslut.
- Du har inte uppnått projektets mål.
- Du är upphandlingsskyldig men har inte följt upphandlingsreglerna.
- Du har i din bokföring inte redovisat projektets utgifter och intäkter separat från andra utgifter och intäkter i din verksamhet.
- Du har inte informerat om ditt projekt på det sätt som står i ditt beslut.
Prenumerera på nyhetsbrevet om stöd till landsbygden
Håll dig uppdaterad om senaste nytt om ersättningarna och stöden genom att prenumerera på vårt nyhetsbrev om stöd till landsbygden.
Kontakta länsstyrelsen om du har frågor
Det är länsstyrelsen som ansvarar för stödet och handlägger din ansökan. Om du har frågor om stödet ska du vända dig direkt till din länsstyrelse.
Om du behöver skicka något per post
I samband med ansökan om utbetalning, eller om du behöver ändra något i ditt beslut om stöd, kan du behöva skicka in underlag till länsstyrelsen på blankett eller annat papper.
Författningar
Söker efter grundforeskrifter:
2016:19
Detta stöd är ett projektstöd inom landsbygdsprogrammet
Senast granskad: 2023-12-28