Utlysning: Slutföra pilotprojekt ”Kunskapsnav företagsledning och entreprenörskap”

Jordbruksverket utlyser 25 miljoner kronor till projekt som syftar till att slutföra pilotprojektet ”Kunskapsnav inom företagsledning och entreprenörskap”.

Du kan söka stödet mellan den 9 december 2024 och den 19 januari 2025. Du söker både stödet och utbetalning i vår e-tjänst.

Bakgrund till utlysningen

Jordbruksverket har under föregående programperiod initierat pilotprojekt för kunskapsnav inom företagsledning och entreprenörskap samt inom jordbrukets digitalisering. Sveriges lantbruks­universitet i Alnarp är huvudman för Kunskapsnav för företagsledning och entreprenörskap, och avtalet går ut den 1 mars 2025. Av den anledningen utlyser vi nu projektmedel för att utveckla och slutföra pilotverksamheten till och med december 2028.

Utgångspunkt för utlysningen är att befintliga mål och syften med verksamheten är en grund för att slutföra pilotprojektet. Utlysningen ligger inom den strategiska planen för den gemensamma jordbrukspolitiken 2023-2027 inom stödet till kompetens­utveckling.

Bakgrund till bildandet av kunskapsnavet för företagsledning och entreprenörskap

Inför innevarande programperiod av den gemensamma jordbrukspolitiken gjorde Jordbruksverket en översyn av vilken verksamhet som bör bedrivas inom stödet till kompetensutveckling. Ett resultat av översynen på nationell nivå var att i den strategiska planen för den gemensamma jordbrukspolitiken öka den förutsättnings­skapande verksamheten, med fokus på att sammanställa och tillgängliggöra kunskap. Detta innebar en förändring av den verksamhet som dittills bedrivits på Jordbruksverket inom fokusområdet ökad konkurrenskraft.

Utvecklingen av ett kunskapsnav inom företagsledning och entreprenörskap bedömdes vara ett systematiskt sätt att bedriva förutsättnings­skapande verksamhet och att samla kunskapssystemets aktörer kring en gemensam målbild. Efter en förstudie 2022 startade pilotprojektet ”Kunskapsnav för företagsledning och entreprenörskap” i mars 2023.

Vem kan få stöd?

Myndigheter, kommuner, regioner, föreningar, organisationer och företag kan söka stödet. Privatpersoner kan inte söka stödet.

Det kan du få stöd för

Uppdraget omfattar att med nuvarande verksamhet som grund slutföra pilotprojektet med ett kunskapsnav inom företagsledning och entreprenörskap.

Verksamheten inom pilotprojektet ska ta avstamp i förstudien "Förslag till nationellt kunskapsnav inom företagsledning, entreprenörskap och innovation" samt den delutvärdering av nuvarande verksamhet som gjorts under våren 2024. Om du vill ta del av dessa dokument, kan du kontakta närings­utvecklings­enheten vars kontaktuppgifter du hittar under rubriken Kontakta oss på den här sidan.

Kunskapsnavet ska genomföra aktiviteter för att främja kunskapsutveckling och stärka kunskapsutbytet mellan forskare, rådgivare och jordbruksföretag. Kunskapsnavet ska också genomföra aktiviteter för att skapa och utveckla samverkan mellan relevanta aktörer med koppling till det agrara kunskaps- och innovations­systemet (AKIS). Här ingår de andra kunskapsnaven som etablerats för den gröna näringen: Kunskapsnav animalie­produktion, Kunskapsnav miljö och klimat samt pilotprojektet Kunskapsnav digitalisering.

De aktiviteter som genomförs ska i huvudsak kategoriseras under följande områden:

Område 1

Genomföra systematiskt arbete med omvärldsanalys, nationellt och internationellt, som ska resultera i aktiviteter för att sammanställa, paketera och tillgängliggöra kunskap från forskning, försök, tester, ”best practice” med mera.

Område 2

Utveckla koncept för kurser och rådgivning, som utgör ett stöd för aktörer som anordnar kompetensutveckling och rådgivning inom området.

Område 3

Genomföra aktiviteter för stärkt samverkan mellan relevanta aktörer inom kunskapssystemet.

Område 4

Genomföra systematisk identifiering av behov av forskning och utveckling inom jordbruks- och trädgårdsnäringen samt återföra identifierade behov till akademin eller andra relevanta aktörer.

Område 5

Utveckla det internationella utbytet med relevanta aktörer.

Målgrupp för aktiviteter

Målgruppen för aktiviteterna inom pilotprojektet utgörs i första hand av rådgivare och andra organisationer som är i nära kontakt med lantbrukarna, till exempel bransch­organisationer. Även forskare, utbildare och andra aktörer inom AKIS med koppling till företagsledning och entreprenörskap ryms i målgruppen.

Den slutliga målgruppen utgörs av befintliga och potentiellt nya lantbruksföretag, eftersom det är för denna grupp som kunskapsnavet ska åstadkomma effekter.

Du måste slutföra ditt projekt och ansöka om slututbetalning senast den 31 december 2028.

Detta prioriterar vi

För att klara uppdraget ska du som söker uppfylla dessa krav

  • du ska ha en nära anknytning till akademin för att paketera forsknings­resultat samt omvänt kunna bidra med behov till forskning
  • du ska ha en hög grad av oberoende och konkurrens­neutral ställning till jordbrukets organisationer som borgar för hög grad av acceptans bland kunskapsnavets intressenter
  • du ska ha tillräcklig organisatorisk kapacitet för att genomföra uppdraget
  • du ska ha en utvecklad och dokumenterad kapacitet att arbeta utåtriktat kommunikativt i olika kanaler
  • du ska ha djup kunskap om jordbrukets förutsättningar, särskilt ur ett företagsekonomiskt perspektiv
  • du ska ha ett brett nätverk inom jordbrukets kunskaps- och innovations­system samt förmågan att skapa mötesplatser för kunskapsutbyte.

Förutom dessa krav kommer urvalet att ske med urvalskriterierna för kompetens­utveckling som grund.

Projektet ska omfatta hela landet.

Utgifter du kan få stöd för

Du kan bara få stöd för utgifter som har fakturadatum och betaldatum tidigast den dag din ansökan kom in till myndigheten.

Utgifter för personal

Utgifter för personal är till exempel månadslön eller timlön, arvoden och andra personalkostnader.

Indirekta kostnader

Om du får stöd för utgifter för personal kan du även få stöd för indirekta kostnader. Indirekta kostnader, även kallade OH-kostnader, är utgifter som inte är direkt kopplade till någon speciell aktivitet i investeringen eller projektet men de är nödvändiga för att du ska kunna genomföra den. Det kan till exempel vara lokalkostnader, rekrytering av personal, intern utbildning, intern representation, kontorsmaterial och telefoni.

De indirekta kostnaderna beräknas som ett schablonpåslag på 15 procent av utgifterna för personal inklusive lönekostnadspåslag.

Övriga utgifter

Övriga utgifter är till exempel mat, fika, resor, traktamenten, eget arbete, konsultarvoden och andra utgifter med koppling till investeringen eller projektet.

Så mycket stöd kan du få

Stöd ges med 100 procent av stöd­berättigande utgifter.

Du har möjlighet att påbörja din verksamhet när din ansökan kommit in till Jordbruksverket, men då gör du det på egen risk. Det är inte förrän du har fått ett beslut som du vet om du får pengar eller inte.

Villkor för stödet

De villkor som gäller för stödet står i ditt beslut om stöd. Men det finns några villkor som kan vara bra att känna till redan innan du söker stödet.

För stöd till kompetensutveckling får en deltagaravgift tas ut.

Vid stöd till kompetensutveckling ska de som genomför aktiviteter ha dokumenterad erfarenhet inom det aktuella området. Personal ska ha relevant akademisk utbildning eller motsvarande kompetens inom det område som de ska bedriva kompetensutveckling.

Beroende på vilka typer av aktiviteter som projektet avser kan det finnas villkor om att registrera deltagaruppgifter. Villkoren framgår i föreskriften SJVFS 2022:27, kap 4 88 §.

Stöd till kompetensutveckling lämnas inte för materiella investeringar.

En investering är en materiell eller immateriell tillgång med ett inköpspris över 24 000 kronor och har en ekonomisk livslängd på mer än 3 år.

Vi beviljar inte stöd till insatser som myndigheter, staten, regioner eller kommuner ska ansvara för enligt lag eller annan författning.

Statsstöd

Din ansökan om stöd kommer att prövas mot EU:s regler om statsstöd och stöd av mindre betydelse. Om ditt stöd bedöms vara inom jordbruks- eller fiskeriverksamhet är projektet eller investeringen undantagen reglerna om statsstöd.

Poängsättning av din ansökan

Alla ansökningar poängsätts utifrån olika poängkrav. Du som söker stöd får vägledning i e‑tjänsten om vilka svar och underlag som du behöver lämna. I e‑tjänsten kan du också se hur dessa efterfrågade uppgifter kommer att bedömas och vilka krav som gäller för att få poäng.

Det är handläggare på den myndighet som handlägger stödet som bedömer hur väl dina lämnade uppgifter uppfyller poängkraven och sedan poängsätter din ansökan. Din ansökan kan som mest få 1 000 poäng.

För att du ska kunna få stöd måste din ansökan nå upp till en minimipoäng. Jordbruksverket som handlägger din ansökan har bestämt en aktuell minimipoäng på 600 poäng för stödet.

Urvalskriterierna finns publicerade här. Läs sidorna som handlar om urvalsmoduler för stöd till kompetensutveckling, sidan 54 i dokumentet.

Så söker du stödet

Du söker stödet i två steg:

  • Ansök om stödet
  • Ansök om utbetalning av stödet.

När du har fått beslutet om att du får stödet kan du söka utbetalning.

Du söker både stödet och utbetalning i vår e-tjänst.

Du kan ändra i din ansökan ända fram till sista ansökningsdag.

Fullmakt behövs i vissa fall

Du kan behöva en fullmakt för att söka stöd och utbetalning åt en organisation eller ett företag. Du kan också ge fullmakt så att någon annan kan söka åt dig.

Planera din budget

Du ska fylla i en budgetmall och bifoga till ansökan. Du ska också bifoga underlag till ansökan som visar hur du kommit fram till din budget. Exempel på underlag är offerter och prisuppgifter från mer än en leverantör. Du behöver också bifoga underlag för beräkning av timlön om du har utgifter för personal.

Om du söker stöd för utgifter för personal ska du bifoga underlag till ansökan som visar att lönenivåerna för personalen är rimlig. Exempel på sådant underlag är CV, löne­specifikationer eller en tydlig beskrivning av personalens roll i projektet. Om du söker stöd för övriga utgifter behöver du visa att prisnivån för det du planerar köpa in är rimlig. Det kan du göra genom att bifoga jämförbara prisuppgifter eller offerter.

Ta reda på om du är upphandlingsskyldig

Statliga myndigheter, kommuner, regioner och länsstyrelser är alltid upphandlingsskyldiga men även andra juridiska personer som aktiebolag, stiftelser och ideella föreningar kan vara det.

Om du är upphandlingsskyldig ska du upphandla inköpen för investeringen eller projektet. Du ska spara alla underlag som är kopplade till de upphandlingar som är relevanta.

Om den myndighet som handlägger din ansökan begär det kan du behöva skicka in underlag för att visa om din organisation är upphandlingsskyldig eller inte.

Enhetskostnader

Vissa typer av övriga utgifter ska redovisas som enhetskostnader – ett belopp som är bestämt i förväg för en viss typ av utgift. Beloppet är detsamma för alla stödmottagare inom en stödtyp. När du tar upp en enhetskostnad behöver du fortfarande specificera och motivera omfattningen. Följande utgifter förekommer i många projekt och kan redovisas som enhetskostnader:

Eget arbete

Eget arbete ersätts med enhetskostnad på 340 kronor per timme. Kontrollera att du har rätt att ta upp utgifter för eget arbete i det stöd du söker och redovisa det i så fall på utgiftstypen Övriga utgifter.

Mat och dryck

Utgifter för lunch eller middag ersätts med en enhetskostnad på 100 kronor (exklusive moms) per person. Ersättning ges endast till extern representation.

Undantag från denna begränsning kan gälla i följande fall:

  • vid transnationella samarbetsprojekt
  • i samband med konferenser
  • när mat har en central roll i projekt.

Fika

Utgifter för fika ersätts med faktiska utgifter upp till 60 kronor per person (exklusive moms).

Om projektet har personalkostnader hanteras utgifter för fika på följande sätt

  • vid intern representation ingår utgiften som en indirekt kostnad som ersätts med schablonen 15% av stödberättigade utgifter för personal
  • vid extern representation redovisas utgiften på utgiftstypen Övriga utgifter.

Om projektet inte har personalkostnader redovisas utgifter för fika på utgiftstypen Övriga utgifter.

Resor med egen bil

Utgifter för resor med egen bil ersätts med en enhetskostnad på 40 kronor per mil.

När du har skickat in din ansökan om stöd

Här är några saker som är bra att tänka på direkt efter att du skickat in din ansökan om stöd.

  • Du är inte garanterad att få stöd bara för att du har sökt stödet. Om du inte blir beviljad stöd kan det bland annat bero på att andra ansökningar har prioriterats eller att pengarna har tagit slut.
  • Om du påbörjar din investering eller ditt projekt innan du har fått ditt beslut om stöd är det viktigt att du ändå följer de villkor som gäller för stödet. Annars kan det hända att ditt stöd minskar eller att du inte får något stöd alls.

Redovisa utgifterna separat i din bokföring

I din bokföring ska du redovisa de utgifter och intäkter som hör till investeringen eller projektet separat från utgifter och intäkter som hör till annan verksamhet. Om du inte har redovisat separat kommer det att bli ett avdrag på ditt stöd.

Informera om investeringen eller projektet och använd rätt EU‑logotyp

När du får pengar från EU måste du informera om ditt projekt och tala om att pengarna delvis kommer från EU. Om du inte följer villkoren för information och logotyper blir det avdrag på stödet. I ditt beslut om stöd kan du läsa om vad som gäller för dig. Här kan du läsa mer om vad som gäller generellt kring informationskrav och EU‑logotyp.

Kontakta oss

Det är Jordbruksverket som ansvarar för stödet och handlägger din ansökan.

Om du har frågor om utlysningen eller temainriktningen kan du vända dig till närings­utvecklings­enheten.

Yvette Bårring

Jörgen Fransson

För frågor om administration och handläggning kan du kontakta landsbygds­stödsenheten på Jordbruksverket.

Författningar

Söker efter grundforeskrifter:
2022:27

Senast granskad: 2024-12-09